شناسهٔ خبر: 30070335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ علیه مواد مخدر یا قتل های فراقانونی در فیلیپین

کوالالامپور - ایرنا - درحالیکه دولت فیلیپین بتازگی آمار رسمی قربانیان برنامه مقابله با مواد مخدر رودرویگو دوترته رئیس جمهوری را دراین کشور تاکنون بیش از 5 هزار نفر برآورد کرده اما دیده بان حقوق بشر می گوید تعداد قربانیان 'قتل های فراقانونی' این جنگ حدود 12 هزار نفر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه های فیلیپینی، 'دریک کارئون ' Derrick Carreon سخنگوی آژانس مقابله با مواد مخدر در فیلیپین در گفت وگو با رسانه های این کشور آمار مرگ و میر ناشی از اجرای این برنامه را در فیلیپین از جولای 2016 تا پایان 30 نوامبر سال جاری میلادی(9 آذرماه 97) 5 هزار و 50 نفر ارزیابی کرد.
رودریگو دوترته از سال 2016 قدرت را در فیلیپین دراختیار گرفته و جنگ علیه عاملان مواد مخدر و ریشه کنی این معضل را از این کشور جنوب شرق آسیا، از مهمترین اولویت های برنامه دولتش اعلام کرده است.
از آن زمان تاکنون هزاران نفر قربانی این برنامه شدند و گروههای مختلف داخلی و سازمان های بین المللی متعدد این اقدام دوترته را در رده جنایات علیه بشریت اعلام کردند.
سخنگوی آژانس دولتی مقابله با مواد مخدر فیلیپین امروز به رسانه های این کشور آمارهای دیگری از این برنامه را نیز ارائه کرد.
طبق این گزارش در مدت اجرای برنامه دوترته ، بیش از 164 هزار نفر نیز در سراسر این کشور در رابطه با اتهامات مواد مخدر دستگیر شده و محبوس شدند.
براین اساس قربانیان جنگ علیه مواد مخدر در فیلیپین هم شامل نیروهای پلیس و هم عوامل این مواد افیونی دراین کشور هستند.
این درحالی است که سازمان دیده بان حقوق بشر آمار واقعی تلفات ناشی از کشتار در برنامه مواد مخدر را بیش از 12 هزار نفر برآورد کرده است.
دوترته رئیس جمهوری ، به رغم مخالفت های گسترده داخلی و بین المللی و حتی افتتاح پرونده جنایی علیه وی در دیوان بین المللی دادگستری، تاکید کرده که برنامه جنگ علیه عاملان مواد مخدر را ادامه می دهد.
حکومت وابسته به نظامیان در فیلیپین بسیاری از فعالان حقوق بشر در این کشور را از فعالیت آشکار علیه وی برحذر داشته است.
فیلیپین با اینکه از کشورهای تولید کننده اصلی مواد مخدر نیست اما همسایگی این کشور با مثلت طلایی سبب شده یکی از مسیرهای ترانزیت بین المللی این مواد افیونی باشد.
بر اساس گزارش های سازمان های بین المللی اکنون درمثلث طلایی جنوب شرق آسیا شامل تایلند،لائوس و میانمار 60 درصد تریاک مصرف شده در جهان تولید می شود.
طبق گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل نیز در سال گذشته، در جنوب شرق آسیا سالانه بیش از 100 میلیارد دلار تجارت غیرقانونی شامل جرایمی نظیر قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان انجام شده است که از مجموع تولید ناخالص داخلی سه کشور کامبوج ، لائوس و میانمار بالاتر است.
از این رو، سازمان های مسئول در منطقه جنوب شرق آسیا به طور مستمر گزارش هایی از بزرگترین کشفیات محموله های مواد مخدر دراین منطقه به ویژه ماری جوانا را ارائه کرده اند.
مردم فیلیپین نیز به عنوان یکی از همسایگان کشورهای مثلث طلایی همواره از قربانیان اصلی تولید و ترانزیت بین المللی مواد مخدر بوده اند.
مسئولان مرزی این کشور در پایان نوامبر سال جاری محموله ای بیش از سه تن متامفتامین به ارزش 18.43 میلیارد پزو (حدود 347 میلیون دلار) را کشف کردند.
براساس گزارش آژانس مقابله با مواد مخدر فیلیپین ، مواد افیونی صنعتی نه تنها در آزمایشگاههای مختلف و پنهان دراین کشور تولید می شود، بلکه باندهای بزرگ قاچاقچیان ،این مواد را علاو بر مثلث طلایی از مبادی مانند چین، آفریقا و مکزیک وارد این کشور برای فروش و ترانزیت می کنند.
طبق گزارش دولت فیلیپین تاکنون 10 هزار واحد آلوده به تولید یا ترانزیت مواد مخدر را دراین کشور کشف شده است.
براساس این گزارش جدید مواد مخدر در دهه های اخیر به بلای اصلی جان مردم فیلیپین تبدیل شده است ، چه آنها که سوداگر این مواد افیونی بوده و یا هزاران نفری که دراین کشور معتاد هستند.
به گزارش فیل استار درسال جاری افزون بر 303 هزار نفر از معتادان این کشور در مراکز بازپروری واحیا بستری شده اند.
با این وجود بسیاری از گروههای داخلی ، سازمان های بین المللی معتقدند مستندات نشان می دهد که اکثر قربانیان برنامه مقابله با مواد مخدر بدون برگزاری دادگاه و در اقدامات فراقضایی پلیس فیلیپین حین یا پس از دستگیری کشته شده اند.
کلیسای کاتولیک فیلیپین از جمله مراکزی در داخل این کشور است که به طور مستقیم آشکارا علیه سیاست های رئیس جمهور رودریگو دوترته در زمینه مبارزه با مواد مخدر مواضع تندی اتخاذ کرده است.
رهبری کلیسای کاتولیک فیلیپین از برنامه دوترته به عنوان 'حاکمیت وحشت' در میان مردم ضعیف و فقیر فیلیپین یاده کرده و این برنامه را غیرانسانی خوانده است.
مقامات این کلیسا معتقدند که کشتن مردم راهی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر نیست.
مقام های این کلیسا بارها از کشتن افراد بیگناه با اتهام ثابت نشده 'قاچاقچی مواد مخدر' انتقاد کرده اند.
اعتراض های گسترده سبب شد تا دولت مانیل اوایل ماه جاری با برگزاری یک دادگاه 3 نفر از افسران پلیس را برای نخستین بار به دلیل کشتار افراد بی گناه تحت نام این برنامه به محاکمه بکشاند.
اما همچنان نهادهای بین المللی مانند دیوان دادگستری بین المللی و دیده بان حقوق بشر از کشته شدگان برنامه مقابله با مواد مخدر دوترته به عنوان قربانیان 'قتل های فراقانونی' دولت یاد می کنند و دوترته را تهدید به پیگیری قضایی کرده اند.
علاوه براین بسیاری از خانواده های قربانیان با تشکیل پویش مشترکی درصدد پیگیری قضاییی این موضوع در محاکم بین المللی از جمله دیوان بین المللی دادگستری هستند.
آساق**1599 *81663**

نظر شما