شناسهٔ خبر: 30639564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نبرد با میراث شوم دیکتاتور

صاحب‌خبر -


لاله مهرزاد
خبرنگار
در حالی که روز دوشنبه هشت سال پس از پیروزی انقلاب یاسمن، مردم تونس یکبار دیگر به خیابان‌ها رفتند تا یادآوری کنند چرا محمدبوعزیزی دست به خودسوزی زد و انقلاب یاس را که مقدمه‌ای بر بهار عربی بود، رقم زد، دیروز رئیس جمهوری این کشور درباره وقوع پنجشنبه سیاهی دیگر در کشورش هشدار داد و تأکید کرد بازگشت به دموکراسی زمان بیشتری می‌خواهد.
به گزارش «شینهوا»، باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس در سخنرانی خود به مناسبت هشتمین سالگرد انقلاب تونس گفت: تونس هنوز هم در ورطه مناقشات و اختلافات اسیر است و تنش‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری دارد. او هشدار داد، این مسائل باعث تأخیر در روند دموکراتیک و به تأخیر افتادن برآورده شدن درخواست‌های مردم برای ریشه کن شدن فقر، بیکاری و نادیده گرفته شدن از سوی مقامات می‌شود و خود به ایجاد ناامنی در این کشور دامن می‌زند. او سپس وقایع امروز تونس را مشابه وقایع سال 1978 دانست که تونسی‌ها دست به اعتصاب زدند و منجر به فروپاشی اتحاد ملی تونس و کشته و زخمی شدن انسان‌های بسیاری شد. رئیس‌جمهوری تونس درحالی از اعتصاب‌های سراسری 1978 سخن گفت که اتحادیه مشاغل تونس برای برپایی یک اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه (فردا)، فراخوان داده‌ است. سبسی در همین ارتباط به مردم هشدار داد: تنها کسانی که اعتصاب‌های سال 1978 و ماحصل آن را دیده بودند، می‌دانند که چنین اقداماتی چه نتایج فاجعه باری می‌تواند داشته باشد.
به گزارش روزنامه «واشنگتن پست» چاپ امریکا،  سبسی در حالی در سخنرانی خود با تأکید بر اینکه: «دموکراسی در هشت سال ساخته نمی‌شود و به زمانی بیشتر برای رسیدن به هدف خود نیاز دارد»، تلاش کرد خشم هزاران نفری را که در سالگرد انقلاب تونس به خیابان آمده بودند، فرو بنشاند. بنابر این گزارش اعتراضات اخیر از ماه پیش روند صعودی به خود گرفت. ماه پیش یک خبرنگار تونسی در اعتراض به وضعیت بیکاری و فساد دست به خودسوزی زد و به‌خاطر این کار جان خود را از دست داد. حرکت او یادآور خودسوزی محمد بوعزیزی، جوان تحصیلکرده اما سبزی‌فروش تونسی بود که سال 2011 با آتش زدن خود، فتیله بهار عربی را روشن کرد. راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه که دولت ائتلافی این کشور را تشکیل می‌دهد و همه اقشار جامعه تونس او را به عنوان فردی میانه‌رو و صاحب عقلانیت سیاسی می‌دانند، هم از کسانی است که این روزها تلاش می‌کند، آرامش را به این کشور بازگرداند. او در همین ارتباط هشدار داده است؛ هیچ آلترناتیوی جز پایبندی به سیستم انتخاباتی وجود ندارد. برگ برنده تونس موفقیت آن در انتقال دموکراتیک است. او به این ترتیب مخالفت خود را با برپایی آشوب در این کشور اعلام کرده‌ است. همچنین به گزارش ایسنا به نقل از ارم نیوز، یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس نیز که با نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی به مناسبت هشتمین سالروز انقلاب و جوانان دیدار کرده است برای آرام کردن جوانان خشمگین گفته است، اولویت‌های طرح استراتژیک جوانان را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در دست دارند که بر محورهای اصلی یعنی حمایت از مشارکت جوانان در سیاست، زندگی اجتماعی و حرفه‌ای، توسعه توانایی‌های جوانان و دیگر مسائل مربوط به آنها استوار است.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، تونس که موفق‌ترین کشور از جمله کشورهایی است که بهار عربی در آنها رخ داد، هنوز هم با وجود گذشت 8 سال از انقلاب گل یاس، درگیر در بحران اقتصادی است که باعث این انقلاب شد و همین باعث خشم اخیر مردم این کشور شده‌ است. به گفته سارا یارکز، محقق برنامه خاورمیانه کارنگی، مشکل تمرکززدایی که سال‌هاست در این کشور مطرح شده و جامعه تونس احساس نیاز به آن می‌کند، چندین بار به تأخیر افتاده است. اگراین مسأله حل شود، مردم تونس بویژه کسانی که در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند، کمتر دچار احساس تبعیض خواهند شد.

برچسب‌ها:

نظر شما