شناسهٔ خبر: 30061679 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عربی 21:

امارات جاسوس لندن را در مقابل تحویل مخالفان خود آزاد کرد

تهران - ایرنا - تارنمای خبری «عربی 21» سه شنبه شب گزارش داد: امارات از انگلیس خواسته بود، در مقابل آزادی «متیو هجز» دانشجوی 31 ساله دکترای دانشگاه دورهام، مخالفان اماراتی را به دولت ابوظبی تحویل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یک منبع آگاه انگلیسی که خواست نامش فاش نشود به تارنمای عربی 21 گفت: امارات امیدوار بود مخالفان اماراتی ساکن انگلیس ،در برابر آزادی این دانشجوی انگلیسی به ابوظبی تحویل داده شوند، درخواستی که از سوی لندن رد شد.
مسئولان دولت لندن، ضمن ابراز خشم نسبت به این درخواست، به اماراتی ها اطلاع دادند که قوانین انگلیس به دولت اجازه نمی دهد که پناه جویانی که به این کشور پناهنده شدند، به کشورهایشان تحویل دهد و این اقدام روندی پیچیده و یک تصمیم ساده دولتی نیست.
پس از آن که دادگاه امارات، هجز را محکوم به حبس ابد کرد، سفیر انگیس در ابوظبی، در سفری داخلی به تمامی هفت امارت نشین (دبی، الشارجه، عجمان، راس الخیمه، ام القیوین و الفجیره) در واقع این پیام را به مسئولان ابوظبی داد که انگلیس همچنان در این کشور نفوذ دارد، اقدامی که تبرئه این دانشجوی دانشگاه دورهام را تسریع کرد.
پس از حملات شدید اللحن و مکرر مقام های انگلیسی از جمله «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس به همتایان اماراتی خود، سرانجام هجز 26 نوامبر (هشتم آذرماه) و همزمان با روز ملی امارات آزاد شد.
این دانشجوی دورهام، پنجم می 2018 ( 15 اردیبهشت 97) در فرودگاه بین‌المللی دبی بازداشت شد. او مشغول تحقیقات درباره سیاست‌های خارجی و امنیت داخلی امارات پس از قیام‌های مردمی در برخی کشورهای عربی بوده است.
گزارش‌ها حاکی است که او پس‌ از آن بازداشت شد که یک تبعه امارات به مقام‌های کشورش گفت که هجز سؤالات حساسی را درباره وزارتخانه‌های این کشور پرسیده و در تلاش بوده تا به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دست پیدا کند.
رسانه‌های اماراتی در آن زمان اعلام کردند، این دانشجوی دانشگاه دورهام به اتهام‌های وارد شده علیه خود، اعتراف کرده است. هرچند گزارش‌های دیگری منتشر شد که هجز در بازداشت، ناچار به امضای اعترافاتی شده که به زبان عربی نوشته ‌شده بود، درحالی که وی هیچ تسلطی به این زبان نداشته است.
شبس**9363**1488

نظر شما