شناسهٔ خبر: 30294375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رقبای محافظه کار «نتانیاهو» حزب جدید تاسیس کردند

ائتلاف دست راستی علیه بی بی

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: رقابت برای نخست وزیری رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی به اوج خود رسیده است. به گزارش هاآرتص،2 وزیر صهیونیستی که از رقبای سیاسی نتانیاهو محسوب می‌شوند، سه ماه مانده به انتخابات زودهنگام در سرزمین اشغالی از ائتلاف حاکم خارج شده و از تشکیل حزب جدیدی خبر دادند که با تشکیل کشور فلسطین به هر شکلی مخالف است.
«نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و «آیلت شاکد» وزیر دادگستری در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر تل‌آویو اعلام کردند که از حزب «خانه یهودی»، از احزاب حاضر در ائتلاف حاکم خارج شده و حزب جدیدی را با عنوان «جناح راست جدید» تشکیل دادند.
به گفته این دو وزیر تندرو کابینه اسرائیل، حزب جدید شامل مذهبی‌ها و سکولارهاست و هیچ‌گاه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نخواهد شناخت.آن‌ها تأکید کردند که هر دو ریاست حزب را برعهده خواهند داشت و تعداد سکولارها و غیرسکولارها در این حزب مساوی خواهد بود.
رسانه‌های اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند که «شولی معلم» از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) هم به این حزب بپیوندد.بنت تأکید کرد که این حزب یک حزب «راست‌گرای واقعی» خواهد بود و با تشکیل کشور فلسطین مخالف است.شاکد نیز گفت که اعضای حزب شراکت واقعی با هم خواهند داشت.
بنت همچنین از بنیامین نتانیاهو به خاطر پذیرش طرح آتش بس اخیر در غزه با گروه فلسطینی حماس و خودداری از برچیدن روستای «خان الاحمر» فلسطینیان واقع در کرانه غربی رود اردن انتقاد کرد.وی همچنین با انتقاد از رابطه نزدیک رهبر حزب لیکود با احزاب مذهبی یهودی نظیر حزب شاس گفت: «نتانیاهو متوجه است که جامعه صهیونیستی مذهبی را در جیب خود دارد و هر طور که با آنها برخورد کند در نهایت او را دنبال خواهند کرد.»
انشعاب در حزب دست راستی
بنت و شاکد دو قطب حزب «خانه یهودی» بودند که بنت ریاست آن را برعهده داشت. حزب خانه یهودی یک حزب صهیونیستی راست‌گراست که در سال 2013 تأسیس شد و هشت نماینده در پارلمان دارد اما نتوانسته بود به وعده‌هایش درباره جذب اسرائیلی‌های سکولار عمل کند. بنا بر نظرسنجی‌ها، محبوبیت حزب «خانه یهودی» نفتالی بنت و آیلت شاکد در بین رای دهندگان سکولار کاهش یافته است.
این دو وزیر صهیونیستی درحالی از ائتلاف حاکم در اسرائیل خارج شده‌اند که قرار است نهم آوریل اسرائیل انتخابات زودهنگام برگزار کند.
کناره‌گیری این حزب از کابینه نتانیاهو تهدید مستقیمی برای نخست‌وزیر اسرائیل به حساب نمی‌آید چراکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که وی باز هم در انتخابات پیروز خواهد شد. کناره‌گیری از ائتلاف حاکم نشان می‌دهد که حزب جدید برای به دست آوردن آرای راست‌گراهای میانه‌رو در انتخابات پارلمانی نهم آوریل تلاش می‌کند.
انتخابات زودهنگام
نخست وزیر صهیونیستی هفته پیش اعلام کرد که در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ (اوایل بهار آینده) انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند. به این ترتیب انتخابات رژیم اشغالگرقدس هفت ماه زودتر از موعد تعیین‌شده یعنی نوامبر ۲۰۱۹ در روز نهم آوریل برابر با ۲۰ فروردین سال آینده برگزار می‌شود.
بنابر گزارش‌ها این تصمیم در پی اختلاف نظر و به توافق نرسیدن احزاب متحد نتانیاهو بر سر لایحه مربوط خدمت سربازی اجباری یهودیان به شدت سنتگرا (حریدی‌ها) گرفته شده است.حریدی‌ها تقریبا تمام روز در آموزشگاههای دینی به مطالعه کتب مقدس دین خود مشغولند و به طور سنتی از خدمت سه ساله سربازی معاف بوده اند؛ مساله ای که بسیاری از شهروندان سکولار اسرائیل از آن ناراضی هستند.
کابینه نتانیاهو در ماه‌های اخیر با تنش‌ها و بحران‌های زیادی روبرو بوده است. بنیامین نتانیاهو که چهارمین دوره نخست‌وزیری خود را سپری می‌کند، اکثریت بسیار شکننده‌ای را در کنست (پارلمان اسرائیل) در اختیار داشت.
از طرف دیگر، تحقیقات در حداقل سه پرونده مربوط به آقای نتانیاهو به ظن ارتشا و کلاهبرداری در اسرائیل در جریان است. آقای نتانیاهو اتهامات وارده علیه خود را رد کرده و مخالفان سیاسی را به تلاش برای ضربه زدن به او از طریق این پرونده‌ها متهم کرده است.
احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه گذشته میلادی و زمانی مطرح شد که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع وقت، از سمت خود استعفا کرد.در داخل حزب لیکود نتانیاهو با رقابت جدی مواجه نیست و انتظار می‌رود اعضای ارشد حزب در انتخابات آتی از او حمایت کنند. رهبر حزب راستگرای لیکود نه سال متوالی است که زمان قدرت را در سرزمین اشغالی در دست داشته است.
 

نظر شما