شناسهٔ خبر: 30636002 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کاشت بلوط‌های بومی در جنگل‌های چیتگر

«انجمن حافظان زیست‌محیطی و حقوقی شهر و طبیعت» از جمله NGOهای فعال در تهران است که برنامه‌های متعددی در حوزه محیط‌زیست در پهنه غرب برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

این NGO از سال ۱۳۹۵ با مجوز استانداری تهران کارش را رسماً آغاز کرد و حفظ محیط‌زیست شهری، طبیعت و کوهستان با مشارکت عمومی و همچنین شناسایی و ارائه راهکارهای حقوقی برای دفاع از محیط‌زیست از اهداف این انجمن است. از فعالیت‌های این انجمن در پهنه غرب تهران می‌توان به برپایی دوره‌های آموزشی تفکیک پسماند از مبدأ و منطقه‌ای عاری از پلاستیک برای ساکنان منطقه۵ و۲۲ اشاره کرد. «هاشمی» مدیر «انجمن حافظان زیست‌محیطی و حقوقی شهر و طبیعت» درباره فعالیت‌های این انجمن می‌گوید:

«این انجمن به‌صورت رودررو به مردم و بومیان منطقه آموزش می‌دهد و همچنین چالش‌های زیست‌محیطی مناطق شهری و حومه شهری را شناسایی می‌کند. تاکنون این انجمن نزدیک به صد نفر عضو فعال دارد که هریک از آنها نکات آموزشی‌ای را که فراگرفته به اهالی و ساکنان منتقل می‌کند. این انجمن با توجه به کم‌آب بودن جنگل چیتگر و ارتفاعات کوهسار با همکاری اعضای گروه، تعدادی کوهنوردان و ساکنان منطقه۲۲و۵ که بیش از ۳۰ نفر بودند، نوعی بلوط بومی و پسته کوهی را در ارتفاعات چیتگر کاشتند که به آبیاری نیاز ندارد.

گیاهانی که کاملاً با آب و هوای شهر تهران بومی‌سازی شده و قرار است از آنها برای گسترش فضای سبز شهر استفاده شود.» او در ادامه می‌گوید: «این نوع نهال‌ها را می‌توان تا زیر ارتفاع ۲ هزارمتر کاشت و نحوه آبیاری آن در سال اول در تابستان هفته‌ای یکبار است. همچنین سال دوم، ماهی یکبار و بعد از ۵ سال دیگر به آبیاری نیاز ندارد و خودش آب مورد نیازش را از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌کند.» همچنین از دیگر اقدامات انجمن می‌توان به پیگیری دیوارچینی و ایمن‌سازی حاشیه رودخانه کن اشاره کرد. هاشمی می‌گوید: «با توجه به اینکه احتمال طغیان رودخانه کن وجود دارد، برای جلوگیری از صدمات ناشی از جاری شدن سیل، ایمن‌سازی و دیوارچینی حاشیه این رودخانه را با جدیت پیگیری می‌کنیم. در همین راستا تاکنون مکاتبات بسیاری با نهادهای مربوطه از جمله شهرداری داشته‌ایم و به دنبال آن هستیم که این عملیات زودتر اجرایی شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما