شناسهٔ خبر: 30043847 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايران در حلقه ترانزيتي جهان، جايگاهي پايدار و ثابت دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کيش - ايرنا - مدير عامل بنادر و دريا نوردي و معاون وزير راه و شهرسازي گفت: ايران در دالان ترانزيتي بين المللي نقشي کليدي دارد و اين جايگاه در حلقه ترانزيت جهان، جايگاهي تثبيت شده و پايدار است.

به گزارش بامداد سه شنبه ايرنا، 'محمد راستاد' در مراسم افتتاحيه نمايشگاه صنايع دريايي کشور در کيش، بهره برداري هرچه بيشتر از ظرفيت هاي حمل نقل دريايي، افزايش توانمندي هاي ترانزيتي کشورمان و بهره گيري از شرکت هاي دانش بنيان را از سياست هاي دولت ذکر کرد.
وي با اشاره به اقدام ها و برنامه ريزي هاي انجام شده در اين خصوص، از امضاي موافقتنامه دالان ترانزيتي ايران، هند و افغانستان و ارائه خدمات به کشورهاي ساحلي اقيانوس هند و آسياي ميانه خبر داد.
راستاد اضافه کرد: با امضاي موافقتنامه مذکور که نخستين شوراي هماهنگي آن دو ماه قبل برگزار شد و اولين کميته راهبردي آن نيز هفته آينده در بندر چابهار برگزار مي شود، ظرفيت هاي بندر توسعه يافته چابهار در عرصه ترانزيت بين المللي افزايش خواهد يافت.
مدير عامل بنادر و دريا نوردي يادآوري کرد: در راستاي توسعه تجارت دريايي و خدمات ترانزيت کالا، ظرفيت بندر چابهار از دو ميليون تن در سال به 8 و نيم ميليون تن افزايش يافته و امسال براي نخستين بار کشتي 73 هزار تني حامل غلات در اين بندر پذيرش شد.
راستاد همچنين از بهره برداري پايانه کانتينري بندر شهيد رجايي با سرمايه گذاري 124 ميليون يورو، در روزهاي آينده خبر داد و تصريح کرد: اين طرح شامل بخش کشتي هاي بندر به ساحل با سرمايه گذاري 104 ميليون يورو و بخش جرثقيل هاي محوطه اي با سرمايه گذاري 20 ميليون يورو اجرا شده و با حضور مقام هاي کشوري به بهره برداري مي رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين از بهره برداري پايانه مهم بندري در جزيره نگين بوشهر به عنوان طرحي ارزشمند در بنادر جنوبي کشور خبر داد و افزود: اين طرح که عمليات اجرايي آن در سال94 آغاز شده به زودي به بهره برداري مي رسد.
وي اضافه کرد: توسعه دسترسي دريايي بنادر شهيد رجايي، امام خميني و بندر بوشهر و اجراي موفق طرح ايجاد ظرفيت پذيرش کشتي هاي 100 هزار تني در بندر چابهار نيز از اولويتهاي دولت و بخشي از طرح توسعه دسترسي دريايي بنادر کشور است.
مديرعامل بنادر و دريانوردي کشور اعلام کرد: چهارشنبه 28 آذر و همزمان با روز ملي حمل و نقل، تفاهمنامه اجراي چندين طرح در بنادر تجاري کشور با سرمايه گذاري هزار و 800 ميليارد تومان به امضاء مي رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين از ساخت بزرگترين پايانه تمام مکانيزه مواد معدني کشور در بندر شهيد رجايي با سرمايه گذاري 5 هزار ميليارد تومان از سوي بخش خصوصي خبر داد و افزود: اين طرح که بيانگر توان بالاي بخش خصوصي براي توسعه فعاليت هاي دريايي است، هم اکنون در مراحل پاياني است.
وي تصريح کرد: تحريم هاي دشمنان خارجي نتوانسته مانعي در ارتقاء توان داخلي کشور و روند توسعه فعاليت دريايي ايجاد کند و خوشبختانه اجماع جهاني با دشمنان ما همراه نيست.
مدير عامل بنادر و دريانوردي با تاکيد بر اينکه با تکيه بر توان داخلي بر تحريم ها فائق مي آئيم، از رشد 5 درصدي ترانزيت نفتي کشور در 8 ماه نخست امسال خبر داد و گفت: با تکيه بر توان متخصصان و ظرفيت شرکت هاي دانش بنيان داخلي مي توانيم با تحريم ها مقابله کرده و پيروز شويم.
بيستمين نمايشگاه بين المللي دريايي ايران روز دوشنبه با حضور شرکت هاي داخلي و خارجي در مرکز نمايشگاه بين المللي کيش گشايش يافت.
در مراسم گشايش اين نمايشگاه امير دريادار 'حسين خانزادي' فرمانده نيروي دريايي ارتش، 'غلامحسين مظفري' مدير عامل سازمان منطقه آزاد کيش، امير دريادار 'رستگاري' مديرعامل سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع، راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، 'هادي حق‌شناس' معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي، 'محمد سعيدي' مديرعامل کشتيراني کشور و 'حسين هاشمي تختي نژاد' نماينده استان هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
1339/6048
انتهاي پيام /*

نظر شما