شناسهٔ خبر: 30626522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک حادثه ی دلخراش دیگر و سوال تکراری مقصر کیست؟

تهران-ایرنا- در پی سقوط یک فروند هواپیمای باری در استان البرز که منجر به کشته شدن 15 نفر شد، رسانه های داخلی به بررسی علل و عوامل این موضوع پرداخته اند. تحریم ها؛ فرسوده بودن ناوگان هوایی و نبود تجهیزات مناسب برخی از دلایل طرح شده برای وقوع این حادثه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ هواپیمای بویینگ 707 ارتش که از بیشکک قرقیزستان پرواز کرده بود هنگام فرود اضطراری در فرودگاه فتح استان البرز با 16 سرنشین در شهرک مسکونی زیبادشت دچار سانحه شد که 15 سرنشین آن جان باختند و تنها یک نفر از آنها یعنی مهندس پرواز آن از این حادثه جان سالم به در برده است. این هواپیما حامل 30 تن لاشه گوشت گرم گوسفندی از کشور قرقیزستان بود. که بنا به گفته مسوولان ذی ربط پس از جمع آوری لاشه آن ها تمام آن ها معدوم شدند. بعد از انتشار این خبر موجی از گزارش‌ها و اخبار مختلف در مورد این حادثه، دلایل بروز آن و همچنین اقدامات امدادی و نجاتی در رسانه‌ها منتشر شد. رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب با پرداختن به عوامل بروز چنین حادثه هایی، نقش تحریم ها را عامل اصلی این حادثه دانسته و نوشتند که اتفاق سقوط بویینگ‌ها در ایران اتفاق تازه‌ای نیست و هر چند سال یک‌بار خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند.
رسانه های اصولگرا نیز دلایلی چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی در فرودگاه و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما را دلیل بروز این حادثه عنوان کرده اند.
رسانه های اصلاح طلب
..............................
** تحریم، عامل اصلی وقوع این سانحه
به گزارش روزنامه آرمان، یک نماینده مجلس درباره وضعیت امنیتی سامانه هوایی و چرایی تکرار سوانح هوایی گفت: باید بررسی شود که هواپیمای سانحه دیده زیر نظر کدام مجموعه فعالیت می‌کرد. فرج‌ ا... رجبی با تاکید به تاثیر تحریم‌ها روی امنیت ناوگان هوایی ادامه می‌دهد: هم اکنون که دچار تحریم هستیم، باید تاکید بیشتری روی فرآیند تعمیر و نگهداری داشته باشیم و بازبینی‌ها و بازرسی ادواری را بر اساس آئین نامه‌ها به حداقل زمان برسانیم تا بتوانیم با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی به‌ علت طولانی بودن عمر مصرفی آن، حوادث را کم کنیم. واقعیت این است که نمی‌توان گفت که ناوگان هوایی ما عمر کمی دارد و در شرایط فعلی راهکاری جز استفاده از امکانات موجود نداریم تا بتوانیم با تاکید بر پروتکل‌های تعمیر و نگهداری امنیت لازم را داشته باشیم.

روزنامه آرمان با تیتر «صنعت هوایی گرفتار در بن‌بست تحریم‌ها» نوشت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا از اول انقلاب و تحریم‌های چندجانبه از سال‌های 90 و 91 تاکنون باعث بروز مشکلات عدیده شده است. تحریم، صنعت هوایی را شکننده کرده است، به همین دلیل مشاهده می‌شود که میانگین کارکرد هواپیماها از 25سال بیشتر است. این در حالی است که در کشوری همچون امارات میانگین هواپیماهای به‌کارگیری شده پنج سال است. دراین شرایط کشور امارات وقتی پنج سال از هواپیما استفاده کند، آن را فروخته و اقدام به خرید هواپیمای جدید می‌کند، چون هواپیما فقط پنج سال بدون استهلاک پرواز می‌کند. بنابراین برخی از ایرلاین‌ها زیر 10سال از هواپیما استفاده کرده و بعد هواپیما به فروش می‌رسد. به این ترتیب بر اساس آمار در 10سال اخیر امارات ایرلاین بهترین خدمات را به مسافران ارائه می‌کند. در این میان سن میانگین به‌کارگیری از هواپیما بیش از 25سال است. این مساله را نمی‌توان به دلیل سوء مدیریت دانست، بلکه بحث عمده این صنعت تحریم است. به دلیل تحریم‌ها در برخی مواقع مشاهد می‌شود که قطعات هواپیما از بازار سیاه در خارج از کشور و چندین برابر قیمت واقعی خریداری می‌شود. این مساله هزینه گزاف را به مردم تحمیل می‌کند. به باور بنده تا وقتی که در کشور تحریم‌ها وجود داشته باشد، صنعت هوایی در همین وضعیت می‌ماند. به باور بنده اگر تا به امروز سانحه هوایی فراوان نبوده به علت ورزیدگی خلبان‌هاست. همچنین گروه فنی زمینی از تبحر برخوردار هستند. مسئولان امر باید دراسرع وقت مذاکره را با صاحبان صنعت هوایی آغاز کرده و صنعت هوایی کشور را از این بحران خارج کنند.

