شناسهٔ خبر: 30567286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شهادت یک زن فلسطینی در سرکوب چهل و دومین تظاهرات بازگشت فلسطینی ها

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: رسانه های فلسطینی گزارش دادند که در چهل و دومین راهپیمایی بزرگ بازگشت علیه رژیم صهیونیستی در روز جمعه گذشته، یک زن فلسطینی به دست نظامیان این رژیم شهید و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: یک زن ۴۳ ساله فلسطینی به نام «امل مصطفی الترامسی»، عصر جمعه در شرق نوار غزه به دست نظامیان رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید. در این راهپیمایی که «با پایداری، محاصره غزه در هم شکسته می شود» نامگذاری شد، علاوه بر هزاران فلسطینی، رهبران گروه های مقاومت نیز حضور داشتند. در این راهپیمایی نظامیان صهیونیست با شلیک مستقیم به جوانان فلسطینی در شرق استان «خان یونس» در جنوب نوار غزه، ۲۵ نفر از جمله چندین امدادگر و روزنامه نگار را زخمی کردند.

راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت از ۳۰ مارس گذشته (۱۰ فروردین) امسال، جمعه هر هفته در طول نوار مرزی غزه با سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس و محاصره نوار غزه برگزار می‌شود. با وجود مخالفت و تحریم بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا، در ۲۴ اردیبهشت امسال در اقدامی تحریک آمیز، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت. شمار شهدای فلسطینی در راهپیمایی بزرگ بازگشت از آغاز تاکنون به ۲۴۰۰ نفر رسیده و ۲۵ هزار نفر دیگر نیز در این تظاهرات مسالمت آمیز به دست ارتش رژیم صهیونیستی زخمی شده اند.

همزمان از کرانه باختری و شهر الخلیل نیز خبر می‌رسد که نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت یک جوان فلسطینی به بهانه اینکه قصد حمله استشهادی داشت، آتش گشودند و وی را به شهادت رساندند. در چنین شرایطی رسانه‌های فلسطینی از حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به نوار غزه خبر دادند. رژیم صهیونیستی چندین نقطه در نوار غزه را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داد. منابع فلسطینی اعلام کردند که توپخانه رژیم صهیونیستی یک مرکز دیدبانی مقاومت در شهرک “خزاعه” در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه را گلوله باران کرد. این منابع همچنین از حمله توپخانه ای اسرائیل به یک مرکز دیدبانی مقاومت در شرق محله الشجاعیه در شرق شهر غزه خبر دادند.

بر اساس این گزارش این حملات هیچگونه خساراتی نداشت.

از سویی تجمع مسیحیان عرب ساکن سرزمین های اشغالی در برابر موزه شهر حیفا در اعتراض به تصاویر توهین آمیز از حضرت عیسی مسیح (ع) با دخالت پلیس رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد. پلیس رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن معترضان از بمب های صوتی و گازهای اشک آور استفاده کرد.

معترضان خشمگین خواستار حذف تمامی تصاویر و مجسمه های توهین آمیز به حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم (ع) در موزه حیفا شدند. تظاهر کنندگان، عرضه و نمایش مجسمه و تصاویر را اقدامی توهین آمیز و تحریک کننده به دین مسیحیت دانستند. گفته می شود صهیونیست ها تصاویر و مجسمه حضرت مریم (ع) و حضرت مسیح (ع) را در کارتون های عروسک های «باربی» و «کین» به تصویر کشیده و در موزه حیفا در معرض نمایش قرار داده اند. در این حال وزیر خارجه اردن، قدس را خط قرمز برشمرد و بر حل مسئله قدس از طریق مذاکرات مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید کرد.

«أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن درباره پیامدهای هر گونه خدشه به وضعیت حقوقی و تاریخی شهر قدس هشدار داد و گفت که هر گونه آسیبی به وضعیت قدس، نقض قانون بین‌‌المللی است و احساسات مسلمانان و مسیحیان در سراسر جهان را جریحه‌دار می‌کند.

خبر دیگر اینکه «اسحاق بریک» افسر بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که ارتش اسرائیل در انتقال سریع نیروها به میدان نبرد مشکلات زیادی دارد و فاقد توانایی ورود به جنگ جدید است.

بریک گفت: کاهش تعداد اردوهای نظامی و کم شدن زمان خدمت سربازی مردان باعث ایجاد شکاف در ماموریت نظامیان و تعداد نیروها شده که غیر قابل ترمیم است. بریک گفت: فرماندهان بلندپایه اسرائیل از جمله چند ژنرال به من گفته اند که شرایط ارتش بسیار اسفناک است اما آنها می ترسند این سخنان را به صورت علنی بر زبان بیاورند. این ژنرال بازنشسته اذعان کرد اگر اکنون جنگی درگیرد، خسارت و شکست ما قابل مقایسه با جنگ سال ۱۹۷۳ (جنگ اکتبر میان مصر و اسرائیل) نخواهد بود.

نظر شما