شناسهٔ خبر: 30050069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ضرورت همصدايي براي افزايش حقوق کرمانشاهي‌ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - کتاب جنگ تحميلي در کرمانشاه باز و بسته شده و «سينه ستبر ايران اسلامي» مملو از زخم‌هاي ايثارگرانه است؛ اکنون اما بخش بزرگ اين استان از ليست مناطق جنگي خط خورده و از يک حق بزرگ محروم شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، براساس بند الف ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، با هدف جبران عقب ماندگي‌هاي استان‌هاي مناطق عملياتي دفاع مقدس، ستاد کل نيروهاي مسلح موظف شده که محدوده مناطق عملياتي دفاع مقدس را اعلام کند.
ستاد کل هم آذر ماه 1396 به اين قانون عمل کرد و مناطقي از 6 استان آذربايجان غربي، کردستان، ايلام، خوزستان، بوشهر و کرمانشاه را به عنوان مناطق جنگي دوران دفاع مقدس تعيين و به سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور اعلام کرد.
اين ستاد در نامه خود، مناطق عملياتي دفاع مقدس را به 2 بخش «مناطق جنگي» (که مورد تصرف يا بشدت در حال بمباران و گلوله باران بوده) و «امنيتي درگير» (که حضور ضدانقلاب و درگيري هاي مداوم در اين مناطق موجب عقب ماندگي هاي آنها شده) تقسيم کرده است.
آنچه در اين ميان تامل برانگيز است اينکه ستاد کل نيروهاي مسلح، استان کرمانشاه را با سختگيري بررسي کرده؛ يعني از 10 شهرستاني که به طور مستقيم در معرض جنگ تحميلي قرار داشته اند، چهار شهرستان را از ليست مناطق جنگي خارج کرده است و در ليست مناطق امنيتي درگير هم فقط نام اسلام آبادغرب و بخش کوزران را اضافه کرده است به طوري که تنها 25 درصد مردم جنگ‌ زده استان در ليست مناطق جنگي باقيمانده اند.
** ايلام و اهواز آري، کرمانشاه نه
براساس اعلام ستاد کل نيروهاي مسلح، شهرستان‌هاي پاوه، جوانرود، ثلاث باباجاني، روانسر، سرپل ذهاب و قصرشيرين در ليست مناطق جنگي دوران دفاع مقدس قرار دارند و خبري از شهرستان هاي کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گيلانغرب و دالاهو در اين فهرست نيست.
از سوي ديگر مراکز استان هاي ايلام، خوزستان و بوشهر به عنوان مناطق جنگي در ليست ستاد کل نيروهاي مسلح قرار گرفته‌اند.
اين در حالي است که طبق اسناد و شواهد متعدد چهار شهرستان کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گيلانغرب و دالاهو به صورت مستقيم در جنگ تحميلي درگير بوده و صدها بار موشک باران شده اند.
هنوز زخم گازهاي خردل و اعصابي که صدام روي سر اهالي دالاهو و گيلانغرب ريخت، باز است و صداي خِس ‌خِس ريه مردمان اين ديار اجازه فراموشي خاطرات تلخ جنگ را نمي دهد؛ حملات شيميايي که نزديک چهار هزار شهيد و جانباز بجا گذاشت.
** محروميت 70 درصد کرمانشاه از افزايش حقوق و بودجه ويژه
قرار نداشتن نام چهار شهرستان استان کرمانشاه در ليست مناطق عملياتي نه تنها به معني ناديده گرفتن خسارت‌هاي سنگين، ايثارگري و مقاومت جانانه مردم اين ديار در مقابل موشک‌ باران و تهاجم دشمن بعثي است بلکه محروم کردن آنان از مزاياي ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه نيز هست.
براساس بند پ اين قانون «دولت موظف است رديف متمرکزي را در قوانين بودجه سنواتي به جبران عقب ‌ماندگي‌ها و ارتقاي شاخص‌هاي برخورداري مناطق موضوع اين ماده اختصاص دهد، به گونه‌اي که اين شاخص‌ها سالانه 10 درصد افزايش يافته و به سطح متوسط شهرستان‌هاي برخوردار کشور برسد.»
همچنين براساس بند ث ماده 112 «سازمان و سازمان اداري و استخدامي کشور موظف است اعتبار لازم را براي اعمال سقف فوق العاده پيش بيني شده در بند يک ماده ٦٨ قانون مديريت خدمات کشوري براي کارکنان شاغل در اين مناطق تأمين و اعمال و احکام پرداخت مزاياي شاغلان مناطق عملياتي دفاع مقدس را صادر کند.»
بند يک ماده 68 قانون مديريت خدمات کشوري به افزايش دست کم 20 درصدي حقوق کارمندان مناطق جنگي اشاره دارد: «فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه ‌يافته و بدي آب و هوا براي مشاغل تخصصي که شاغلين آنها داراي مدارک تحصيلي کارشناسي ارشد و بالاتر مي‌باشند تا به ميزان 25 درصد امتياز حقوق ثابت و براي ساير مشاغل تا 20 درصد حقوق ثابت هرکدام از کارمندان واجد شرايط پرداخت خواهد شد.»
در واقع حذف چهار شهرستان جنگ ‌زده استان کرمانشاه با جمعيت يک ميليون و 350 هزار نفري به معني «محروميت آنها از رشد سالانه 10 درصدي شاخص‌هاي توسعه و افزايش حقوق 25 درصدي کارکنان» است.
