شناسهٔ خبر: 29878241 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

صدای پای نفت 80 دلاری به گوش می رسد  

صاحب‌خبر -

 

هاتف فرج اللهی

عصراقتصاد: تحلیل گران بر این باورند که قیمت نفت در آینده با توجه به توافق جدید کاهش تولید اوپک، با افزایشی جدی همراه خواهد بود به طوری که برخی از تحلیل گران گفته اند که این افزایش می تواند تا مرز 80 دلار به ازای هر بشکه نیز پیش برود.

در این راستا یک تحلیلگر اعلام کرد توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای کاهش تولید نفت می تواند قیمت نفت را به حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه افزایش دهد.

به گزارش شبکه راشا تودی، ممدوح سلامه، تحلیلگر بین المللی نفتی با بیان این که توافق اوپک و متحدانش بسیار مهم است، گفت: در ماه ژوئن امسال عربستان و روسیه برخلاف خواسته بیشتر اعضای اوپک، تولید روزانه شان را ۶۵۰ هزار بشکه افزایش دادند و این مسئله در کاهش قیمت نفت بازتاب یافت.

وی افزود: عوامل بنیادین بازار جهانی نفت همچنان در جهت افزایش قیمت هستند؛ تقاضای جهانی به سرعت افزایش می ‍ یابد و اقتصاد رشد می کند.

این کارشناس گفت: در مجموع پس از این کاهش، انتظار داریم قیمت ها بالا برود. تعجب نمی کنم که قیمت فراتر از ۷۰ دلار برود و در مواردی استثنایی ممکن است به ۸۰ دلار برسد.

به گفته سلامه، توافق اوپک فشار اقتصادی بر عربستان را نیز که برای توازن بودجه خود به قیمت نفت ۸۰ دلار نیاز دارد، کاهش می دهد.

این در خالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست 175 این سازمان تصمیم گرفت؛ اعضای این سازمان 800 هزار بشکه و کشورهای غیر عضو که با این سازمان برای تثبیت بازار نفت همکاری می کنند 400 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

بلافاصله پس از انتشار خبر نتیجه نشست، قیمت ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، تا جایی که نفت برنت پس از پایان نشست در حدود 5 درصد افزایش یافت.

اما این افزایش قیمت زمان زیادی دوام نیاورد و قیمت نفت برنت که به 63 دلار رسیده بود در معاملات پایان هفته به 61.67 دلار رسید.

کارشناسان بر این باورند که تصمیم اوپک برای کاهش تولید پیام مثبتی در جهت افزایش قیمت هاست، اما تا زمانی که این تصمیم اجرایی نشود، تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

بزرگ ترین صادرکننده نفت اوپک و جهان عربستان است که بنا به اخباری در ماه ژانویه قرار است صادرات خود را تا یک میلیون بشکه کاهش دهد.

طبق اطلاعات دو منبع آگاه، عربستان در نخستین ماه سال 2019 احتمالاً حدود 7.3 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند. دلیل این کاهش، کم شدن فصلی تقاضا و پیروی ریاض از توافق جهانی برای کاهش تولید نفت است.

این در حالی است که گفته می شود میزان صادرات نفت عربستان در نوامبر برابر با 8.3 میلیون بشکه بوده است و صادرات دسامبر نیز کم تر از 8 میلیون بشکه بوده است.

در این میان آمارهایی از وزارت انرژی روسیه منتشر شد که نشان می دهد این کشور در ماه دسامبر تولید خود را در حدود 200 هزار بشکه در روز کاهش داده است، اما این کاهش در راستای توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک نیست.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اما در این خصوص گفت که ممکن است چند ماه طول بکشد تا این کشور تولید خود را به میزان توافق شده کاهش دهد.

اما کشورهای دیگر تا حدودی با کاهش تولید نفت موافق اند. امارات و مالزی از اولین کشورهایی هستند که برای کاهش تولید اعلام آمادگی کرده اند.

در میان کشورهای اوپک اما سه عضو از کاهش تولید معاف شدندکه عبارت اند از ایران، ونزوئلا و لیبی. اما جالب تر این است که این کشورها باوجود اینکه از توافق معاف اند، حجم قابل توجهی از کاهش عرضه نفت را به عهده  دارند.

خبرها حاکی از این است که اوضاع در میدان نفتی الشراره لیبی متشنج است و با بالا گرفتن تنش ها تولید روزانه ۳۱۵ هزار بشکه نفت در این میدان متوقف خواهد شد.

در خصوص ایران نیز منابع غیررسمی خبر می دهند؛ صادرات کشور در حدود 700 هزار بشکه کاهش داشته و از حدود 2 میلیون بشکه به 1.3 میلیون بشکه در نوامبر رسیده است.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای سازمان اوپک، تولید شرکت نفتی دولتی پترولئوس (PDVSA) در ونزوئلا، به طور متوسط به ۱٫۴۳۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که این پایین ترین سطح تولید از سال ۱۹۴۹ محسوب می شود.

بر این اساس می توان دریافت، کشورهایی که از کاهش تولید معاف شده اند، مقدار قابل توجهی از افت عرضه نفت را به دوش می کشند و این مساله می تواند قیمت نفت را در روزهای آتی به طورجدی تحت تأثیر قرار دهد.

