شناسهٔ خبر: 30637990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از عدم تعیین‌تکلیف برای یکی از موثرترین عناصر در تحولات سیاسی کشور گزارش می‌دهد

صاحب‌خبر - جای خالی معاونت سیاسی
الهام برخوردار
روند پرشتاب تغییرات در ساختمان میدان فاطمی به یکباره متوقف شد. درواقع هرچه این ماه‌ها تغییرات در کابینه حسن روحانی به سرعت پیش می‌رود به همان اندازه تغییرات در وزارت کشور به کندی صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد انتخاب معاونت سیاسی وزارت کشور پشت کشمکش‌های سیاسی جا مانده است. معاون سیاسی وزارت کشور، مهم‌ترین معاونت وزارت‌ کشور است که دفترهای امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری زیرنظر این معاونت اداره می‌شود و از وظایف آن برگزاری انتخابات و نظارت بر استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و رئیس ستاد انتخابات کشور است. اما این معاونت که یکی از حساس‌ترین و موثرترین عناصر در تحولات سیاسی کشور است، در دولت تدبیر و امید یکی از بی‌ثبات‌ترین معاونت‌ها بوده است.
با توجه به اینکه مسئولیت احزاب و جریان‌های سیاسی و ساماندهی مشارکت عمومی در کشور به‌خصوص در زمان انتخابات بر عهده معاون سیاسی وزیر کشور است‌ بنابراین ضرورت تعیین‌تکلیف معاون سیاسی کشور اکنون بیش از هر زمان دیگری بیشتر احساس می‌شود. اسماعیل جبارزاده، چهارمین معاون سیاسی وزارت کشور دولت‌های تدبیر و امید بود که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شد و از سمت خود خداحافظی کرد. پیش از او کاظم میرولد، محمدحسین مقیمی و علی‎اصغر احمدی این مسئولیت را بر عهده داشتند.
دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم معرفی معاون سیاسی وزارت کشور وجود ندارد
داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با بیان اینکه مهم‌ترین معاونت وزارت کشور معاونت سیاسی است، به «ابتکار» گفت: اینکه چرا تا به حال فردی برای این پست انتخاب یا معرفی نشده است دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد. با وجود اینکه مدت زیادی از رفتن آقای جبارزاده گذشته است و سرپرستی هم که انتخاب شد استاندار قم شد اما همچنان عزمی برای تعیین تکلیف این معاونت احساس نمی‌شود و درواقع معاونت سیاسی وزارت کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
این فعال سیاسی در ادامه گفت: با توجه به نقش تاثیرگذار این معاونت در حقوق و آزادی‌های فردی و شهروندی و همچنین استانی شدن انتخابات آینده، لازم است هر چه سریع‌تر تکلیف این معاونت مشخص شود.
قنبری با اشاره به درخواست احزاب به وزارت کشور برای تعیین معاونت سیاسی‌ گفت: مهم‌تر از اینکه خواست احزاب باشد، خود وزارت کشور باید در‌این‌باره بیشتر از سایرین دغدغه داشته باشد. با توجه به حساس بودن این معاونت احتمالا مشخص نشدن این پست شاید به خاطر یک سری مسائل پشت‌پرده‌ای باشد که ما در جریان آن نیستیم.
چهار معاونی که رفتند
ایرنا در گزارشی به سوابق چهار معاون سیاسی وزارت کشور اشاره کرده است که در ادامه مروری می‌کنیم بر آنها:
سیدکاظم میرولد‌ نخستین فردی بود که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این سمت منصوب کرد. البته عمر تکیه او بر این مسند کوتاه بود. حدود 10 ماه پس از انتصابش، اخباری مبنی بر استعفا یا برکناری‌اش به دلیل اختلاف با وزیر کشور، بر سر تغییر مدیرکل سیاسی، مدیرکل انتخابات و مدیرکل تقسیمات کشوری این وزارتخانه منتشر شد. البته وزارت کشور آن را تکذیب کرد و مدعی شد از ابتدا بنا بوده است تا پایان انتصاب استانداران جدید در دولت یازدهم از تجربیات میرولد استفاده شود.
