شناسهٔ خبر: 30070301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

قاسمی: ظریف، وابستگی حزبی و جناحی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه فردی فراجناحی و ملی است و وابستگی حزبی و جناحی ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
­بهرام قاسمی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که به دنبال حضور وزیر امور خارجه در نشست حزب «ندای ایرانیان» و اینکه منتقدان، این اقدام وزیر امور خارجه را حزبی و جناحی قلمداد کرده‌اند و بعضاً مدعی شده‌اند که ایشان به دنبال اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 است، تصریح کرد: آقای ظریف یک شخصیت برجسته در عرصه سیاست خارجی و بین الملل است و چون وزیر امور خارجه هستند با دعوت های زیادی در داخل و خارج کشور مواجه هستند که ایشان نیز براساس موقعیت و فرصتی که در اختیار دارند در برخی از این نشست‌ها شرکت می‌کنند.
 
وی با بیان این‌ که «آقای ظریف وابستگی و گرایش حزبی و جناحی ندارد»، ادامه داد: چندی پیش دبیرکل حزب ندای ایرانیان از ایشان دعوت کرده بودند که در جمع اعضای این حزب در مورد سیاست خارجی ایران و مهم ترین اولویت ها و چالش های پیش روی آن، سخنرانی کنند و ایشان نیز به همین دلیل در این نشست حضور پیدا کردند، چنان که در سال 94 نیز در مراسم گرامیداشت یاد شهدای حزب مؤتلفه حضور پیدا کردند و به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
وی با بیان این‌که «این حضور به معنای عضویت در یک حزب، حمایت از آن حزب و یا فعالیت حزبی نیست»، تأکید کرد : آقای ظریف به دنبال اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نبوده و نیست.
 
قاسمی در پاسخ به این سؤال که برخی از منتقدان به سخنان ظریف در این نشست نیز انتقاداتی وارد کرده و آن را حزبی و جناحی عنوان کرده‌اند، خاطر نشان کرد: نمی توان انتظار داشت وزیر امور خارجه در جایگاه عالی ترین مقام دستگاه دیپلماسی کشور، در برابر هجمه ها، انتقادات و گاه بی انصافی های سیاسی و جناحی که بعضاً به کارکنان این وزارتخانه انجام می شود، به صورت کامل سکوت کند.
 
ایشان هیچ وقت و شاید بتوان گفت به ندرت به صورت مستقیم نقدهای صنفی را پاسخ می دهند ولی آنجایی که این انتقادات که بعضاً همراه با بی انصافی است، به نوع نگاه و رویکرد افراد و جریان های سیاسی به پدیده های جاری و ساری در سیاست خارجی بر می گردد، قطعاً ایشان بر خود وظیفه می داند که به تبیین دیدگاه های خود و اصول فکری که در حال حاضر سیاست خارجی بر آن استوار است، بپردازد.
 
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: قطعاً تفاوت در نوع نگاه به پدیده های سیاست خارجی به معنی مخالفت با اصول و چارچوب مدون در سیاست خارجی نظام و کشور و یا عضویت وزیر امور خارجه در یک حزب خاص نیست. ایشان هر جا که حضور داشته است مسائل را از زاویه سیاست خارجی و روابط بین الملل دیده و تفسیر و تبیین کرده است.
 
وی افزود: آقای ظریف علاوه بر بیش از سی سال تجربه مستقیم و حضور بدون انقطاع در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل، از اساتید برجسته دانشگاه در این رشته نیز هست و در مورد تحولات منطقه ای و روندهای جهانی دارای نظریه و دیدگاه علمی و آکادمیک خود است و همواره تلاش کرده است در چارچوب اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی نظام، آن ها را در زندگی حرفه ای خود به‌کار گیرد و متناسب با نیازمندی ها و ضرورت های راهبردی کشور، آن ها را در سیاست خارجی کشور ترجمه و عملی کند.
 
قاسمی در پایان با تأکید بر این‌که «بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان ،صاحب نظران و حتی منتقدان دلسوز، آقای ظریف یکی از سرمایه های اجتماعی ایران است» گفت: متأسفانه گهگاه شاهد برخورد غیر منصفانه با شخصیت های مؤثر نظام از دیر باز و بعد انقلاب بوده ایم که قطعاً این موضوع خسارات های زیادی را به کشور تحمیل می کند.

نظر شما