درنتیجه تحلیلگران بر این باورند که قیمت نفت باوجود توافق اوپک و مسائل ژئوپولتیکی در ماه های آتی بار دیگر به سطوح قابل قبولی بازخواهد گشت.

آرتم براموو، نایب رئیس تجزیه وتحلیل شیل در ریستاد انرژی در این خصوص می گوید: وضعیت کنونی بازار بسیار مثبت است، اما برای پیش بینی قیمت باید منتظر باشیم تا سطح تولید عربستان و روسیه را ببینیم.

جاستین هیک کارشناس حوزه انرژی نیز می گوید: بازار نفت هم اکنون منتظر اقدام اوپک است؛ اما مهم ترین پیام این است که اوپک از آمریکا دستور نمی گیرد و برای افزایش قیمت نفت تلاش می کند.

ژیلامه آلباسینی تحلیلگر بازار نفت در خصوص میزان کاهش تولید نفت کشورها گفته است: تولید نفت اوپک 33 میلیون بشکه است و هر کشوری با توجه به درصد تولیدش از این میزان باید در توافق کاهش تولید شرکت کند.

وی همچنین می گوید: کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه ای رقمی مطلوب است، اما به نظر می رسد که زمان زیادی تا پیشی گرفتن دوباره عرضه از تقاضا طول نکشد.

یان ون اک دیگر کارشناس حوزه انرژی در یادداشتی می نویسد:افزایش اولیه قیمت نفت تولید نفت شیل آمریکا را به شدت افزایش می دهد و این مساله می تواند دلیلی باشد برای کاهش قیمت نفت در ماه های آتی.

رویترز در این خصوص نوشت: تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش تولید با وجود مخالفت ترامپ، خرسند شدند.

تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت ابراز خرسندی کردند. به گفته مدیران صنعت نفت شیل آمریکا، تصمیم اوپک قیمت نفت را به سطحی رسانده که موجب استمرار سوددهی این شرکت ها می شود.

هاروی هول، رئیس شرکت اچ‎اچ‎هول گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان کوچک همچون من بتوانیم انتظار قیمت نفت ۵۰ دلار یا بهتر را داشته باشیم، می توانیم به خوبی کار کنیم؛ ۵۰ دلار برای من کارآمد است.

توقف روند مستمر کاهش قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار، این اطمینان را ایجاد می کند که شرکت های آمریکایی می توانند سال آینده میلادی حفاری خود را به شکلی سودآور ادامه دهند.

شرکت شورون آمریکا در هفته گذشته، بودجه سال ۲۰۱۹ میلادی را به گونه ای تنظیم کرد که سرمایه گذاری در تولید نفت شیل در آن ۲۱ درصد افزایش یافته بود.

استیون پروئت، رئیس شرکت نفت شیل الویشن ریسورسز اعلام کرد بدون تصمیم اوپک برای کاهش تولید، صنعت نفت شاهد رسیدن قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار می بود.

جرج ومک، رئیس شرکت پترو ویست گفت: این برای ما خوب است و موجب ادامه سرمایه گذاری می شود. همه ما هنگام پیگیری نشست اوپک، نگران بودیم.

سرمایه گذاران صنعت نفت شیل، تولیدکنندگان را تحت فشار گذاشته بودند که به جای افزایش تولید، سود پرداختی به سرمایه گذاران را افزایش دهند و اگر قیمت نفت بیش از این کاهش می یافت، جریان نقدینگی لازم برای جبران هزینه های تولید و پرداخت سود سرمایه گذاران به دست نمی آمد.

سمیر پنجوانی، تحلیلگر مؤسسه تیودر گفت: چیزی که سرمایه گذاران در پی آن هستند، نظم مالی در شرایط افت قیمت کالاست.

راب ثومل، از مدیران مؤسسه سرمایه گذاری تورتس کپیتال هم اعلام کرد قیمت نفت میان ۵۵ تا ۶۵ دلار بازه ای مطلوب برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت در آمریکاست.

وی گفت: ما فکر می کنیم قیمت نفت باثبات، کلید برگرداندن سرمایه به بخش انرژی است.

آن لوییز هیتل نایب رئیس ماکرو اویلز وود مکنزی نیز در این راستا چندی پیش گفت: این تصمیم احتمالاً مورد حمایت برخی تولید کنندگان آمریکایی است که نگران بودند بدون رسیدن به یک توافق در وین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت کم تر شود و فعالیت های حفاری را در 2019 کاهش دهد.

وی همچنین گفته است: کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت، بازار نفت را در سه ماهه سوم 2019 سفت وسخت می کند و قیمت ها را به بیش از 70 دلار در هر بشکه بازمی گرداند.

گفته های کارشناسان نشان می دهد که بازار تا حدودی از کاهش تولید اوپک نامطمئن است و این مساله بر افزایش سریع قیمت ها تأثیر می گذارد. اما بدون شک قیمت ها تا حدودی رشد خواهند کرد که عمده این رشد قیمت به دلیل کاهش تولید کشورهایی است که از توافق کاهش تولید نفت معاف شده اند.

بر این اساس همچنان پیش بینی های افزایش قیمت به قوت خود باقی می مانند، مساله ای که تحلیل گران را مجاب کرده است که نفت 80 دلاری را دور از ذهن تصور نکنند.

 

نظر شما