او از چهره‌های با‌سابقه اصلاح‌طلبان در وزارت کشور محسوب می‌شود و در سال‌های ابتدایی دهه 60 معاون سیاسی استانداری‌های کرمانشاه، هرمزگان و استاندار ایلام بوده است. علاوه بر این، نمایندگی ادوار سوم و چهارم از حوزه انتخابیه ملایر، ریاست دیوان محاسبات کشور و ریاست هیئت مدیره بانک پاسارگاد بخش دیگری از کارنامه سیاسی او است. با این حال، تصمیم رحمانی‌فضلی بر ماندگاری میرولد نبود و او خیلی زود با خیابان فاطمی خداحافظی کرد.
مقیمی و برگزاری انتخابات مجلس دهم
دومین گزینه وزیر کشور دولت روحانی برای این معاونت محمدحسین مقیمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب بود. او هفت ماه پس از خالی ماندن کرسی معاونت سیاسی در وزارت کشور، یعنی در دی‌ماه سال 93 بر آن تکیه زد. از مهم‌ترین اتفاقات دوران معاونت سیاسی مقیمی، برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور بود. او در دولت‌های سازندگی و اصلاحات به ترتیب استانداری خوزستان و کرمانشاه را بر عهده داشت و در مجلس هشتم نیز نماینده شهرش خمین بوده است. علاوه بر این، پیش از محمود احمدی‌نژاد برای مدتی کوتاه سرپرستی شهرداری تهران را برعهده داشت و در دوران قائم‌مقامی میرولد به استانداری مرکزی رفت. مقیمی در دولت دوازدهم به‌عنوان استاندار تهران انتخاب شد و چندی پیش با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از این سمت کنار رفت.
احمدی و انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم
علی اصغر احمدی سومین فردی است که آذرماه سال 95 و در آستانه برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حکم رحمانی فضلی در این سمت منصوب شد. این در حالی بود که از شهریور سال 95 با انتصاب مقیمی به‌عنوان قائم مقام وزیر کشور، کرسی معاونت سیاسی خالی مانده بود.
مهم‌ترین رویداد در کارنامه احمدی، برگزاری دو انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری سال 96 است. او سابقه فعالیت در سپاه پاسداران، معاونت هماهنگی و پیگیری معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری، استانداری گلستان، دبیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا، دبیری شورای امنیت کشور، نمایندگی در پنجمین دوره مجلس، ریاست هیئت حمایت از صنایع و فعالیت در ستاد انتخاباتی حسن روحانی را نیز دارد. البته مرداد سال جاری و همزمان با استیضاح علی ربیعی در مجلس، برخی نام او را به‌عنوان جایگزین ربیعی مطرح کردند که سرانجام به واقعیت نپیوست. عمر احمدی در معاونت سیاسی وزارت کشور نیز طولانی نبود.
صندلی‌ای که باز خالی ماند
اسماعیل جبارزاده آخرین فردی است که 20 شهریور 96 با استعفای احمدی بر کرسی معاونت سیاسی این وزارتخانه نشست. جبارزاده پیش از معاونت سیاسی سابقه استانداری آذربایجان شرقی، نمایندگی در ادوار چهارم تا هفتم مجلس و عضویت در حزب کارگزاران سازندگی را در کارنامه سیاسی خود دارد.
او چندی پیش و در پی اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از وزارت کشور رفت و دوباره کرسی معاونت سیاسی وزارت کشور خالی است.
حالا باید دید تصمیم‌گیری رحمانی فضلی برای این سمت مهم چقدر طول می‌کشد و سوال مهم‌تر اینکه آیا این آخرین تصمیم رحمانی فضلی برای سمت معاونت سیاسی است یا باز هم بعد از پنجمین مدیر سیاسی، تغییراتی اعمال می‌شود؟

نظر شما