شناسهٔ خبر: 30057026 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش در گفت و گو با نصر:

تامین مواد اولیه اصلی ترین چالش صنعت فولاد آذربایجان/ مسئولان جویای مشکلات صنعتی فولاد استان نیستند!

نصر: مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش تامین مواد اولیه اصلی ترین چالش صنعت فولاد آذربایجان اصلی ترین چالش صنعت فولاد آذربایجان خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، "مولود کواجیک" مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش از فعالیت های شش ساله خود در این کارخانه گفت: شش سال است که از ترکیه به ایران آمده ام و  یک سال است که به عنوان مدیر کارخانه در این مرکز تولیدی فعالیت می کنم، البته سابقه کارخانه به 9 سال قبل برمی گردد که در آن زمان در منطقه تیکمه داش به عنوان اولین واحد تولیدی فولاد آغاز به کار کرد.
وی ادامه داد: 240 نفر به عنوان نیروی انسانی در کارخانه و بخش اداری به صورت دو شیفت کار می کنند که 60 درصد  این افراد در کارخانه بومی هستند و مابقی از تبریز می آیند، البته این سیاست مدیریت اصلی مجموعه است که نیروهای کاری؛ افراد بومی باشند.
کواجیک گفت: این مجموعه دارای بخش های خط تولید ، تراشکاری ، آزمایشگاه و بسته بندی است و در حالت کلی دارای پنج بخش است که 202 نفر در حال کار هستند و در بخش اداری کارخانه 40 نفر فعالیت می کنند.

کواجیک در خصوص وضعیت صادرات فولاد به کشورهای همسایه اذعان داشت و گفت: در مقایسه نسبت به سال های گذشته در سال 97  وضعیت صادرات ایده آل بوده صادراتمان و به همین خاطر صنایع فولاد کاوه تیکمه داش به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شد.
مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش نوع فولاد های تولیدی را مطرح کرد و اذعان داشت: در این مجموعه میلگرد های شماره  8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 تولید می شود که به کشورهای  گرجستان، عراق و ترکیه اکثرا صادر می شود. 
وی در ادامه گفت:  این مجموعه صنعتی در هر روز 16 ساعت کار می کند ولی این در حالی است که این مجموعه ظرفیت کار به صورت 24 ساعته را دارد و تنها دلیل اصلی این کم کاری هم نبود مواد اولیه فولاد از جمله شمش است. 
مولود کواجیک به هدف های پیش روی این مجموعه اشاره کرد و گفت: در حال برنامه ریزی برای احداث بخش ذوب کارخانه هستیم و در کنار آن سانترال برق هم اضافه خواهیم کرد تا هم در مصرف برق صرفه جویی داشته باشیم و هم یکی از چالش های مجموعه که تهیه ذوب بود را رفع کنیم و به کارخانجات اطراف هم برای تهیه ذوب کمک کنیم. 
کواجیک گفت: زمانی که کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش شروع به فعالیت کرد در این منطقه تنها بود ولی امروز شاهد آن هستیم که سه مجموعه تولید فولاد هم به کنار ما اضافه شده اند که نشان می دهد رفته رفته این منطقه به یک منطقه صنعتی تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: پروژه های نام برده دو ماه است که شروع شده و پروژه تولید برق هم تا چند روز آینده تمام خواهد شد و شروع به فعالیت می کند.

مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش به چالش ها و معضلات مهم این صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین معضلات صنعت فولاد مشکل تامین مواد اولیه است که این باعث شده از ظرفیت اصلی کارخانه و نیروی انسانی استفاده شود. این امر باعث شده است تا با تیم کاری کمتری فعالیت کنیم اما تعدیل نیرویی نداشته باشیم و با مدیریت زمان ار تمامی کارگران استفاده کنیم.
وی به کسب استاندارد ترکیه در تولید فولاد اشاره کرد و ادامه داد: ما در سال جاری موفق به کسب اولین استاندارد ترکیه شدیم و این باعث شد تا صنایع فولاد کاوه تیکمه داش تنها دارنده استاندارد ترکیه در منطقه آذربایجان باشد.