روزنامه قانون نوشت: اهتمام اولیه دولت این بود که با عملی‌کردن برجام و رفع تحریم‌ها امکان نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و زمینی فراهم شود ، سرمایه کافی در اختیار دولت قرار گیرد تا جاده ها را استاندارد کند، مدارس بازسازی و نوسازی شوند و بسیاری از ضروریات دیگر که متاسفانه با قدرناشناسی داخلی و عهدشکنی ظالمانه آمریکا از توان دولت در رسیدگی به این امور کاسته شد. ما در روابط بین‌الملل و حتی در ابعاد داخلی نیازمند فراغ بال هستیم تا امکان رسیدگی به موضوعات مهمی مثل ایمنی و معیشت مردم فراهم شودوتا این مهم محقق نشود، چه‌بسا در برابر حوادث بی دفاعیم .

**ادامه دار بودن سقوط هواپیما
روزنامه قانون با تیتر «زنجیر ه سقوط» نوشت: سقوط هواپیما ربطی به ملیت و کشور ندارد و این خبر آنقدر وحشتناک است که هر شنونده ای را از ترس به خود میخکوب کند. بهمن سال گذشته بود که خبر سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج همه گیر شد. خبری که هنوز داغ آن به یک سال نرسیده است. فرودگاه یاسوج سه روز قبل یعنی جمعه21 دی سال جاری پس از 11 ماه، اولین پرواز رسمی خود را توسط هواپیمایی ماهان انجام داد. خبری خوش که می توانست فرودگاه داغ دیده را روی پا نشان دهد. با این حال خبر سقوط هواپیما در کشور ما موضوعی تازه و نو نیست؛ بارها و بارها در سال‌های گذشته آن را شنیده ایم. فرسوده بودن ناوگان هوایی موضوعی نیست که متعلق به دیروز یا امروز باشد. سقوط هواپیما از آن دست خبرهایی است که برای مدت‌ها بر دل و جان مردم چنگ می‌زند و آن‌ها را غمگین می‌کند. سقوط هر هواپیما به حتم جان باختن و یا زخمی شدن تعدادی از هموطنان ما و یا ملیت دیگری را در به دنبال دارد و این خبر ناگوار روز گذشته دوباره در صدر خبرها در کشورمان قرار گرفت. حال که سقوط هواپیما خبرساز شده است چه فرقی می‌کند که باری باشد یا مسافری، نظامی باشد یا غیر نظامی. «سقوط هواپیما در کرج»، «هواپیمای سقوط کرده متعلق به ارتش بوده است»، «هواپیمای باری ارتش سقوط کرده است» این ها از اولین تیترهای فرستاده شده در رسانه های ایرانی و خارجی در مورد سقوط هواپیمای دیروز بود که صبح روز گذشته سقوط کرده است. خبری وحشتناک که تا مدت‌ها در اذهان مردم باقی خواهد ماند و به این راحتی‌ها فراموش نخواهد شد.
این روزنامه افزود: اما اتفاق سقوط بویینگ‌ها در ایران اتفاق تازه‌ای نیست و هر چند سال یک‌بار خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند. چندی پیش بود که یک هواپیمای مسافربری، باند فرودگاه فتح را با باند فرودگاه پیام کرج اشتباه گرفته بود و در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود شد و go around کرده و جان مسافران را نجات داد. پس از این حادثه جدی، پتانسیل خطر در طرح تقرب این فرودگاه محرز شد و نیازمند واکنش سریع متولیان صنعت هوانوردی و شرکت فرودگاه‌های کشور بود تا خلبان‌ها را از وجود یک باند دیگر در نزدیکی فرودگاه پیام آگاه و یا تجهیزات ناوبری فرودگاه پیام را اصلاح و بروزرسانی کند. این تمهیدات ایمنی انجام نشد و امروز نیز کاپیتان غیور قجاوند نیز دچار همین اشتباه شد و موتورهای بوئینگ٧٠٧ بدلیل تاخیر در واکنش به تصمیم خلبان، نتوانست هواپیما را نجات دهد. اکنون چه کسی پاسخگوی این سانحه و این سوال است که چرا از حوادث تکراری گذشته عبرت گرفته نمی شود؟

