شناسهٔ خبر: 30540538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

موگريني: اروپا و جامعه جهاني براي حفظ برجام همکاري مي کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا - فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: بروکسل با ساير اعضاي جامعه جهاني براي حفظ برجام همکاري کرده و اجازه نخواهد داد «نزديکترين دوست و متحدمان در مورد تجارت مشروع ما با يک کشور ديگر تصميم گيري کند».

به گزارش ايرنا، موگريني در مصاحبه اي که امروز جمعه در تارنماي انديشکده «شوراي روابط خارجي اروپا» منتشر شد، اظهار داشت: ما به عنوان يک اتحاديه 28 عضوي با بقيه اعضاي جامعه جهاني براي حفظ توافق هسته اي برجام کار مي کنيم؛ توافقي که تاکنون به طور کامل اجرا شده و آژانس بين المللي انرژي اتمي در 13 گزارش پياپي آن را تاييد کرده است. ما اين کار را به خاطر امنيت جمعي خود انجام مي دهيم: ما نمي خواهيم ايران به سلاح هسته اي دست يابد. برجام دقيقا همين هدف را محقق مي کند.
وي افزود: اغلب مي شنوم که گفته مي شود اروپا در اين مساله عمدتا انگيزه هاي اقتصادي و ملاحظات تجاري دارد. اين مساله موضوعيت ندارد: ما اين کار را براي جلوگيري از الغاي يک توافقنامه منع اشاعه هسته اي که کارآمد است و براي جلوگيري از بروز يک بحران بزرگ امنيتي در خاورميانه انجام مي دهيم.
موگريني تصرح کرد: بخشي از اين کار مستلزم آن است که تضمين کنيم شرکت هايي که خواهان تجارت مشروع با ايران هستند، اجازه انجام چنين کاري را دارند. اين همان چيزي است که درحال حاضر روي آن کار مي کنيم: يعني ابزارهايي که به بازيگران اقتصادي مايل به تجارت مشروع با ايران کمک کرده، از آنها حمايت کرده و آنها خاطرجمع مي کند. اين درست است که اين وضعيت موجب درگرفتن بحث هايي در مورد حاکميت اقتصادي اروپا شده است.
مسئول سياست خارجي اروپا تاکيد کرد: ما اروپايي ها نمي توانيم به يک قدرت خارجي – حتي نزديکترين دوست و متحد خود – اجازه دهيم که در مورد تجارت مشروع ما با يک کشور ديگر تصميم گيري کند. اين يکي از عناصر پايه اي حاکميت است و طبيعي است که نه تنها در اروپا بلکه در ساير بخش هاي دنيا نيز در مورد آن تامل شود.
پس از خروج يکجانبه آمريکا از برجام در 8 مي (18ارديبهشت) کشورهاي اروپايي بارها بر حفظ برجام و ضرورت ادامه روابط تجاري با ايران تاکيد کرده اند.
اتحاديه اروپا، ضمن به روزرساني «قانون انسداد» براي مقابله با فشار آمريکا بر شرکت هاي اروپايي جهت خروج از ايران، اعلام کرده است که بزودي سازوکار ويژه مالي را براي حمايت از تجارت شرکت هاي اروپايي با ايران اجرايي مي کند.
شبک**9423**1392
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما