شناسهٔ خبر: 30625183 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اصلاحات جديد در عربستان؛ ايجاد کازينو و آزادي قمار و مشروبات الکي!/ بن سلمان بدنبال چيست؟

صاحب‌خبر -
اصلاحات جديد در عربستان؛ ايجاد کازينو و آزادي قمار و مشروبات الکي!/ بن سلمان بدنبال چيست؟
خبرگزاري آريا- اصلاحات جديد در عربستان از ادامه سوءاستفاده سعودي ها از زنان حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، " مجتهد" افشاگر مسائل پشت پرده خاندان آل سعود در توييتي از برنامه هاي آتي "محمد بن سلمان" وليعهد عربستان در راستاي تلاش براي غربي سازي فرهنگ اين کشور خبر داد.
مجتهد در صفحه توئيتر خود نوشته است که ظرف چند هفته آتي محمد بن سلمان برنامه هاي زير را در عربستان عملي خواهد کرد:
-آزاد کردن خريد و فروش و استفاده از مشروبات الکلي که اين امر در مراحل ابتدايي از هتل هاي لوکس آغاز و به رستوران ها ختم خواهد شد.
-صدور مجوز ايجاد باشگاه هاي شبانه (معادلانگليسي Night club )
-صدور مجوز ايجاد کازينو و آزادي قمار
مجتهد پس از انتشار اين توئيت در پيامي ديگر اعلام کرد که برخي اخبار حاکي از وجود اماکني مثل باشگاه هاي شبانه به صورت زير زميني در عربستان است و مشروبات الکلي نيز به صورت پنهاني در برخي هتل ها ارائه مي شود اما محمد بن سلمان قصد دارد که اين امور را نظام مند و قانوني کند.
اصلاحات بن سلمان در عربستان سعودي که با برچسب افزايش حقوق زنان اجرا مي شود، در حالي است که گزارش ها از شکنجه زنان در اين کشور حکايت دارد.

ماجراي پناهندگي دختر  عربستاني به کانادا
«رهف محمد القانون»، دختر 18 ساله‌اي که از عربستان سعودي فرار کرده و به تايلند پناهنده شده بود، از کانادا پناهندگي گرفت.
منبعي مسئول در فرودگاه بانکوک تايلند به خبرگزاري رويترز گفت که اين دختر فراري با يکي از هواپيماهاي کره‌اي حوالي ساعت 11 به وقت محلي اين فرودگاه را به مقصد کانادا ترک کرد.
رئيس دفتر امور مهاجرين تايلند به اين خبرگزاري گفته که رهف محمد از کانادا پناهندگي سياسي گرفته است.
به فاصله چند ساعت از انتشار اين خبر، «جاستين ترودو»، نخست وزير کانادا اين خبر را تأييد کرد و گفت که رهف تحت حمايت دولت کانادا است.
رهف القانون اين هفته بعد از ماه‌ها حبس از سوي خانواده خود، به کويت فرار کرد و از آنجا راهي تايلند شد که در فرودگاه بانکوک، از سوي تايلندي‌ها بازداشت شد. با اين حال، با تلاش‌هاي کميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل استرداد او به عربستان منتفي شد.
اين دختر سعودي مدعي شده است خانواده‌اش در پي بازگرداندن او به عربستان سعودي و قتل او هستند.

انتقام زنان شکنجه شده عربستاني را خواهيم گرفت
جنبشهاي مخالف در عربستان سعودي اعلام کردند رژيم آل سعود به علت ارتکاب جنايات و نقض اصول، به هدفي مشروع براي مقاومت مردمي در شبه جزيره عربستان تبديل شده است.
اين جنبشها افزودند: رژيم عربستان سعودي ديگر قابل اصلاح نيست و هر روز فاسدتر و وحشي تر مي شود.
در بيانيه اين ­جنبشهاي مخالف آمده است : دهها نفر از زنان آزاده از قبايل و خانواده هاي شريف توسط رژيم سعودي مورد شکنجه و هتک حرمت قرار گرفته اند.
جنبشهاي مخالف در عربستان سعودي افزودند: مقاومت مردمي در شبه جزيره عربستان به زودي محاکمه و بازخواست رژيم سعودي را آغاز خواهد کرد و اين رژيم بايد به طور کامل سرنگون و جنايتکاران آل سعود مجازات شوند.
جنبشهاي مخالف در عربستان سعودي از «امت مسلمان ما در شبه جزيره عربستان» خواستند به خدا و پس از آن به گروهي که به خداي خود ايمان آورده اند و وظيفه اي تاريخي را براي گرفتن انتقام زنان آزاده عربستان برعهده گرفته اند ، اعتماد کامل داشته باشند و همچنين از مسئولان نظامي و امنيتي خواستند به مسئوليت تاريخي خود براي حفاظت از آبرو و سرزمين و مقدسات عمل کنند.

