شناسهٔ خبر: 30437644 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اینترنت پرسرعت، همنشین روستاییان

صاحب‌خبر -



25475 روستا در دولت یازدهم برای نخستین‌بار از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند

سوسن صادقی
خبرنگار
یکی از شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم بهبود وضعیت اینترنت در شهرها و بویژه روستاها بود؛ وعده‌ای که به نظر می‌رسد محقق شده چرا که نمودارها نشان می‌دهد اینترنت پرسرعت که روزگاری در هیچ یک از روستاهای کشور دیده نمی‌شد حالا در دسترس کاربران بیش از 25هزار روستا  حتی در نقاط دوردست وجود دارد و کاربران می‌توانند از این ظرفیت بیشترین بهره را بگیرند، اما این موضوع چقدر در زندگی امروز آنها قابل لمس است؟ خبرنگار روزنامه ایران در این باره با تعدادی از روستاییان به گفت‌و‌گو نشسته است.

کسب و کارهای نوین؛ دستاورد اینترنت روستایی
علی محمودیانی از روستای شلهه حاجی حسین شهر آبادان (استان خوزستان) که در دهیاری فعالیت دارد، می‌گوید: از عید فطر امسال روستای ما به اینترنت پرسرعت 4G متصل شده و ما تازه طعم اینترنت با سرعت بالا را چشیده‌ایم. حالا دیگر سرعت اینترنت بسیار خوب است و می‌توانیم بسرعت سایت‌های مورد نظر خود را باز کنیم. درواقع می‌توان گفت که همه از سرعت اینترنت رضایت دارند.وی می‌افزاید: فعلاً در دهیاری از بستر اینترنت در بخش اداری استفاده می‌کنیم و می‌توانیم به سایت‌ها رفته و بخشنامه‌ها و کارهای اداری و نامه‌های مربوطه خود را پیگیری کنیم. البته در کنار انجام کارهای اداری، اخبار و مطالب روز کشور و دنیا را هم دنبال می‌کنیم. فعلاً در روستای ما بیش از این از اینترنت استفاده‌ای نمی‌شود ولی خبر دارم که برخی جوانان به فکر استفاده از فضای مجازی و اینترنت برای راه انداختن کسب و کارهای نوین هستند که اگر موفق شوند نقشی عمده در پیشگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ ایفا می‌کند. البته باید بگویم که تعداد جوانانی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند کم است و شاید هم دلیل آن، عدم فرهنگسازی و نبود آموزش‌های منسجم به مردم روستا درباره استفاده از اینترنت باشد.
کمتر شدن سفرهای شهری
«معصومه نورزاده» کارمند خانه بهداشت در روستای خواجه غیاث شهر میانه (استان آذربایجان شرقی) است؛روستایی که از مردادماه امسال به اینترنت پرسرعت 4G متصل شده است. وی درباره اینترنت روستا می‌گوید: سرعت اینترنت پرسرعت روستای ما  بسیار  بهتر از اینترنتی است که پیش از این از سوی شرکت مخابرات در اختیار ما قرار گرفته بود. سرعت این اینترنت عالی است و از این بابت خیلی خوشحال هستیم. ما در خانه بهداشت از اینترنت برای کارهای اداری خود استفاده می‌کنیم و چون دیگر قطع و وصل نمی‌شود براحتی می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. وی ادامه می‌دهد: مردم روستای ما برای انجام بسیاری از کارهایشان گروه‌های تلگرامی راه‌اندازی کرده‌اند و حتی دیگر نیازی نیست 40 کیلومتر تا شهر بروند و خریدهای خود را انجام دهند چون از طریق اینترنت از فروشگاه‌های اینترنتی خرید هم انجام می‌دهند و محصول از طریق پست برای ما ارسال می‌شود. در کل از وقتی اینترنت پرسرعت به روستای ما و چند روستای دیگر آمده خیلی راحت‌تر می‌توانیم کارهای اداری و روزمره خود را انجام دهیم و همه از این وضعیت بسیار راضی هستند.
کمبود اطلاع رسانی
«یاسین فربه» از روستای کولق شهر ارومیه (استان آذربایجان غربی)هم می‌گوید: از تیرماه در روستا اینترنت پرسرعت 4G راه‌اندازی کرده‌اند و بسیار راضی هستیم. البته قبلاً در روستای ما از اینترنت مخابرات استفاده می‌کردیم که اصلاً سرعت خوبی نداشت ولی حالا خیلی بهتر شده و صد درصد رضایت داریم. در روستا از بستر اینترنت برای انجام کارهای اداری، ارتباط با ادارات مربوطه مثل دانشگاه و اداره‌های بهداشت، پرداخت‌ها و... استفاده می‌کنیم. بجز انجام کارهای اداری و روزمره و نیز پیگیری اخبار فعلاً کار خاص دیگری با این امکانات انجام نمی‌شود مثلاً هنوز ندیده‌ام که کسی در روستا از این ظرفیت برای کسب و کار اینترنتی استفاده کند شاید به این دلیل است که مدت زمان زیادی نیست اینترنت پرسرعت به روستای ما وارد شده است و هنوز مردم از امکانات آن اطلاع زیادی ندارند.