مولود کواجیک تاکید کرد: تیم فنی، مهندسی این کارخانه از ترکیه آمده است و توانستیم تمام علم تولید فولاد را به ایران بیاوریم و در آذربایجان مورد استفاده قرار دهیم و با استقبال خیلی خوبی از سوی صنعت گران این منطقه روبرو شدیم.
وی به شاخص ترین شهرهای کشور در صنعت فولاد اشاره کرد و خاطرنشان شد: شاخص ترین شهر از نظر من در ایران شهر اصفهان می باشد چون کارخانجات بزرگ و مادر فولاد در آنجا می باشد و این باعث رونق صنعت فولاد در این شهر شده است چرا که مجموعه های کوچک هم در کنار مجموعه های مادر و بزرگ تاسیس شده و یکی دیگر از عوامل رونق این صنعت در اصفهان شده است. 
مدیر کارخانه صنایع تیکمه داشت گفت: بیشترین کارخانجات ذوب کشور در مسیر تهران به اصفهان دایر شده است و یکی از عوامل دیگر رونق صنعت فولاد در اصفهان محصوب می شود و ما می خواهیم با دایر کردن کارخانه ذوب در تیکمه داش باعث شویم صنعت فولاد به طرف آذربایجان هم بیاید. 

وی اذعان داشت: مفتخر هستیم برای رونق صنعت فولاد در آذربایجان اولین کارخانه ذوب را تاسیس کنیم که این امر باعث سرمایه گذاری کارخانه های بزرگ و کوچک در منطقه می شود. 
مولود کواجیک به مزایای وجود کارخانه های فولاد در یک منطقه اذعان داشت: کارخانجات فولاد همیشه به هم دیگر در تهیه مواد اولیه احتیاج دارند و وجود کارخانجات فولاد بزرگ و کوچک در یکی منطقه باعث صرفه جویی زمان در تهیه مواد اولیه شود.
وی در ادامه گفت: فولادگران منطقه آذربایجان از مسافت بالای 1300 کیلومتری باید ماده اولیه خود را مانند شمش تهیه کنند و این در حالیست که اگر کارخانه ذوبی از قبل در منطقه وجود داشت ما بی شک برای تهیه مواد از آنجا استفاده می کردیم.
وی اذعان داشت: امیدوارم در سال های آینده شاهد سرمایه گذاری صنعت گران فولاد در این منطقه باشیم تا دست در دست هم منطقه تیکمه داش را به قطب فولاد در کشور تبدیل کینم.
"مولود کواجیک" مدیر کارخانه صنایع فولاد کاوه تیکمه داش در ادامه خاطر نشان شد: برای تهیه جنس مرغوب و خوب باید مواد اولیه مرغوب داشته باشیم ولی آیا واقعا جنس و مواد اولیه در کشور آنقدر هست که بتوانیم به راحتی تهیه کنیم؟
وی درخصوص موضوع احتکار فولاد گفت: تا امروز که چنین حرفی برای کارخانه فولاد کاوه بیان نشده است ولی اگر 1000 تن تولید در روز داشته باشیم حتما به اندازه فروش بوده و دپویی صورت نمی گیرد.  
وی در خصوص صادرات با توجه به تحریم های صورت گرفته علیه ایران گفت: دیگر به راحتی به علت تحریم ها نمی توانیم صادرات انجام دهیم و فعلا با ارمنستان در تبادل و صادرات هستیم، دیگر کشوری که خواهان بزرگ فولاد ما بود کشور افغانستان بود که امروز این کشور هم به نسبت گذشته و به علت تحریم ها خرید خود را کم کرده است و فقط 30 درصد از مشتریان ما در این کشور خریدار می باشند. 
وی در انتها گفت: صادرات برای کشور نوعی سرمایه است و باید مسئولین در فکر راه حل برای باز کردن درهای کشور برای صادرات باشند. متاسفانه استاندار سابق برای بازدید از کارخانه آمده بودند که فقط چند دقیقه کوتاه در مجموعه ماندن و رفتند و کسی از مشکلات این مجموعه و صنف فولاد جویا نشدند.

انتهای پیام/

نظر شما