شناسهٔ خبر: 30069553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

تعیین تکلیف تعهدات ارزی واردات در هفته آینده

وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه هشتادمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به سوالی درباره تعهدات ارزی واردکنندگانی که در ماه های اخیر واردات انجام داده اند، گفت: این بحث در کمیسیون اقتصاد دولت مطرح شده و بواسطه ابهامات و سوالاتی در این خصوص وجود داشت این موضوع به کارگروهی ارجاع شده و قرار است هفته آینده نتایج آن مشخص شود.

صاحب‌خبر -
undefined
اتاق ایران - فرهاد دژپسند افزود: این بحث جدید نیست و در 4 دهه اخیر سه بار به دلیل جهش نرخ ارز این بحث را داشته ایم بنابراین باید به سمت ساز و کارهایی رفت که فعالان اقتصادی با پیش بینی آینده، طرح‎هایی برای خود تعریف کنند که در این شرایط قرار نگیرند. دژپسند در مورد اصلاح نظام بانکی گفت: این موضوع یک بسته کامل است، اما در بعضی زمینه‎ها ضرورت دارد با فوریت بخشی از این اصلاح را به مراحل تصویب و اجرا ببریم.
دژپسند در مورد رقابت پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع گفت: در جلسه آینده شورای گفت وگو موارد باقی مانده بررسی خواهد شد. دولت هم مطالعاتی در این زمینه انجام داده و پیشنهاداتی دارد که برای مراحل بعدی ارسال می شود.
در ادامه این جلسه غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران بر ضرورت توجه دولت به نحوه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی تاکید کرد.
وی در مورد دغدغه واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه گفت: در حال حاضر این مشکل به اصلی ترین نگرانی واحدهای تولیدی تبدیل شده است و بیم آن می رود که واحدهای تولیدی با افت تولید مواجه یا حتی تعطیل شوند.
شافعی در همین زمینه از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست تا با تشکیل کمیته ای ویژه، اقدام عاجلی برای حل این موضوع انجام شود.
او همچنین از وزیر اقتصاد خواست تا تصمیمات اخذ شده در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بدنه کارشناسی مجهز و تصمیمات پیش از طرح در این شورا، توسط خبرگان و کارشناسان اقتصادی بررسی شوند تا نگرانی از بابت تصویب تصمیمات غیر کارشناسی در جلسات عالی شورای اقتصادی به ریاست سران قوا وجود نداشته باشد. بررسی ماده 20 قانون رفع موانع تولید و تمدید آخرین مهلت تسویه حساب بدهی واحدهای تولیدی دیگر موضوعی بود که رییس پارلمان بخش خصوصی خواستار رسیدگی به آنها شد و وزیر اقتصاد نیز از قرار دادن این موضوع در دستور کار دولت خبر داد و تاکید کرد مشکلی برای تمدید تسویه حساب بدهی واحدهای تولیدی وجود نخواهد داشت.
دژپسند همچنین با تصدیق صحبت های رییس اتاق ایران در خصوص مشکل واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه افزود: از حدود 2 هفته پیش این موضوع به طورجدی در هیات دولت مطرح شده و مصوبه ای تهیه و ابلاغ شده است تا واردات مواد اولیه و قطعات یدکی مناطق آزاد از ثبت سفارش معاف شوند.
وزیر امور اقتصاد با بیان تاکیدات رییس پارلمان بخش خصوصی بر پشتوانه کارشناسی تصمیمات گرفته شده در شورای عالی هماهنگی اقتصادی افزود: در ذیل این شورا، کمیسیون عمومی متشکل از سران سه قوه، معاون اول رییس جمهور و همچنین دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی و کارشناسان مدعو حضور دارند تا تصمیمات پیش از طرح در شورا به صورت تخصصی بررسی شود. ضمن اینکه اگر لازم باشد، به صورت انفرادی از کارشناسان نظرخواهی هم خواهد شد.
در ادامه این نشست، پدرام سلطانی نایب رییس اتاق ایران در تشریح راه های رقابت پذیرتر کردن زنجیره ارزش صنایع پالایشی و پتروشیمی به معرفی یک بسته پیشنهادی در قالب 10 بند پرداخت.
او پیشنهاد داد نظام رگولاتوری (تنظیم گر بخشی) برای حوزه نفت، گاز، پالایشی، پتروشیمی و فلزات پایه و رنگی، طراحی و راه اندازی شود که با موافقت اعضای شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی همراه شد.
حذف مشوق های صادراتی برای صنایع بزرگ (صنایع بالادست نفت، گاز، پالایشی، پتروشیمی و فلزات) و انتقال منابع آن به منظور تشویق صنایع مکمل آنها (صنایع کوچک و متوسط)، دیگر پیشنهاد مطرح شده از سوی نایب رییس اتاق ایران بود که به تصویب اعضای شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی رسید.
همچنین به پیشنهاد سلطانی و موافقت سایر اعضای شورای گفت ‎وگوی دولت و بخش خصوصی، مقرر شد کلیه مداخلات دستوری دولت در قیمت گذاری، عرضه و تقاضای تولیدات این صنایع متوقف و تنظیم گری مربوطه به رگولاتور تفویض شود.
سلطانی همچنین پیشنهاد داد تا با اصلاح و ترویج ابزار بورس کالا، ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند آتی ها، فورواردها و ... جهت تسهیم ریسک تجاری فعال شود؛ به نحوی که بورس کالا از معاملات فیزیکی به سمت معاملات کاغذی سوق یابد. در همین زمینه محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پیشنهاد داد تا این بند به این صورت اصلاح شود: بورس کالا در کنار معاملات نقدی، ابزارهای معاملات مشتقه را در بازه زمانی مشخص (به عنوان پیشنهاد 3 ماه) راه اندازی کند.
در نهایت به پیشنهاد وزیر اقتصاد مقرر شد تا سایر بندهای بسته پیشنهاد نایب رییس اتاق ایران در نشست آتی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به طور کامل طرح و بررسی شود.
دژپسند همچنین در این جلسه به پارلمان بخش خصوصی پیشنهاد داد تا اقدام به تهیه گزارش جامعی در خصوص حذف حقوق ورودی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و تولید داخل کند.

نظر شما