شناسهٔ خبر: 30552089 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

راشاتودی خبر داد

رئیس بانک مرکزی انگلیس: یوآن چین به ارز اصلی جهان تبدیل خواهد شد

مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس گفته است در آینده یوآن چین به رقیب جدی برای دلار تبدیل خواهد شد و به عنوان ارز اصلی جهان، در تجارت و پرداخت های بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس گفته است: دلار آمریکا با یوآن، ارز ملی چین رقابت می کند و احتمالاً پول چین به ارز اصلی جهانی تبدیل خواهد شد و من فکر می کنم که احتمالاً در نهایت ارزهای ذخیره ای غیر از دلار آمریکا نیز خواهیم داشت.

یوآن چین به ارز اصلی جهان تبدیل خواهد شد

کارنی گفته است: نظام مالی جهان در حال حاضر از رشد اقتصاد جهانی عقب مانده است و با یک تمرکز نامتقارنی از دارایی های مالی در اقتصادهای پیشرفته که مرتبط با فعالیت اقتصادی است، روبرو شده است.

وی افزوده است: زمانی که جهان دوباره منظم می شود، این عدم اتصال بین واقعیت و سیستم پولی کاهش پیدا می کند و در این فرآیند ارزهای ذخیره جدیدی به وجود می آیند که در نگاه اول، انتظار می رود این ارزها، ارزهای ملی از قبیل یوآن چین باشند.

رئیس بانک مرکزی انگلیس گفته است: انتقال از دلار به یک ارز دیگر می تواند رایج شود، اما سریع اتفاق نمی افتد، چرا که دلار آمریکا طی ۱۰۰ سال گذشته از پوند پیشی گرفته است و به ارز کلیدی تبدیل شده است.

روند رو به رشد یوآن در میان ارزهای جهانی

در سال ۲۰۱۶ میلادی یوآن در کنار دلار آمریکا، ین، پوند و یورو در سبد ارزهای اصلی جهان قرار گرفت. این اقدام به یوآن جایگاه ارز ذخیره داده است.

البته یوآن تا فوریه سال گذشته میلادی کمتر از دو درصد از جریان سرمایه بین المللی را در سیستم سوئیفت به خود اختصاص داده بود که این رقم برای دلار ۴۰ درصد است. بعد از آن یورو، ین و پوند انگلیس پشت سر دلار به ویژه در پرداخت های بین المللی قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که سهم ۲ درصدی یوآن از پرداخت های بین المللی بر مبنای داده های سیستم سوئیفت محاسبه شده است. این در حالی است که یوآن از سیستم های بومی چین از قبیل CIPS برای پرداخت های بین المللی استفاده می کند که بالطبع انتظار می رود بر مبنای این سیستم، سهم یوآن در پرداخت های جهانی بالاتر باشد.

منبع: راشاتودی yon.ir/2mXrg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما