شناسهٔ خبر: 30264720 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی هشتم دی ماه

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی/سومین نشست روحانی، پوتین و اردوغان/همکاری های انرژیک ایران و عراق

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، سومین نشست روحانی، پوتین و اردوغان، ترکیه به دنبال ادامه معافیت از تحریم ایران، همکاری های انرژیک ایران و عراق، نتانیاهو دست به دامان ترامپ شد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه هشتم دی ماه است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، سومین نشست روحانی، پوتین و اردوغان، ترکیه به دنبال ادامه معافیت از تحریم ایران، همکاری های انرژیک ایران و عراق، نتانیاهو دست به دامان ترامپ شد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه هشتم دی ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

همکاری های انرژیک ایران و عراق در دوران تحریم ها

ایران و عراق در زمینه همکاری های انرژی یادداشت تفاهم مشترک به امضا رساندند.

این اقدام در جریان سفر «رضا اردکانیان» به بغداد صورت گرفت و وزیر نیروی کشورمان اعلام کرد: دولت ایران خواستار ادامه همکاری با عراق در زمینه‌های آب، برق، انرژی و همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تولید و آموزش نیروهای متخصص و تبادل اطلاعات است.

این در حالی است که «عادل عبدالمهدی» هفته گذشته توانست موافقت آمریکا به منظور معافیت از اعمال تحریم های این کشور علیه ایران را تا ۹۰ روز دیگر جلب کند.

پیش از این عراق ۴۵ روز از این معافیت بهره مند می شد اما نخست وزیر جدید این کشور پس از آغاز حکومتش تمام تلاش خود را به منظور تمدید این مدت به کار گرفت و در نهایت نیز موفق شد.

 

نتانیاهو دست به دامان ترامپ شد

"رابرت پالادینو" روز جمعه در بیانیه ای مطبوعاتی بر حمایت آمریکا از حق دفاع رژیم اسرائیل تاکید کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با اعلام پشتیبانی واشنگتن از اسرائیل در مقابل اقدامات ایران در سطح منطقه، ادعا کرد که فعالیت های ایران، امنیت رژیم صهیونیستی را به خطر می اندازد.

پالادینو با تکرار مواضع ضدایرانی خود مدعی شد که جمهوری اسلامی از گروه های تروریستی در سوریه و منطقه که هدف آن ها مشخصا حمله به اسرائیل است، پشتیبانی می کند.

وی با اعلام حمایت از اسرائیل در مقابل آنچه که "ماجراجویی تهاجمی" ایران خواند، گفت که آمریکا به فعالیت برای اطمینان از حفظ قدرت نظامی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

این در حالی است که پیش از این نیز «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان مراسم نام‌گذاری یکی از تاسیسات هسته‌ای این کشور به نام شیمون پرز گفت: «نیروهای امنیتی اسرائیل با قدرت تمام با تلاش‌های ایران در پیاده سازی نیروهایش و انتقال سیستم‌های پیشرفتۀ جنگی به سوریه برخورد خواهند کرد... هیچ توافقی میان سوریه و ایران، ما را متوقف نخواهد کرد.»

 

مخالفت ایران با اقدامات جدید ترکیه در سوریه

شهر منبج در شمال استان حلب و در نزدیکی مرزک ترکیه واقع شده است. ساکنان این شهر را کردها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند. این شهر در مرداد سال 95 به دست یگان‌های مدافع خلق (YPG) از اشغال داعش خارج شد.

 

پس از آن ترکیه به همراه نیروهای هم‌پیمان خود از جمله گروهک «ارتش آزاد سوریه» در جریان عملیات «سپر فرات» ( ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ الی  ۲۹ مارس ۲۰۱۷) که هفت ماه و پنج روز به طول انجامید، در نبرد با داعش شهر «جرابلس»، «اعزار» و مناطقی در شمال سوریه را به کنترل خود در آورد و سپس در جریان عملیات «شاخه زیتون» علیه نیروهای کرد، (از تاریخ ۲۰ ژانویه الی ۲۴ مارس ۲۰۱۸) که به مدت دو ماه و چهار روز طول کشید شهر «عفرین» را اشغال کرد. ترکیه تلاش دارد شمال سوریه را به منطقه نفوذ خود تبدیل کند.

 

آمریکا در این مدت ساکنان این مناطق را در مقابل حملات ترکیه همراهی کرده و موجب افزایش توان دفاعی آن ها شده بود اما اعلام «دونالد ترامپ» برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تنها گذاشتن کردهای سوریه در مقابل ترکیه، شهر منبج را در روزهای اخیر در حالت آماده‌باش و بحرانی قرار داد. ترکیه تهدید کرده است که در روزهای آتی حمله به این شهر را با کمک نیروهای وابسته به خود در داخل سوریه، آغاز خواهد کرد.

 

ترکیه به دنبال ادامه معافیت از تحریم ایران

ترکیه توانسته موافقت آمریکا را برای ادامه تبادل و تجارت با ایران کسب کند و جزو 8 کشوری است که می تواند تا 180 روز پس از 5 نوامبر نفت و گاز ایران را خریداری کند.

اما حالا این کشور می کوشد تا این مدت را افزایش داده و باز هم از اجرای تحریم های ایران معاف شود.

بنابراین گزارش، "رخسار پکان" اعلام کرد که کشورش به دنبال افزایش دوره معافیت خود از تحریم‌های نفتی ایران است.

وزیر تجارت ترکیه در این باره تصریح کرد: ما تواقنامه تجارت آزاد با ایران داریم؛ چگونه می‌توانیم همکاری‌مان را در چنین شرایطی ادامه دهیم؟ ما در رابطه با کالاهای وارداتی با ایران قرارداد ترجیحی امضا شده داریم. ما در سطح وزارتی و نمایندگان فنی این همکاری را انجام می‌دهیم تا ترکیه از این ممنوعیت‌ها مستثنی شود.

پکان همچنین گفت که تحریم‌های آمریکا بر واردات و سرمایه گذاری‌های ایرانی اثر گذاشته و موجب ایجاد رکود در اقتصاد آن شده است.

این در حالی است که تبادلات تجاری ایران و ترکیه در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۸ به میلیارد دلار رسید اما ابتکار جدید از سوی دو کشور قرار شده که این میزان را به ۳۰ میلیارد دلار برساند.

 

سومین نشست روحانی، پوتین و اردوغان در سال ۹۷

«میخائیل بوگدانوف» اعلام کرده که سران نشست آستانه (روسیه، ترکیه و ایران) در اوایل سال 2019 میلادی در روسیه دیدار خواهند داشت تا درباره شرایط سوریه به تبادل‌نظر بپردازند.

بنابر گزارش خبرگزاری راشاتودی،  معاون وزیر خارجه روسیه در امور غرب آسیا و آفریقا افزوده که «اکنون نوبت ماست تا میزبان نشست کشورهای ضامن باشیم. قرار است که این (نشست) هفته اول سال آینده انجام شود و این موضوع به برنامه کاری رئیس‌جمهور بستگی دارد.»

این نشست در حالی برگزار می شود که ایران این روزها نسبت اقدامات ترکیه در مناطق کردنشین سوریه انتقاد شدید داشته و این انتقادها را به صورت رسانه ای نیز مطرح کرده است.

اما پیش از این ایران میزبان دور قبلی این نشست بود و سران سه کشور هفتم سپتامبر (16 شهریور) در تهران گردهم آمدند و نتیجه مذاکرات سه طرف در ایران ایجاد پیش زمینه برای آتش بس در ادلب بود.

 

مراکز پُست به فروشگاه تبدیل شد

در حالیکه مراکز شرکت پُست در کشور وظایف مختلفی چون ارسال بسته و نامه و همچنین ارایه کارت ملی را بر عهده دارند این روزها به کار جدیدی روی آورده اند.

فروش محصولات مختلف در مراکز پُست شاید دور از ذهن باشد اما این شرکت ها بخش جدیدی با نام فروش اقلام به واحدهای مختلف خود اضافه کرده اند که اقدام به فروش محصولاتی چون کیف، کفش، اقلام خوراکی و لوازم پزشکی می کنند.

 

 

در خصوص این اقدام هنوز توضیح یا اعلامیه ای از سوی شرکت ملی پُست کشور صادر نشده و اداره تعزیرات نیز نسبت به آن واکنشی نشان نداده و اعلام نکرده که این اقدام آیا قانونی است یا تخلف محسوب می شود؟

 

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار این هفته مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این هفته در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهند داشت.

دستور هفتگی مجلس به شرح زیر است: بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه های فروشگاهی، بررسی لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده 104 قانون مالیات های مستقیم، بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو، بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی.

 

منتظر اروپا نیستیم/ اگر به مذاکرات بر می‌گشتیم سخت‌گیری بیشتری می‌کردیم

«محمدجواد ظریف» در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت به سه سال قبل از برجام و اینکه ایران چه اقدامی را صورت می‌داد؟ خاطرنشان کرد: اینکه ما به سه سال قبل برمی‌گشتیم و امروز می‌خواستیم کار سه سال قبل را انجام می‌دادیم چه اقداماتی را صورت می‌دادیم، حتما سخت‌گیری بیشتری انجام می‌دادیم.

وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: اما این طور نیست که سه سال قبل ما پیش بینی و احتمال امروز را نداشتیم، بلکه اینکه می‌شد به یک توافقی بهتر از این رسید، به نظرم دشوار بود. امروز اگر بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم، اولا من بعید می‌دانم امکان رسیدن به توافق وجود داشته باشد و اگر بتوانیم به توافقی برسیم، یک چیزی شبیه همین که الان هست، خواهد بود.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها حتما از وضعیتی که پیدا کردند، خوشحال نیستند، اظهار داشت: اینکه آمریکا در دنیا منزوی شده و اینکه مجبور می‌شود معاون شرکت هوآوی را دستگیر کند، نشانگر میزان انزوای آمریکاست، اینکه کشوری بخواهد در جامعه بین‌المللی قلدری کند و به دیگران زور بگوید، شرایط خیلی مناسبی برای آن کشور نیست.البته من هم معتقدم سایر کشورها مثلا کشور بزرگی چون چین نیاز دارند با این حرکت‌های آمریکا به خاطر آینده روابط خودشان و روابط بین‌الملل، نه به خاطر ایران، برخورد مناسبی داشته باشند./

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما