شناسهٔ خبر: 30249260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ارتش سوریه وارد «منبج» شد

معمای یگان‌های مدافع خلق

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: ارتش سوریه به شهر کردنشین منبج که در کنترل یگان‌های مدافع خلق بود وارد شده است. نیروهای کرد اعلام کردند که برای «مقابله با تهاجم ترکیه» از ارتش سوریه خواسته‌اند کنترل منبج را بر عهده بگیرد. 
به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، ژنرال «علی میهوب» سخنگوی ارتش سوریه اعلام کرد که «ارتش عربی سوریه» به درخواست ساکنان منبج وارد این شهر شده و پرچم سوریه را در آن به اهتزار درآورده ‌است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این اتفاق آن را قطعی ندانسته اما برافراشته شدن پرچم سوریه در شهر منبج را به نحوی تایید کرده و در عین حال گفته که «هنوز مسئله جدی‌ نیست».
اردوغان همچنین از مذاکره هیات ترکیه‌ای در مسکو در خصوص این مسئله خبر داده است. وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای درباره هرگونه «اقدام تحریک‌آمیز» در شهر منبج که منجر به «برهم خوردن ثبات» شود هشدار داده است.
ایران اما از ورود ارتش سوریه به شهر منبج استقبال کرده و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران «برافراشته شدن پرچم ملی سوریه در شهر منبج را گامی مهم در تثبیت حاکمیت دولت قانونی سوریه بر سراسر خاک این کشور» دانسته است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: ورود نیروهای دولتی به شهر منبج و برافراشتن پرچم سوریه در آنجا گامی مثبت در مسیر برقراری ثبات در کشور است. ما از اینکه نیروهای دولتی سوریه دامنه مناطق تحت سیطره خود را گسترش داده‌اند بسیار خرسندیم. وی همچنین درباره نشست فردای مسئولان روسی و ترکیه‌ای گفت: در نشست فردا در مسکو وزرای خارجه و دفاع ترکیه و وزرای خارجه و دفاع روسیه درباره موضوع منبج و برنامه‌های آنکارا برای عملیات نظامی در شرق فرات صحبت خواهند کرد تا بتوانند درباره تحولات سوریه و اتخاذ گام‌های بعدی به تفاهم برسند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این نخستین بار طی شش سال گذشته است که نظامیان سوری وارد منبج، شهری در شمال سوریه و در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه شده‌اند.
اندکی پیش از اعلام این خبر در تلویزیون دولتی سوریه، فرماندهی کل یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در سایه تهدیدات دولت ترکیه برای حمله به مناطق شمال سوریه و نابود کردن این منطقه و مجبور کردن مردم به مهاجرت مثل اتفاقی که در جرابلس، اعزاز، الباب و عفرین افتاد، ما اعلام می‌کنیم که با عقب نشینی از منبج برای جنگ با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر در شرق فرات آماده می‌شویم برای همین از دولت سوریه که خود را از لحاظ ملی، سرزمینی و مرزی متعلق به آن می‌دانیم، می‌خواهیم نیروهای خود را برای تحویل گرفتن شهر منبج و مناطق اطراف آن و حفاظت از منبج در برابر تهدیدات ترکیه، به شمال سوریه بفرستد.»
ترکیه و خلاء حضور نیروهای آمریکایی
در روزهای گذشته تحرک نظامیان ترکیه در مرزهای شمالی سوریه افزایش یافته و گروه‌های سوری مورد حمایت آنکارا نیز شماری از نیروهای خود را به سمت منبج به حرکت درآورده‌اند. یگان‌های مدافع خلق بر همین اساس گمان برده بودند که حمله نهایی ارتش ترکیه و نیروهای مورد حمایت آنها به شهر منبج به زودی رخ خواهد داد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۱۹ دسامبر به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که نیروهایی آمریکایی سوریه را ترک می‌کنند. چند روز بعد منابع خبری به نقل از وزارت دفاع ایالات متحده خبر دادند که فرمان خروج نظامیان آمریکا از سوریه امضاء شده است. در پی این تصمیم که با مخالفت‌های زیادی در داخل و خارج آمریکا روبرو شد و کناره‌گیری وزیر دفاع جیمز متیس را به دنبال داشت، ترکیه نظامیان خود را برای ورود به مناطق کردنشین شمال سوریه آماده و تجهیز کرد. اردوغان پس از تصمیم ترامپ گفته بود که ارتش این کشور برای «پاکسازی» شمال سوریه از بقایای داعش و نیروهای یگان‌های مدافع خلق وارد کشور همسایه می‌شود.
اردوغان در واکنش به ورود ارتش سوریه به شهر منبج گفت که اگر شبه نظامیان کرد آنجا را ترک کنند ترکیه هیچ‌کاری در این شهر سوریه ندارد. به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری سوریه روز جمعه گفت:«ترکیه در شهر منبج سوریه کاری برای انجام ندارد اگر گروه‌های تروریستی این شهر را ترک کنند.»