اینترنت دریچه‌ای تازه برای دانش‌آموزان روستایی
«رضا منصوری» یکی از ساکنان روستای آهنگ استان خراسان رضوی است که از داشتن اینترنت پرسرعت بسیار خوشحال و رضایتمند است.وی با اشاره به اینکه 2 سالی می‌شود روستای آنها به اینترنت پرسرعت متصل شده است، می‌گوید: حالا دیگر تمام کارهای اداری، پرداخت قبوض و... را از طریق اینترنت انجام می‌دهیم. دانش‌آموزان هم برای انجام تحقیق‌های خود بهترین استفاده را از فضای مجازی می‌برند و دیگر نیازی نیست بسیاری از کتاب‌ها را خریداری کنند چون می‌توانند از کتاب‌های الکترونیک استفاده کنند که هم قیمت کمتری دارد و هم نیازی نیست برای کوچک‌ترین کارها به شهرهای اطراف سفر کنند.
رفاه برای روستاییان
حسین علی‌زاده نیز یکی از کارمندان دهیاری روستای ماژان (استان خراسان جنوبی) دو ماهی می‌شود از اینترنت پرسرعت 4G استفاده می کند. وی با اشاره به سرعت بالای اینترنت ثابت و همراه در این روستا می‌گوید: از سرعت هر دو مدل اینترنت راضی هستیم. ما در دهیاری برای انجام کارهای اداری از اینترنت استفاده می‌کنیم و البته چند خانواده هم به اینترنت خانگی وصل هستند. وی می‌افزاید: در روستای ما دانشجویان و دانش‌آموزان استفاده بسیاری از اینترنت دارند و شاهد پیشرفت‌های درسی آنها هستیم چون به یک منبع مناسب علمی متصل شده‌اند. سایر مردم روستا هم برای پرداخت قبض، خرید و... از اینترنت پرسرعت بهره می‌گیرند.
اتصال به سیستم یکپارچه وزارت بهداشت
«غلامرضا سعید» از روستای زرین آباد شهر دامغان (استان سمنان) نیز دیگر کاربر روستایی است که در خانه بهداشت فعالیت دارد.وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران می‌گوید: اخیراً در خانه بهداشت روستای ما اینترنت پرسرعت 4G راه‌اندازی شده که سرعت بسیار خوبی دارد. البته دو سالی می‌شود که اینترنت ثابت در روستای ما راه‌اندازی شده و متقاضیان، اینترنت مخابرات را خریداری کردند، من هم در خانه از اینترنت خانگی مخابرات استفاده می‌کنم ولی اینترنت 4G بسیار پرسرعت است واین دو قابل مقایسه با همدیگر نیستند. در خانه بهداشت،ما به سیستم یکپارچه وزارت بهداشت و اتوماسیون اداری متصل هستیم و کارهای اداری و روزمره را از این طریق بسرعت انجام می‌دهیم. در روستا هم بیشتر جوانان و دانش‌آموزان از اینترنت استفاده می‌کنند و خرید اینترنتی انجام می‌دهند. پرداخت قبوض و کارهایی مشابه از طریق اینترنت بخشی دیگر از موقعیت‌هایی است که در اختیار ما قرار گرفته است.
تحول در بهداشت روستا
فاطمه باقری از روستای طنینان شهر نائین (استان اصفهان) نیز که در خانه بهداشت این روستا فعالیت دارد، می‌گوید: از شهریورماه امسال به اینترنت پرسرعت 4G دسترسی داریم و حالا دیگر دانش‌آموزان و معلمان از این ظرفیت بهترین بهره را می‌گیرند و از این بابت بسیار خوشحالند.ساکنان روستای ما اخیراً در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن شرکت کردند و ازسوی دیگر ما در خانه بهداشت از اینترنت برای انجام کارهای اداری خود استفاده می‌کنیم و براحتی وارد سامانه وزارت بهداشت و درمان شده و کارهای مربوط به بهداشت روستا را انجام می‌دهیم و همه راضی هستند.
اینترنت پرسرعت آزمایشی
علیرضا محقق از روستای بهاران استان اصفهان هم می‌گوید  تقریباً یکسالی است که اینترنت پرسرعت وارد روستای ما شده است و سرعت آن نسبت به اینترنت مخابرات بسیار بالا است و خیلی رضایت داریم. البته فعلاً اینترنت پرسرعت را به صورت آزمایشی برای دهیاری راه‌اندازی کرده‌اند.  گویا قرار است در آینده توسعه پیدا کند و مردم نیز از این اینترنت پرسرعت استفاده کنند. ما در دهیاری از طریق اینترنت به اتوماسیون اداری استان متصل هستیم و کارهای اداری را انجام می‌دهیم. نامه‌ها و بخشنامه‌ها را دانلود می‌کنم. البته در کنارش استفاده‌های روزمره از اینترنت که به تبلیغات مربوط می‌شود را هم داریم. از اینترنت در روستا بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان برای انجام تحقیقات و مطالعات خود بهره می برند و از فضای مجازی نیز استفاده می‌کنند.

 

نظر شما