شناسهٔ خبر: 30178563 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

ادامه کاهش قیمت نفت، زنگ خطری برای اوپک

صاحب‌خبر -

عصراقتصاد: تنش های مازاد عرضه و کمبود تقاضا همچنان بر بازار نفت حاکم است. از این رو با وجود تلاش اوپک برای کاهش تولید، قیمت ها را تقویت نمی کند. بر این اساس گفته می شود ممکن است اوپک برای کاهش بیشتر تولید نشست فوق العاده برگزار کند.

در این راستا برخی از کارشناسان بر این باورند که اقدامات اوپک و غیر اوپک برای تثبیت بازار کافی نبوده است.

پایگاه خبری اول پرایس در این خصوص می نویسد: اگر هدف کاهش تولید نفت از سوی گروه اوپک پلاس تقویت قیمت ها بود در این صورت این توافق به شکل روشنی شکست خورده است.

اوپک پلاس در تلاش است تا راهی برای نجات قیمت نفت از کاهش بیشتر پیدا کند. وست تگزاس اینترمدییت اکنون در محدوده ۴۰ دلار و برنت در محدوده ۵۰ دلار است که پایین ترین قیمت در ۱۵ ماه گذشته به حساب می آید. شیل آمریکا حتی با وجودی که تولید کنندگان این صنعت اکنون در شرایط پایین رفتن قیمت ها با مشکلات مالی مواجه شدند، همچنان به روند رشد خود ادامه می دهند. معامله گران نفت به شکل واضحی نسبت به این که اوپک پلاس تمایل دارد یا قادر است بازار نفت را متعادل کند بدبین هستند.

اوپک چندی پیش در وین توافق جدیدی منعقد کرد، اما به نظر می رسد باید تلاش بیشتری انجام دهد. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در نامه ای به اعضای این گروه نوشت: آن ها باید کاهش تولید بیشتری انجام دهند. در ابتدا گروه اوپک پیشنهاد کرده بود که تولیدکنندگان باید میزان تولید خود را مجموعا ۲.۵ درصد کاهش دهند، اما بارکیندو گفته است کاهش ضروری برای رسیدن به کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز توافق شده، بیش از 3 درصد خواهد بود.

مهم تر از همه، این گروه باید جزئیات چگونگی کاهش تولید هر کشوری را مشخص کند. بارکیندو در نامه ای به اعضای اوپک که از سوی رویترز مشاهده شده نوشته است: در جهت شفافیت برای جلب اعتماد و خوش بینی بازار، لازم است که جزئیات تولید هر کشوری منتشر شود. با وجود برنامه مشخص کردن دقیق میزان کاهش تولیدی که هر کشور صورت می دهد، به نظر می رسد اوپک پلاس راه طولانی برای آرام کردن نگرانی های بازار درباره میزان جدیت این گروه در پیش دارد.

با این حال کاهش قیمت های نفت در ماه جاری بیانگر آن است که معامله گران متقاعد نشدند.

هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در شرکت «آر بی سی» به وال استریت ژورنال گفت: این دیدگاه وجود دارد که آمریکا بدون توجه به وضعیت قیمت و اقدامات اوپک به رشد تولید خود ادامه خواهد داد مگر این که مشکلات ژئوپلیتیکی واقعی در بگیرد که در غیر این صورت ملموس شدن این کاهش تولید زمان خواهد برد.

در حالی که کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان مانند عربستان سعودی کمک خواهد کرد میزان عرضه به بازار محدود شود، اوپک ممکن است به شکل ناخواسته ای به حذف مازاد عرضه کمک کند.

بلومبرگ این احتمال را مطرح کرده که قیمت پایین نفت ممکن است ناآرامی در برخی کشورهای عضو اوپک را افزایش دهد. فروپاشی قیمت نفت در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به تشدید ناآرامی در لیبی، ونزوئلا و نیجریه منتهی شد و این اتفاق ممکن است دوباره تکرار شود.

همه اعضای اوپک به قیمت بالاتر نفت برای متعادل کردن حسابهایشان نیاز دارند. عربستان سعودی برای اجتناب برای متعادل نگه داشتن حسابش به قیمت ۸۸ دلار در هر بشکه نیاز دارد، در حالی که لیبی به قیمت ۱۱۴ دلار، نیجریه ۱۲۷ دلار و  ونزوئلا ۲۱۶ دلار نیاز دارد. تنها کویت است که با نفت ۴۸ دلار در هر بشکه می تواند حساب های خود را متعادل کند. نفت برنت اکنون پایین ۵۰ دلار معامله می شود. این امر چشم انداز ناآرامی بیشتر را برانگیخته است.

با این حال با وجود مشکلات متعددی که برای متعادل کردن بازار پیش پای اوپک وجود دارد که عمدتا خارج از کنترل این گروه است. در حالی که اوپک روی وضعیت بخش عرضه و این که این گروه تا چه میزان برای دستیابی به هدف قیمت خود باید نفت تولید کند متمرکز شده است، اما مشکلاتی که اکنون بازار نفت را فرا گرفته، ممکن است بزرگتر باشد به خصوص این که کندی اقتصاد جهانی ممکن است به معنای تقاضای بسیار کمتر باشد که چنین مشکلی از عهده اوپک خارج خواهد بود.

بر این اساس می توان این گونه برداشت کرد که اقدامات اوپک بازار نفت را تثبیت نکرده است. بر این اساس این سازمان باید تلاش خود را برای بهبود وضعیت بازار بیشتر کند.

در همین راستا سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در حاشیه دیدار کشورهای صادرکننده نفت عرب در کویت اعلام کرد: اگر کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز کافی نباشد، تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

به نوشته ایسنا، وی گفت: کشورهای عضو اوپک و متحدان شان در صورت لزوم نشست اضطراری برگزار خواهند کرد و آنچه که ضرورت دارد را برای متعادل کردن بازار انجام خواهند داد.

وزیر انرژی امارات همچنین اظهار کرد: تمدید توافقی که اوایل دسامبر درباره کاهش تولید امضا شده بود، مشکلی نخواهد بود و تولیدکنندگان بر اساس تقاضای بازار اقدام خواهند کرد.

المزروعی که امسال ریاست اوپک را برعهده دارد، بیان کرد: سطح تولید اکتبر نقطه مرجع اصلی کاهش تولید اکثر کشورهای اوپک و غیراوپک خواهد بود.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه دیدار کشورهای صادرکننده نفت عرب در کویت اظهار کرد: سطح سپتامبر نقطه مرجع برای کاهش تولید معدودی از تولیدکنندگان خواهد بود.

وزیر انرژی امارات گفت: لیبی، ایران و ونزوئلا از کاهش تولید معاف شده اند و وی انتظار دارد تولید این کشورها دچار کاهش بیشتری شود.

مزروعی خاطرنشان کرد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک بازگرداندن تعادل بازار نفت به سطح تابستان سال ۲۰۱۸ در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ را هدف گرفته اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد تولیدکنندگان نفت شیل نخستین کسانی خواهند بود که از کاهش قیمت نفت ضربه می خورند زیرا تولید نفت شیل آهسته شده است.

این در حالی است که قیمت های نفت روز گذشته نیز روند نزولی خود را ادامه دادند.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با 0.29 درصد کاهش برابر با 13 سنت به 45 دلار و 46 سنت به ازای هر بشکه رسید. نفت خام برنت نیز با سه سنت کاهش با قیمت 54 دلار و 7 سنت به ازای هر بشکه به فروش رسید.

 

 

نظر شما