«فرود مرگبار در «فتح» به جای نشستن در «پیام» عنوان روزنامه «ابتکار» است.
در بخشی از آن آمده است: فرود اضطراری یا فرود اشتباهی؛ هر چه بود، هواپیما بعد از فرود، در انتهای باند نایستاد. رفت و رفت تا به دیوار انتهای باند برخورد کرد و در حالی که آتش گرفته بود، به شهرک مسکونی حاشیه فرودگاه وارد شد. این حادثه هر چند به ساکنان شهرک مسکونی آسیبی نرساند، اما باعث شد همه سرنشینان هواپیما به جز مهندس پرواز، کشته شوند.ساعت حوالی 9 صبح دیروز، اخباری درباره بروز سانحه برای یک هواپیما در زیبادشت کرج منتشر شد. روابط عمومی اورژانس تهران در واکنش به این اخبار اعلام کرد:‌ «ساعت 8:30 حادثه سقوط یک فروند هواپیمای باربری به اورژانس اعلام شد». این سازمان در ادامه از اقدامات کمک‌رسانی به محل حادثه خبر داده است. بر اساس اخبار، هواپیمای بوئینگ 707 حادثه دیده، حامل 30 تن گوشت که به منظور تنظیم بازار به ایران وارد شده، بوده است. این هواپیما با ورود به شهرک مسکونی زیبادشت در حاشیه این فرودگاه، به یک ویلا ورود کرد و البته آتش گرفتنش باعث شد که برخی دیگر خانه‌های این شهرک هم آسیب ببینند.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «جعبه سیاه خبر» عنوان داشت: در حالی که کمتر از یک ‌ماه قبل، خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای ای‌تی‌آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان در یاسوج سالگرد عزیران‌شان را به سوگ نشستند، بار دیگر خبر سقوط هواپیمایی دیگر باعث شد تا بار دیگر تعدادی دیگر از خانواده‌های هموطنان ایرانی سوگوار شوند. خبری کوتاه و البته ناقص در ساعت حدود 8 و 30 دقیقه صبح دیروز که حکایت از سقوط هواپیمایی ارتشی در زیبادشت کرج داشت. خبرهای بعدی حاکی از آن بود که هواپیمای حادثه دیده، هواپیمایی از نوع بویینگ بوده که قرار بوده بار 20 تنی گوشت خود که در قالب 700 لاشه، از کشور قرقیزستان آورده بوده را در فرودگاه پیام تخلیه کند. اما معلوم نیست به چه دلیل سر از فرودگاه فتح درآورد و هنگام تلاش برای فرود در باند این فرودگاه از باند خارج شده و پس از برخورد با دیواره فرودگاه وارد شهرک مسکونی مجاور این فرودگاه می‌شود و پس از برخورد با یک ساختمان و خسارت زدن به چند ساختمان دیگر متوقف شده و آتش می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، با مطرح شدن این احتمال، قضیه رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت، بررسی‌های بیشتر و گفت و گوی ایسنا با یک کارشناس هوانوردی که نخواست نامش فاش شود نشان داد که این موضوع یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است.

