شناسهٔ خبر: 30081739 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ادامه تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در قطر

لحظه شماری برای آغاز جام ملت‌های آسیا تمام دیدارهای حساس گروهی در روز آخر برگزار می‌شود

صاحب‌خبر -



سرویس ورزشی-
در فاصله 16 روز تا آغاز جام ملت‌های آسیا تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در قطر برگزار می‌شود.
ملی‌پوشان فوتبال ایران پس از آغاز اردوی تدارکاتی خود در قطر، چهارمین جلسه تمرینی خود را نیز صبح دیروز به انجام رساندند. در حالی که شاگردان کی روش سه تمرین قبلی را در زمین چمن به انجام رساندند دیروز به دو دسته تقسیم شدند و هر دو دسته زیر نظر کادر فنی به تمرین پرداختند.
اردوی ملی‌پوشان از سه روز قبل در مجموعه ورزشی اسپایر آغاز شد و ملی‌پوشان پیش از ترک قطر سه بازی دوستانه با تیم ملی این کشور و تیم‌های فلسطین و لبنان انجام خواهند داد. پس از پایان اردوی قطر، راهی کیش خواهند شد و پس از اجرای مراسم بدرقه برای بازی‌های جام ملت‌ها، راهی امارات خواهند شد.
اردوی تیم ملی دیروز یک مهمان ویژه داشت که آن هم کسی نبود جز محمدرضا ساکت. محمدرضا ساکت پیش از اینکه دبیرکل فدراسیون فوتبال شود به عنوان مشاور رئیس‌فدراسیون فوتبال و هم چنین مدیر تیم‌های ملی فعالیت می‌کرد و به نظر می‌رسد هم‌اکنون با این سمت تیم ملی را در اردوی قطر همراهی کرده است.
شیوه برگزاری جام ملت‌های آسیا
تیم ملی فوتبال ایران خود را آماده شرکت در جام ملت‌های آسیا می‌کند. مسابقاتی که از آخرین قهرمانی ایران در آن بیش از 4 دهه است که می‌گذرد. جام ملت‌های آسیا معتبرترین رقابت فوتبالی در سطح ملی در قاره آسیا از 15 دی تا 12 بهمن در 4 شهر و 8 ورزشگاه کشور امارات برگزار می‌شود.
 این رقابت‌ها همانند یورو 2016 و فوتبال بازی‌های آسیایی برای نخستین بار با شرکت 24 تیم در شش گروه چهار تیمی برگزار می‌شود. با چنین فرمتی حتی تیم‌های درجه دو و سه آسیایی نیز می‌توانند از طریق قرارگرفتن در جایگاه سوم گروه امید به صعود داشته و با خلق شگفتی در مراحل حذفی برای خود شانسی هر چند ناچیز قائل باشند.
تاکنون سه جام جهانی 1986، 1990 و 1994 نیز با چنین فرمولی برگزار شده که هر سه جزو به یاد ماندنی‌ترین ادوار جام جهانی در خاطر علاقمندان فوتبال هستند. در جذابیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن تورنمنت‌های 24 تیمی یادآوری همین نکته بس که پرتغال قهرمان یورو 2016، ایتالیا نایب قهرمان جام جهانی 1994، آرژانتین نایب‌قهرمان جام جهانی 1990 و بلژیک تیم چهارم جام 1986 جملگی از تیم‌های سوم گروه بودند که شروع چندان پرفروغی در جام نداشتند و در حالی که فاصله چندانی با حذف زودهنگام از جام نداشتند توانستند با خوش‌شانسی به مرحله حذفی صعود کرده و در نهایت با نتیجه‌ای درخشان جام را به پایان برسانند.
اما در آسیا بعد از تجربه‌ فوتبال بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018، این نخستین بار است که تعداد تیم‌ها در جام ملت‌های آسیا از 16 تیم به 24 تیم افزایش یافته که به زعم کثیری از کارشناسان به دلیل تعدد تیم‌های ضعیف و بدون شانس می‌تواند منجر به پایین آمدن سطح کیفی مسابقات به ویژه در مرحله گروهی شود.
پیش از قرعه‌کشی پیش‌بینی می‌شد حضور امارات میزبان به عنوان تیم رنکینگ 81 فیفا در سید یک گروه‌بندی از یک طرف منجر به قرار گرفتن میزبان در گروهی آسان و از طرف دیگر شکل‌گیری حداقل یک گروه سخت در این مسابقات باشد، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها در قرعه‌کشی فقط مورد اول یعنی آسان بودن گروه میزبان محقق شد و تعدد تیم‌های درجه سه آسیایی سبب گردید هیچ گروهی سخت‌تر از سایر گروه‌ها در میان این شش گروه نباشد.
البته در نگاه اول چنانچه رنکینگ فیفا را ملاک ارزیابی قرار دهیم شاید بتوان گفت گروه‌های B و C اندکی سخت‌تر از سایر گروه‌ها باشند اما با ملاحظه گروه C جایی که دو تیم تازه وارد فیلیپین و قرقیزستان حضور دارند متوجه می‌شویم که این ادعا کاملاً مردود است. این دو تیم برای نخستین بار است که به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرده‌اند.
گروه بندی جام ملت‌های آسیا
گروه بندی تیم‌ها در جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:
گروه یک: امارات، تایلند، هند، بحرین
گروه دو: استرالیا، سوریه، فلسطین، اردن
گروه سه: کره جنوبی، چین، قرقیزستان، فیلیپین
گروه چهار: ایران، عراق،ویتنام، یمن
گروه پنج: عربستان، قطر، لبنان، کره شمالی
گروه شش: ژاپن، ازبکستان، عمان، ترکمنستان
برگزاری بازی‌های مهم در روز آخر
نکته مهم دیگری که در نحوه قرعه‌کشی این مسابقات وجود داشته این است که برخلاف جام جهانی و دیگر تورنمنت‌های معتبر اروپا و جهان، جایگاه تیم‌ها در گروه و به تبع آن ترتیب بازی‌های مرحله گروهی قرعه‌کشی نشده و برنامه بازی‌ها به ترتیبی است که دو تیم قدرتمندتر در تمام گروه‌ها (تیم‌های سید یک و دو) در روز سوم و آخر دور گروهی با یکدیگر بازی می‌کنند که حساسیت روز آخر مرحله گروهی را دو چندان کرده و از جذابیت دو دور نخست بازی‌های گروهی می‌کاهد.
 به عبارت دیگر هیچ یک از بازی‌های رودرروی دو تیم قدرتمندتر گروه‌ها (استرالیا-سوریه، کره جنوبی–چین، ایران-عراق، عربستان-قطر و ژاپن-ازبکستان) در دو دور اول (10 روز اول این مسابقات) انجام نمی‌شود.

نظر شما