آنکارا بازوی نظامی حزب اتحاد دموکراتیک را نیز یک گروه تروریستی می‌داند. برخی از تحلیلگران معتقدند آنکارا بیش از هر چیز نگران است که تثبیت تسلط کردهای سوری در مناطق تحت کنترل آنها و ایجاد یک منطقه خودمختار الگویی برای کردهای ترکیه شود.
ترامپ یکی از انگیزه‌های خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را پاکسازی تقریبا کامل این کشور از تروریست‌های داعش عنوان می‌کند. ایالات متحده حدود دو هزار سرباز به سوریه اعزام کرده که تقریبا تمام آنها در شمال این کشور مستقر بوده‌اند.
افزایش تحرک نظامی ترکیه
در روزهای گذشته منابع خبری از اعزام واحدهای زرهی و توپخانه ارتش ترکیه به مرز مشترک با سوریه خبر داده‌اند. با ورود نظامیان سوریه به شهر منبج اوضاع این منطقه و واکنش احتمالی آنکارا همچنان نامشخص است. فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح سوریه پیش از ظهر جمعه اعلام کرد که ورود به شهر منبج به درخواست مسئولان محلی صورت گرفته است. این شهر در سال‌های گذشته توسط یک «شورای نظامی» از نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک اداره می‌شد.
گفته می‌شود که میان شورای نظامی منبج و نیروهای دولت سوریه مذاکراتی بر سر چگونگی همکاری‌های آینده و کنترل منطقه انجام شده که درباره جزئیات آن هنوز گزارش دقیقی انتشار نیافته است.
حدود یک سال و چند ماه پس از آغاز ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در سوریه، رزمندگان کرد و متحدانشان در ژوئن ۲۰۱۲ موفق شدند شهر منبج را از کنترل نیروهای دولتی خارجی کنند. این منطقه نخستین شهر بزرگی بود که از کنترل نیروهای وفادار به بشار اسد بیرون آمد.
منبج در سال ۲۰۱۴ به اشغال تروریست‌های گروه دولت اسلامی (داعش) درآمد اما دو سال بعد «نیروهای دموکرات سوریه» که رزمندگان کرد در آن نقش محوری بر عهده دارند موفق شدند این شهر را بازپس بگیرند.
ادامه حضور یگان‌های مدافع خلق
برخی منابع مدعی شده‌اند که در زمان ورود نیروهای ارتش سوریه همچنان یگان‌های مدافع خلق نظامیان کرد، نظامیان آمریکایی و شماری از نیروهای فرانسه نیز در منبج حضور دارند. اتفاق جالب اینجاست که برخی هم خبر از حضور نیروهای ارتش روسیه در کنار ارتش سوریه داده اند.
پیش از این ، فرانسه حدود ۲۰۰ سرباز نیروهای ویژه ارتش این کشور را به مناطق کردنشین شمال سوریه اعزام کرده بود. رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون برخلاف ترامپ تصمیمی برای خروج سربازان فرانسوی از این مناطق نگرفته است.
برخی تحلیلگران معتقدند با ورود ارتش سوریه به منبج و توافق‌های احتمالی آنها با یگان‌های مدافع خلق احتمال دارد که فشار بر مکرون برای خاتمه دادن به ماموریت سربازان فرانسوی افزایش یابد.
بازی کردهای سوریه
در تحلیل این که چرا ترامپ به یکباره و بدون مشورت با نزدیکان خود تصمیم به خروج از سوریه گرفته، باید به تنش زدایی و داد و ستد آنکارا-واشنگتن در روزهای اخیر اشاره کرد. به نوشته برخی رسانه‌ها، رئیس جمهوری آمریکا به رغم آنچه با مشاوران و اعضای ارشد تیم سیاست خارجی خود هماهنگ کرده بود، در گفت وگوی تلفنی با همتای ترک تحت تاثیر استدلال وی قرار گرفته و در نتیجه ماموریت تقابل با داعش تضعیف شده در سوریه را بر عهده «رجب طب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه قرار داده است.
ترامپ صراحتا تاکید کرده که اردوغان به او اطمینان لازم را برای نابودی عناصر تروریستی باقی مانده در سوریه داده است. از نگاه ترامپ، اردوغان «مردی است که از عهده‌ این کار برمی‌آید و از آن گذشته ترکیه با سوریه هم‌ مرز است».
با گرم شدن روابط ترکیه و آمریکا، برخی رسانه‌ها روز دوشنبه دوم دی ماه از گسیل گروه‌های نظامی ترکیه به مرزهای این کشور با سوریه و همچنین تحرکات تشکل سیاسی- نظامی نزدیک به آنکارا یعنی «ارتش آزاد سوریه» در مناطق کردنشین سوریه خبر دادند؛ تحرکاتی که به باور کارشناسان برای پر کردن خلا ناشی از خروج تدریجی نظامیان آمریکا از سوریه انجام می‌گیرد.
در چنین شرایطی متحدان آمریکا، ترامپ را فرد مسوولیت گریزی می‌دانند که هر لحظه احتمال پشت کردن او به همپیمانان وجود دارد. 
در نتیجه هر کدام سعی دارند در ظاهر هم که شده خود را مستقل از سیاست‌های کاخ سفید نشان دهند.
با یک حساب سرانگشتی نتیجه اقدام ترامپ را باید در التماس کردهای مورد حمایت آمریکا از کرملین برای نجات از دست ترکیه باید جست و جو کرد.

نظر شما