شناسهٔ خبر: 30066213 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یادداشت

یلدا و قصه های پدر بزرگ و مادر بزرگ - احمد جعفری ندوشن *

یزد - ایرنا - یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی، نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال است که به دنبال آن روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شود.

صاحب‌خبر -

جشن شب یلدا، سنت باستانی مردمان ایران زمین است و در روزگاران قدیم که کشاورزی،اصل و اساس زندگی مردم بود و شیوه و رویه زندگی آنان با تغییر فصول و کوتاهی و بلندی روز و شب و سرما و گرما تغییر می کرد اهمیت ویژه ای داشت.
جشن شب یلدا یا همان چله در گذشته مورد توجه کشاورزان و دامداران بود و یکی از همگانی‌ترین جشن‌های ایرانی درمیان عامه مردم به خصوص روستاییان به شمار می رفت.
یلدا بهانه ای است برای دور هم نشستن، گفتن و شنیدن. شبی که همه اعضای خانواده، دوستان، آشنایان، اقوام و فامیل گرد هم جمع می شوند و سنت حسنه صله رحم را به جای می آورند و همه فارغ از گرفتاری های روزمره و غم ها و غصه ها،لحظات شیرینی را در کنار هم سپری می کنند.
یلدا به مامی فهماند که حتی طولانی ترین شب سال هم صبح می شود، سپیدی صبح از دل سیاهی شب بیرون می آید و به ما می آموزد که می توان به روشنی امید بست و غم ها و غصه ها را فراموش کرد و می توان در کنار هم نشست و انس و الفت، مودت و مهربانی و احترام به بزرگان را تجربه کرد.
یلدا به ما می آموزد که می توان به زندگی جور دیگری نگاه کرد و ازلحظه لحظه آن برای باهم بودن استفاده کرد و می توان در یکشب تاریک و سرد هم خاطرات خوش و ماندگاری را رقم زد.
یلدا تنهایک جشن نیست؛ بلکه میراث کهن اجداد و گذشتگان است که فرهنگ آن سالها توسط پیشینیان حفظ شده و به ما به ارث رسیده است.
درآستانه شب یلدا، این روزها مردم در پی تهیه آجیل، شیرینی و میوه به خصوص ضروری‌ترین میوه شب چله یعنی هندوانه و انار هستند.
در شب چله و آخرین شب فصل پائیز، بزرگترها و بزرگان خانواده برای کوچکترها و بچه ها شعر، قصه، داستان و شاهنامه می خوانند و قصه های خوب پدر بزرگ و مادر بزرگ برای همگان خاطره انگیز و زیباست.
خاطرات خوش گذشته ما از شب یلدا با قصه های پدر بزرگ و مادر بزرگ عجین شده است، چرا که لحن، لطافت و گرمی گفته هایشان، گوشمان را می نوازد و گفتارشان ، درس درستی و صداقت را به ما می آموزد.
در پایان یاد و خاطره پدر بزرگ ها و مادر بزرگ های آسمانی را گرامی می داریم و به روح بلند آنها درود می فرستیم و برای آنهایی که در قید حیات هستند از خداوند متعال آرزوی طول عمر، سلامتی و تندرستی داریم.
امیدواریم همه شب های زندگیتان به خوشی و عمرتان به طولانی شب یلدا باشد، 120 ساله شوید و سال ها در کنار هم یلدایی زندگی کنید.
6198/ 2047

نظر شما