شناسهٔ خبر: 30595746 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت:

ایران 3 درصد استنادات مقالات دنیا را تولید می کند

تهران - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهد اما 2 درصد مقالات و 3 درصد استنادات مقالات دنیا را تولید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رضا ملک زاده امروز دوشنبه در مراسم گشایش بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در سالن همایش امام جواد(ع) در وزارت بهداشت اظهار داشت: ایران از نظر کیفی در تولید مقالات رشد خوبی داشته است.
وی به تعداد دانشگاه های برتر دنیا در ایران در رشته های پزشکی و غیرپزشکی اشاره کرد و گفت: 29 دانشگاه برتر دنیا در ایران قرار دارد و از این لحاظ کشور ما از ترکیه که 23 دانشگاه برتر دارد جلوتر و رتبه اول منطقه را دارد.
ملک زاده با انتقاد از بودجه تخصیصی پژوهشی کشور افزود: قرار بود که 3 درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید علم و فناوری شود که فقط 3 دهم درصد محقق شده است.
معاون وزیر بهداشت افزود: محققان فعال در ایران 2 تا 3 برابر کشورهای منطقه است بنابر این اگر سرمایه لازم به آنان اختصاص یابد شاهد رشد چشمگیر کشور خواهیم بود.

** تعداد پزشکان متخصص در کشور به 36 هزار نفر رسیده است
وی به تربیت نیروهای انسانی در سال های بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تعداد پزشکان متخصص پنج هزار و 800 نفر بودند که به 36 هزار نفر رسیده است.
ملک زاده به رشد 15 برابری نیروهای پزشکی هم اشاره کرد و گفت: تعداد پزشکان در بعد از انقلاب اسلامی در کشور به حدود 110 هزار نفر رسیده که نشان دهنده رشد خوبی در این زمینه است.
وی اظهار داشت: 30 هزار نفر مشغول تحصیل در این حوزه هستند و 10 هزار نفر نیز در حال گرفتن تخصص در رشته های مختلف پزشکی هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار داشت: علوم پزشکی حدود 10 درصد اعضای هیات علمی کشور را به خود اختصاص داده اما 30 درصد تولیدات علمی کشور در این حوزه محقق می شود.
وی از افزایش تعداد مجلات علمی در حوزه علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: تعداد مجلات 13 عنوان بود که در حال حاضر به 412 عنوان رسیده است؛ همچنین 800 مرکز تحقیقات در حوزه علوم پزشکی داریم که 53 مرکز ردیف بودجه دارند.
همچنین به گفته ملک زاده، امید به زندگی در کشور از حدود 57 سال به حدود 77 سال رسیده است که نشان دهند افزایش حدود 20 سال است.
وی به ریشه کنی برخی از بیماری ها از جمله فلج اطفال و مالاریا اشاره کرد و گفت: در خیلی از رشته های پزشکی پیشرفته دنیا از جمله سلول های بنیادی، پیوندکلیه، فناوری نانو و ناباروری پیشرفت کرده ایم و در این حوزه ها جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم.
وی پیوند کلیه را از جمله دشوارترین جراحی ها اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این عمل در 9 استان انجام می شود.

** تولید دارو در کشور از 30 درصد به 95 درصد رسیده است
ملک زاده همچنین با بیان این که تولید دارو در کشور از 30 درصد به 95 درصد رسیده است، کیفیت مناسب تولیدات دارویی کشور را از دستاوردهای بزرگ است و گفت: پیشرفته ترین داروها با کیفیت عالی داخل تولید می شود.
معاون وزیر بهداشت فعالیت خوب شرکت های دانش بنبان حوزه علوم پزشکی را از دیگر دستاوردها ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 1100 شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت می کنند که 300 شرکت هم در حال دانش بنیان شدن هستند.
بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدباقر لاریجانی و رضا ملک زاده معاونین این وزارتخانه آغاز شد.
این جشنواره همه ساله به منظور تجلیل از محققین برجسته ایرانی و جهت معرفی فعالیت های تحقیقاتی برتر علوم پزشکی با تاکید بر جنبه های نوآوری در دو بخش افراد حقیقی و نهادهای حقوقی حوزه علوم پزشکی برگزار می‌شود.
1201**1440

برچسب‌ها:

نظر شما