** چرا کرمانشاه خط خورده است؟
نخستين و آخرين زخم‌هاي صدام بر پيکر کرمانشاه زده شد؛ استاني که پيش از همه درگير دفاع مقدس شد و برگ آخر کتاب جنگ هم آنجا ورق خورد.
اولين تيرهاي دشمن بعثي سينه مردم کرمانشاه را نشانه رفت، نخستين بمب ها بر سر آنان فرود آمد، هشت هزار بار صداي آژير حمله در کرمانشاه بلند شد و يک هزار و 300 بار بمب و موشک، خانه و کاشانه مردم اين خطه را زير و زبر کرد.
ساکنان دروازه کربلا اما هرگز سنگر را رها نکردند و براي حفظ دين و وطن، 9 هزار و 800 شهيد، دست کم 22 هزار جانباز، حدود چهار هزار شيميايي و هزار و 797 آزاده تقديم کردند. سه هزار و 500 نفر از شهداي استان شهيد بمباران بوده اند و گيلانغرب کرمانشاه دومين شهر مقاوم کشور لقب گرفته است.
بر پايه اين ايستادگي و ايثارگري جانانه بود که رهبر معظم انقلاب در سفر مهر ماه سال 1390 به استان کرمانشاه، لقب «سينه ستبر ايران اسلامي» را به اين استان داد.
معيارهاي ستاد کل نيروهاي مسلح اما به گونه‌اي است که کرمانشاه جايي در ليست مناطق جنگي نداشته باشد.
آنچنان که نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد، «ستاد کل نيروهاي مسلح معتقدند که اگر معيار را بمباران‌ها بگذاريم، تهران هم منطقه جنگي مي شود گويا آنها يک برد توپخانه و يک معيارهاي نظامي در نظر گرفته‌اند.»
عبدالرضا مصري در گفت و گو با هفته نامه محلي صداي آزادي افزود: خودم به طور شخصي به ستاد کل مراجعه و عرض کردم تکليف ما را با اين فرمايش هاي مقام معظم رهبري روشن کنيد که فرمودند کرمانشاه سينه ستبر ايران اسلامي بوده است، اين سينه ستبر جلوي بعثي ها را گرفت و ايستاد؛ اگر قرار هست که فرمايش ايشان مصاديق عيني پيدا کند، مشخص کنيد.
ديگر نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي هم در اين باره گفت: شهر کرمانشاه که هزار و 300 بار هدف موشک و جنگنده هاي دشمن بعثي قرار گرفته چرا نبايد به عنوان منطقه جنگي معرفي شود؟
سيد قاسم جاسمي روز 25 آذر در صحن خانه ملت افزود: حداقل توقع ما از ستاد کل نيروهاي مسلح اين است که کرمانشاه را به فهرست مناطق جنگي اضافه کند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان کرمانشاه هم گفت: دشمن در جنگ تحميلي تا مرز 45 کيلومتري شهر اهواز پيشروي کرده بود اما نفوذ آنان به استان کرمانشاه تا 32 کيلومتري مرکز استان بوده و اين نشان مي‌دهد که کرمانشاه بايد در ليست مناطق جنگي قرار بگيرد.
حبيب الله وفايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اهميت قرار گرفتن شهرستان هاي جنگ‌ زده کرمانشاه در ليست مناطق جنگي مزاياي زيادي براي استان دارد که يکي از مهمترين آنها افزايش پرداختي ها و طبعا جذب و ماندگاري نيروهاي متخصص در استان و جلوگيري از مهاجرت آنهاست.
وفايي در عين حال از تلاش و پيگيري براي قرار گرفتن شهرستان هاي کرمانشاه، اسلام آبادغرب، دالاهو و گيلانغرب در ليست مناطق عملياتي خبر داد و گفت: اگر ستاد کل نيروهاي مسلح ليست خود را اصلاح کند، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور هم حمايت هاي بودجه اي و افزايش حقوق را در احکام حقوقي کارکنان اين شهرستان ها اعمال مي کند.
** ضرورت پيگيري هماهنگ نمايندگان و مديران استان
تعدادي از مسئولان ارشد استان در سه ماه اخير پيگيري هايي براي احقاق حق استان کرمانشاه و ورود ديگر شهرستان هاي جنگ ‌زده آن به ليست مناطق جنگي انجام داده اند؛ ديدار يک ماه پيش اعضاي مجمع نمايندگان استان با رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح در همين راستا بود.
تاکنون اما اتفاق خوشحال کننده‌اي در اين باره نيفتاده و انتظار عمومي مردم استان کرمانشاه همچنان ادامه دارد.
بي شک تا زماني که مطالبه اين حق قطعي براي استان به صورت جسورانه، مستمر و هم ‌صدا ادامه پيدا نکند، نمي توان به نتيجه ‌بخش بودن اعتراض‌ها و پيگيري‌هاي جسته و گريخته از ستاد کل نيروهاي مسلح اميدوار بود.
بر اين اساس هماهنگي و انسجام نمايندگان استان در مجلس، مديران ارشد اجرايي، فرماندهان نظامي و فعالان و نخبگان سياسي و اجتماعي استان در اين مطالبه ‌گري ضروري است؛ همچنين چهره‌هاي ملي و رسانه‌هاي استان نيز نبايد اجازه فراموشي اين حق بزرگ را بدهند.
اهميت اين موضوع براي کرمانشاه که بيشترين بيکار کشور را دارد و سطح درآمد مردمش همواره کمتر از ميانگين کشوري کمتر بوده است، دوچندان به نظر مي رسد.
استان کرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت، 371 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما