شناسهٔ خبر: 30267544 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آنچه که بر جهان در سال 2018 گذشت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال 2018 ميلادي، شبکه تلويزيوني يورونيوز، قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي را مهمترين اتفاق در حوزه سياسي در اين سال دانست.
به گزارش خبرگزاري آريا، با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال 2018 ميلادي، شبکه تلويزيوني يورونيوز، قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي را مهمترين اتفاق در حوزه سياسي در اين سال دانست.
در اين گزارش آمده است: سال که به روزهاي پاياني آن نزديک مي شويم، مملو از حوادث سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ورزشي تلخ و شيرين بود که يکي از مهمترين آن را مي توان قتل `جمال خاشقچي` دانست.

  قتل جمال خاشقچي روزنامه‌نگار سعودي
جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد عربستاني دوم اکتبر (دهم مهر ماه) بعد از ورود به کنسلوگري عربستان در استانبول به قتل رسيد و هرگز از اين ساختمان خارج نشد.
اين اقدام که گفته مي شود مقامات بلندپايه سعوي در پشت پرده آن حضور دارند، موجي از انتقادهاي بين المللي را عليه رژيم آل سعود به همراه داشته است.

ديدار تاريخي کيم جونگ اون و دونالد ترامپ
چهارم سپتامبر (13 شهريورماه) سرانجام دو دشمن ديرينه با همه ديدار کردند.
اين ديدار پس از مذاکرات فشرده و طولاني مدت نمايندگان آمريکا و کره شمالي صورت پذيرفت.
دونالد ترامپ و کيم جونگ اون پشت درهاي بسته و تنها با حضور مترجمان گفت وگو کردند.

خروج آمريکا از برجام
سرانجام دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا به وعده انتخاباتي خود عمل کرد و سرانجام از توافق هسته اي ميان ايران و غرب که در سال 2015 منعقد شد، خارج شد.
خروج يکجانبه آمريکا از توافق هسته اي با ايران، موجي از انتقادهاي بين المللي را به همراه داشت.
فدريکا موگريني مسئول ارشد سياست خارجي اروپا، بلافاصله بعد از دقايقي از اعلام خروج آمريکا از اين توافقنامه، بر پايبندي کشورهاي اروپايي بر آن تاکيد کرد.

انتقال سفارت آمريکا به بيت‌المقدس
آمريکا روز دوشنبه 14 مي (24 ارديبهشت) بطور رسمي سفارت خود را از تل آويو به بيت المقدس منتقل کرد.
اين اقدام آمريکا که يکي ديگر از وعده هاي انتخاباتي دونالد ترامپ بود، با انتقاد بسياري از کشورها از جمله متحدان اروپايي واشنگتن روبرو شد.

ايندين اکسپرس در گزارشي به مهمترين تحولات سياسي جهان طي سال 2018 پرداخته و رويداد‌هايي مانند ديدار ترامپ و کيم جونگ اون، بحران يمن، قتل خاشقجي و خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ايران را جزء مهمترين تحولات سياسي جهان برشمرده‌اند.

جهاني شدن کارزار Me Too
اکتبر 2017 بود که خبر تجاوز جنسي «هاروي واينستين» به چند بازيگر زن، محافل هنري و رسانه‌اي در غرب را در شوک فرو برد. بازيگران زني که در ميان آن‌ها اسامي سرشناس نيز کم به چشم نمي‌خورد، يکي پس از ديگري طي افشاگري‌هاي بي‌سابقه‌اي اعلام کردند که از سوي اين تهيه کننده آمريکايي مورد تعرض جنسي قرار گرفته‌اند. اين بازيگران زن حتي کارزاري تحت عنوان MeeToo را نيز در شبکه‌هاي اجتماعي راه انداختند.
 اين کارزار سال 2018 مورد توجه بيشتري قرار گرفت و قربانيان آزار و تجاوز جنسي در کشور‌هاي مختلف جهان اقدام به افشاگري در اين باره کردند.

برگزيت
سال 2018 طرح خروج انگليس از اتحاديه اروپا دولت انگليس را دستخوش تحولات بسيار مهمي کرد و تنش در کابينه «ترزا مي» بر سر اين موضوع به شدت بالا گرفت.
تعدادي از وزراي کابينه ترزا مي‌ به خصوص بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس به دليل اختلاف با مي‌ بر سر موضوع برگزيت از سمت خود استعفا دادند.
نگاهي به مهمترين تحولات سياسي جهان در سال 2018
سرانجام ماه نوامبر سران اتحاديه اروپا با پيش‌نويس توافق خروج انگليس از اتحاديه اروپا و نيز بيانيه سياسي آينده روابط 2 طرف پس از برگزيت موافقت کردند.
اکنون برگزيت براي اجرايي شدن نياز به تصويب در پارلمان انگليس دارد و اين در حالي است که بسياري از قانون‌گذاران انگليس شامل برخي نمايندگان حزب محافظه‌کار هشدار داده‌اند که به اين طرح رأي منفي خواهند داد.

تظاهرات جليقه زرد‌ها در فرانسه
جنبش موسوم به «جليقه زردها» از روز 17 ماه نوامبر در اعتراض به افزايش ماليات بر سوخت در فرانسه تظاهرات خود را در اين کشور آغاز کردند و اين جنبش به يک تظاهرات گسترده ضد سرمايه‌داري در فرانسه تبديل شد و تاکنون نيز ادامه داشته است.
در پي شدت گرفتن تظاهرات جليقه زردها، دولت فرانسه پس از يک نشست اضطراري خواستار برگزاري نشست با معترضان شد، اما جليقه زرد‌ها اين نشست را رد کردند و نخست وزير فرانسه نيز اعلام کرد که طرح افزايش بهاي سوخت 6 ماه به تأخير خواهد افتاد.
اما اين تأخير 6 ماهه نيز موفق به متقاعد کردن معترضان نشد و با ادامه يافتن تظاهرات دولت فرانسه اين طرح را به طور کلي لغو کرد.
با وجود لغو اين طرح روز شنبه گذشته تظاهرات در سراسر فرانسه با شدت بيشتري دنبال شد و اتحاديه‌ها از بخش‌هاي مختلف به اين تظاهرات پيوستند و معترضان با سر دادن شعار‌هايي خواستار کناره‌گيري مکرون شدند.
مکرون طي يک سخنراني تلويزيوني ضمن بيان اين مطلب که حالت اضطراري در سطوح اقتصادي و اجتماعي اعلام خواهد کرد وعده افزايش دستمزد‌ها در اين کشور را داد.

نظر شما