شناسهٔ خبر: 30046296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وفات حضرت معصومه تسلیت باد

فاطمه ثانی، دخت گرامی امام موسی بن جعفر (ع)، حضرت معصومه (س) که تحت عنوان «کریمه اهل بیت (س)» در میان شیعیان مشهور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما؛ حضرت معصومه (سلام الله علیها) به عنوان فرزند بلافصل امام کاظم (علیه السلام) و خواهر تنی امام رضا (علیه السلام) بعد از حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) در بُعد علمی شاخص بودند، چنان که روایت شده که روزی جمعی از پیروان حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) به مدینه وارد شدند تا مسایلی را از آن حضرت بپرسند، ولی وقتی به منزل امام (علیه السلام) رسیدند، خبردار شدند که ایشان در سفرند. بنابراین پرسش های خود را مکتوب به اهل بیت امام سپردند؛ ولی در نهایت تعجب دیدند حضرت معصومه (سلام الله علیها) که کودک خردسالی بیش نبود، جواب پرسش هاشان را در کاغذی نوشته است. در هنگام بازگشت از مدینه، امام کاظم (علیه السلام) را در راه ملاقات کردند و ماجرا را به عرض آن حضرت رساندند. امام (علیه السلام) پس از مطالعه پاسخ های حضرت معصومه (سلام الله علیها) به نشان تمجید از دختر والا مقاشان سه بار فرمودند: «فداها أبوها؛ پدرش به فدایش باد». و این تعبیری است که پیامبر(ص) هم برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) به کار برده اند.


رابطه حضرت معصومه (س) با برادر بزرگوارش، امام رضا (ع) به چه صوت بود؟

امام رضا (ع) مدت 25 سال تنها فرزند نجمه خاتون بود. اما بعد از این مدت، خداوند دختری به نجمه خاتون عطا فرمود که همان حضرت معصومه (س) بود. درواقع امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) خواهر و برادری از یک مادر بودند، هرچند که امام موسی کاظم (ع) از سایر همسران خود فرزندان دیگری هم داشت. بعد از شهادت امام موسی کاظم  (ع) هم امام رضا (ع) تعلیم و تربیت خواهران و برادرانش را به عهده گرفت و مخارج آنها را می پرداخت. حضرت معصومه (س) در رأس این توجهات قرار داشت و از نظر عاطفی به برادر بزرگوارش بسیار نزدیک بود.

علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار درباره محبت و علاقه امام رضا (ع) نسبت به خواهرش، حضرت معصومه (س)، فرموده است: «هرکسی که خواهرم  معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»
وفات حضرت معصومه تسلیت باد وفات حضرت معصومه تسلیت باد وفات حضرت معصومه تسلیت باد وفات حضرت معصومه تسلیت باد

نظر شما