بن سلمان بدنبال چيست؟/ ادامه سوءاستفاده سعودي ها از زنان
وبسايت شبکه خبري سي ان ان با انتشار مطلبي به پوشالي بودن اصلاحات در عربستان پرداخت و اين اقدامات را براي افزايش حقوق زنان ناکافي دانست.
در اين مطلب آمده است: از ماه جاري به زناني که همسرانشان آن‌ها را طلاق مي‌دهند، با ارسال يک پيامک اطلاع‌رساني مي‌شود. پيش از اين تحول فناوري محور، مردان در عربستان مي‌توانستند بي آنکه به همسرانشان اطلاع دهند از آن‌ها جدا شوند. در وبسايت وزارتخانه دادگستري عربستان ادعا شده است اين اقدام از «حقوق زنان» حمايت خواهد کرد.
اما اين پيامک چيزي نيست جز يک پيشرفت نمادينِ فناوري‌محور که يک ساختار در حال رشد را که در آن بر مالکيت مردان بر زنان صحه گذاشته شده است، مخفي مي‌کند.
حقوق زنان سعودي در حوزه ازدواج حتي با اين پيامک هم عمدتاً بدون تغيير مي‌ماند. يعني زنان در عمل از هيچ حقي برخوردار نيستند. آگاهي از طلاق، حق دسترسي به نفقه و يا پذيرش کفالت فرزندان را براي زنان بدون تغيير مي‌گذارد.
اين ناکارآمدي که بر حوزه‌هاي مرتبط با حقوق زنان سايه افکنده است، در تمامي سطوح زندگي در عربستان رخنه کرده است؛ جايي که پيشرفت‌هاي پوشالي در حوزه زنان و اعطاي حقوقي محدود به آن‌ها در کنار جرايم ظالمانه، گسترش کاربرد اقدامات مندرس و قديمي را لاپوشاني مي‌کند.
اقدامات انجام‌شده براي اجرايي کردن ارسال پيامک طلاق به زنان، با طرح 2030 محمد بن سلمان -- ولي‌عهد عربستان -- براي انجام اصلاحات اقتصادي و اجتماعي همسو است. هدف از اجراي اين سياست اين بود که نشان دهد ولي‌عهد فردي امروزي است که در مسير اصلاح قوانين عربستان سعودي حرکت مي‌کند و اين کشور را با موازين قرن بيست و يکم همسو مي‌سازد. حذف ممنوعيت رانندگي زنان -- که ماه ژوئن سال گذشته رخ داد -- و در قالب طرحي کلي براي افزودن زنان به نيروي کار در دستور کار قرار گرفت، به عنوان نشانه‌اي مثبت براي دستيابي به يک هدف ارزشمند تلقي شد.
مشخص نيست چه تعدادي از زنان در اين کشور گواهي‌نامه رانندگي دارند. اما علي‌رغم اعطاي حق کم‌ارزش رانندگي، بسياري از زنان براي به دست آوردن اين حق به اجازه مرداني نياز دارند که آن‌ها را سرپرستي مي‌کنند. زناني که براي دستيابي خانم‌ها به اين حق تلاش کردند زنداني شده اند و هنوز در حبس به سر مي‌برند. عفو بين‌الملل و ديدبان حقوق بشر عربستان را به شکنجه و تهديد جنسي اين زنان زنداني متهم کرده است.
اجراي طرح ارسال پيامک به زنان مطلقه، يک تأييد پوشالي در مسير پيشرفت است که در نهايت هم ارزشي ندارد. اعطاي حق رانندگي به برخي از زنان مي‌تواند به لحاظ اقتصادي سودمند باشد؛ اما رانندگي بيش از آن که يک حق به شمار برود، در اين کشور بيشتر به يک هديه شباهت دارد. اين حقيقت که زنان پيشگام براي دستيابي به اين حق همچنان در زندان هستند، مهم‌ترين نشانه‌است که بر بي‌علاقگي عربستان سعودي به افزايش حقوق زنان صحه مي‌گذارد. اين وضع نشان مي‌دهد عربستان مايل است از زنان براي دستيابي به اهداف خود سوء استفاده کند.

نظر شما