** عدم اطلاع رسانی به موقع
«بحران خبررسانی حوادث» عنوان گزارش روزنامه اعتماد است.
در بخشی از آن آمده است: متاسفانه هنوز هم در کشور با این مشکل مواجهیم که در زمان وقوع بحران نظام اطلاع‌رسانی منسجمی وجود ندارد. در حادثه سقوط هواپیمای باربری ارتش که دیروز اتفاق افتاد، بار دیگر این مشکل خودش را نشان داد. از نظر حرفه‌ای باید سخنگویی واحد از سوی ستاد مدیریت اطلاعات مورد نیاز مردم مانند نوع هواپیما، محل سقوط، تعداد سرنشینان و... را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد. در صورت ضرورت سخنگوی اورژانس یا سازمان هواپیمایی کشوری هم می‌توانستند درباره وضعیت امدادرسانی و موارد مرتبط با حوزه خودشان سخن بگویند اما آنچه مسلم است اینکه نباید کنشگران سیاسی و اجتماعی متعددی درباره حادثه‌ای که بعد نظامی و امنیتی هم دارد با رسانه‌ها حرف بزنند.

**اشتباه خلبان عامل بروز چنین سانحه
به گزارش «انتخاب»، هواپیمای باری707 از بیشکک قرقیزستان به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است که خلبان به اشتباه در فرودگاه فتح کرج فرود آمده است. مسئولان می‌گویند دومین اشتباه خلبان 707 این بوده است که زمان ورود به باند فرودگاه فتح، نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده است و به دیواره فرودگاه برخورد کرده است و پس از آن به شهرک مسکونی نزدیک فرودگاه برخورد می‌کند.

رسانه های اصولگرا
.........................
**عوامل مختلف در بروز حادثه
سایت مشرق نیوز می نویسد: به نظر می‌رسد دلایل مختلفی چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی در فرودگاه و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما، در این سانحه تلخ به صورت جدی دخیل باشد.
مشرق افزود: یکی از مواردی که از اتفاقات و رخدادهای تلخ قبلی به یادگار مانده، فقدان برخورد مناسب و اطلاع رسانی درباره مشکلات مدیریتی و فنی است که منجر به بروز برخی حوادث و سوانح هوایی در کشورمان شده به گونه ای که هیچ گاه مشخص نمی شود مقام مسئولی در این خصوص، دچار قصور یا تقصیر بوده و باید با وی برخورد و محاکمه شود. در این میان، عمده گزارش ها مصروف به یک سری کلیات و بیان مواردی اظهر من الشمس است و در نهایت نیز به جز واژه تکراری 'تقصیر خلبان' هیچ گاه مورد دیگری مطرح نمی شود که جلوی تکرار حوادث را بگیرد و در نهایت امر، این افکار عمومی و خاک است که به سردی می گراید و در یاد نهادهای نظارتی همچون مجلس یا رسانه ها نمی ماند که بپرسند بالاخره کدام مسئول و دستگاه، باید پاسخگوی آن حادثه باشد.
مشرق در پایان نوشت: نکته جالب و تاسف آور آخر اینکه در گزارش دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بیان شده که اطلاع رسانی این رویداد از طریق مبادی ذی ربط به سازمان هواپیمایی انجام نشده و در پی «گزارش افراد غیر»، موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

**محموله گوشت به منظور تنظیم بازار
به گزارش سایت فردا، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی حادثه سقوط هواپیمای نیروی هوایی ارتش که حامل گوشت وارداتی برای تامین معیشت مردم بود واکنش نشان داد.
وی در این پیام آورده است: جناب رئیس جمهور، کشور‌های منطقه نظیر قرقیزستان، قزاقستان و افغانستان جهت تأمین گوشت مصرفی کشور با رعایت تمامی استاندارد‌های غذایی بهداشتی و تنها با قیمت کیلویی 37 هزار تومان و تحویل در تهران و مشهد اعلام آمادگی کرده‌اند، اما مافیای موجود که ضروری‌ترین کالای زندگی مردم را هم از چنگ‌شان در آورده کارشکنی می‌کنند. جناب رئیس‌جمهور از شما خواهش می‌کنیم به حرمت این شهدای راه معیشت و رفاه زندگی مردم دست و پای این مافیا را بشکنید.
گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1732

نظر شما