شناسهٔ خبر: 30061586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دانشگاه علامه طباطبایی:

محمد باقر خرمشاد: انقلاب ها دارای قدرت نرم هستند

تهران - ایرنا -عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انقلاب ها به دلیل دارا بودن ویژگی های فرهنگی، کاریزماتیک و نمادین دارای قدرت نرم هستند که این قدرت نرم منجر به بازتاب انقلاب ها در صحنه جهانی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمد باقر خرمشاد عصر امروز سه شنبه در نشست چهل سال پس ازانقلاب گفت: انقلاب ها به دلیل قدرت نرم دارای بازتاب های زیادی هستند از این رو ، صادر نمی شوند بلکه بازتاب پیدا می کنند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران هم به دلیل دارا بودن جنبه های برجسته فرهنگی، مذهبی و ایدئولوژیک از قدرت نرم برخوردار است و در چهل سال گذشته این قدرت نرم انقلاب بود که توانست کارها را پیش ببرد.
خرمشاد با بیان اینکه سه نسل از انقلاب های کلاسیک را تجربه کرده ایم ، گفت: انقلاب اسلامی ایران آخرین نوع از انقلاب های کلاسیک بعد از انقلاب فرانسه، روسیه و چین است .
این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه از دهه 1960 میلادی مجموعه تئوری های انقلاب شکل گرفت که ابعاد اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی را مورد توجه قرار می داد، گفت: اما با این وجود هیچ کس انتظار وقوع انقلاب اسلامی نداشت همین امر هم باعث شد که بعد از وقوع انقلاب تعدادی از متفکرین نظریه های قبلی خود را اصلاح کنند.
وی افزود: با وقوع انقلاب در تحلیل انقلاب اسلامی نظریه توسعه سیاسی هانتیگتون و نظریه منجی «جی » دیوس برجسته شده اند اما کسی به این سوال پاسخ نداد که اگر این عوامل دخیل بوده اند چرا مثلا در کشور اسلامی دیگری مثل عربستان این انقلاب وقوع نپیوست؟
خرمشاد ادامه داد: انقلاب اسلامی از فرانسه و روسیه به دلیل ماهیت اسلامی خودش متفاوت بود و بعد از انقلاب اسلامی دو نسل انقلاب ها زاده شدند.
وی اظهار کرد: نسل اول انقلاب های مدرن انقلاب های رنگی بود که توده های مردم در آن به صورت گسترده حضور نداشت و بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگر بود ، شبکه های اجتماعی بسیج مردم را تسهیل می کرد و چهار انقلاب رنگی موفق شد .
وی ادامه داد: نسل دوم انقلاب ها انقلاب های عربی است که این انقلاب ها هم بین انقلاب کلاسیک و رنگی قرار می گیرند و جهان مجازی در شکل گیری این انقلاب ها موثر هستند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در تعریف قدرت نرم هم گفت: توانایی فرد در تغییر رفتار دیگران برای دریافت نتیجه مطلوب قدرت سخت است اما توانایی به دست آوردن خواسته ها و اثر گذاری بر رفتار دیگر از طریق مجذوب کردن به جای اجبار و تهدید تعریف قدرت نرم است.
**9487**1601**

نظر شما