شناسهٔ خبر: 30544962 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

چرا فوتبال ایران بیش از ۴۰ سال قهرمان آسیا نشد؟

6- افزایش اهمیت جام ملت‌های آسیا در دوره‌های اول برگزاری جام ملت‌های آسیا، چندان این مسابقه‌ها مورد اقبال کشورهای آسیایی قرار نمی‌گرفت و بسیاری حتی قهرمانی در رشته فوتبال بازی‌های آسیایی را ترجیح می‌دادند.

صاحب‌خبر -
ادامه مطلب از شماره روز قبل (پنجشنبه)
6- افزایش اهمیت جام ملت‌های آسیا 
در دوره‌های اول برگزاری جام ملت‌های آسیا، چندان این مسابقه‌ها مورد اقبال کشورهای آسیایی قرار نمی‌گرفت و بسیاری حتی قهرمانی در رشته فوتبال بازی‌های آسیایی را ترجیح می‌دادند. در نخستین دوره‌ای که ایران در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد (سال ۱۹۶۸) و در ورزشگاه امجدیه آن زمان قهرمان شد، فقط 5  تیم در رقابت‌ها حضور داشتند و در دوره‌های بعد نیز به 8 تیم افزایش یافت. اما بتدریج جام ملت‌ها به معظم‌ترین و معتبرترین تورنمنت فوتبال قاره آسیا تبدیل گشت و به همین جهت، کسب این جام هم دشوار و دشوارتر گردید.
 
7- افزایش تعداد مدعیان قهرمانی    
فوتبال آسیا تا چند دهه قبل، قدرت‌های درجه اول و مدعیان معدودی داشت. ایران که 3 بار به مقام قهرمانی رسید، کره شمالی که حتی جواز شرکت در جام جهانی ۱۹۶۶ را گرفت و در آن جام نیز شگفتی‌ساز شد، برمه (میانمار اکنون) که زمانی شنیدن نامش لرزه بر اندام حریفان با بازی سرعتی‌اش می‌انداخت، عربستان و کویت که برترین تیم‌های اطراف خلیج فارس بودند و این دومی در حال حاضر همچون میانمار از گردونه قدرتمندان کنار رفته و البته کره جنوبی که در رقابت با همسایه شمالی تلاش می‌کرد و در اوایل راه، کم تجربه و فاقد صلابت بود. کم کم قاعده بازی عوض شد. ایران و عربستان به عنوان دو قدرت اصلی فوتبال قاره زرد باقی ماندند و امارات و قطر به لطف احداث ورزشگاه‌های مجهز و تأسیس باشگاه‌های حرفه‌ای و پولدار و برگزاری لیگ منظم و پربیننده با جذب مربیان و بازیکنان معروف و... بتدریج از کویت مدعی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی پیشی گرفتند. اگرچه به لحاظ نیروی انسانی توانمند (مربی و بازیکن) با مشکل مواجه هستند و چگونگی حل این تناقض نیاز به تحلیل مفصل و جداگانه‌ای دارد ما اتفاق‌های بزرگ در شرق آسیا به وقوع پیوستند. ژاپن که در ورزش‌های انفرادی تعداد زیادی از مدال‌های طلا را کسب می‌کرد و در بازی‌های آسیایی فقط چین را بالا از خود می‌دید و در والیبال هم قدرت برتر قاره کهن بود، با درک اهمیت فوتبال نه تنها به عنوان یک ورزش بلکه در قواره صنعت پول ساز و شهرت‌آور، استارت کار را با تولید فیلم‌های انیمیشنی زد و فوتبال را به میان خانواده‌ها برد و با تلاش مضاعف خاص مردم آن کشور از دهه ۸۰ میلادی قدم‌های بلندی به سوی موفقیت برداشت. به گونه‌ای که هر دوره به جام جهانی نیز راه یافته و حتی می‌تواند از بازی‌های مرحله گروهی صعود کند. کره جنوبی هم مثل ژاپن حسابش را از همسایه درحال نزول شمالی جدا کرد و اگرچه در فتح جام ملت‌های آسیا به چند دلیل متفاوت ناکام بوده، ولی همیشه «مسافر جام جهانی» بوده و یکی از چهار قدرت برتر فوتبال آسیا است. نباید فراموش کرد که استرالیا هم در فوتبال به نبرد مدعیان قاره کهن آمده و ازبکستان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به جمع آسیایی‌ها پیوسته و چین قدرت بلامنازع ورزش جهان دریافته که بدون داشتن فوتبال درجه اول حتی با قهرمانی در مجموع رشته‌ها و مدال‌های المپیک نیز مردم کشورش خوشحال نخواهند شد و به همین جهت انجام راهکارها و برنامه‌های ژاپن و قطر را به طور همزمان در دستور راهبرد خویش برای رسیدن به سقف فوتبال آسیا قرار داده است. پس عحیب نیست که فتح جام قهرمانی و حتی حضور در جمع چهار تیم برتر جام ملت‌های آسیا بسیار سخت‌تر از 50 سال قبل باشد که فقط 5 تیم در بازی‌ها شرکت می‌کردند!
ادامه مطلب در شماره فردا/ روزنامه ایران

کلمات کلیدی

فوتبال ایران

قهرمان آسیا

چرا فوتبال ایران بیش از ۴۰ سال قهرمان آسیا نشد؟

نظر شما