شناسهٔ خبر: 30043012 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برنامه نود؛ آناليز دقيق درباره سود و ضرر تيم‌ها از داوري تا ورود پليس فتا به شرط‌بندي در فوتبال

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- برنامه 26 آذر نود با محوريت بررسي هفته پانزدهم ليگ برتر، مسئله دخالت شرط‌بندي در فوتبال و اشتباهات داوري نيم فصل اول دوشنبه روي آنتن شبکه سه رفت.
به گزارش سرويس ورزشي آريا، حدود يک ميليون و 500 هزار نفر در نظرسنجي اين هفته برنامه نود شرکت کردند که بيش از 92 درصد اعتقاد داشتند بايد در مسابقات ليگ برتر ايران از کمک داور ويدئويي استفاده شود.
نخستين آيتم برنامه نود به کليپي از زنده ياد ايرج دانايي‌فرد، نخستين گلزن تيم ملي در جام جهاني اختصاص داشت که با نوشته زيباي ابراهيم افشار پخش شد و ياد و خاطره دوران درخشان حضور اين اسطوره فوتبال ايران را زنده کرد؛ پس از آن هم مراسم تشييع جنازه اين مرحوم و گفت‌وگوهايي که نصرالله عبداللهي، پرويز مظلومي، حسين فرکي، بهتاش فريبا، علي پروين و حميد استيلي پخش شد.
ترين‌هاي هفته دوازدهم ليگ برتر
- حرکات تکنيکي: گادوين منشا، يونس دلفي، اميد صيدالي، مهدي شيري، سيد احمد موسوي، احسان پهلوان، سيد محمد ميري، حسين ابراهيمي، مجتبي رمضاني، بشار رسن، مسعود شجاعي، شايان مصلح و مهرداد محمدي.
- تيرک دروازه: مهرداد عبدي(مقابل استقلال خوزستان).
- نجات: وفا هخامنش(برابر نفت مسجدسليمان).
- کار تيمي: نساجي(مقابل استقلال خوزستان).
- موقعيت از دست رفته: طارق همام(برابر پديده).
- پاس گل: محمد نوري(مقابل پيکان).
- مهار: احسان مراديان(سپيدرود).
- گل: عزت‌الله پورقاز(مقابل پرسپوليس).
کارشناسي داوري با نويد مظفري

استقلال تهران و پديده
محمد دانشگر روي قاسمي‌نژاد که در موقعيت تک به تک بود، خطا کرد و بايد در دقيقه 10 از زمين اخراج مي‌شد.
در دقيقه 18 مدافع پديده با دست فرشيد اسماعيلي را متوقف کرد و بايد يک پنالتي به سود استقلال اعلام مي‌شد.
بعد از ارسال توپ از جناح چپ زمين، هافبک استقلال روي قاسمي‌نژاد خطا کرد که بايد يک پنالتي به سود پديده اعلام مي‌شد ولي اين اتفاق رخ نداد.
مرتضي منصوري به علت تکل خطرناک روي پاي طارق همام بايد از زمين اخراج مي‌شد.
گل صيادمنش با اشتباه کمک داور دوم مسابقه آفسايد گرفته شد.
داور مسابقه تصميم درستي در دادن اخطار به صيادمنش به دليل خطا روي يوسف بهزادي داشت.
دادن کارت زرد دوم به صيادمنش تصميم سخت‌گيرانه‌اي بود و داور نبايد به او کارت قرمز مي‌داد.

پرسپوليس و پارس جنوبي جم
خطايي روي شايان مصلح اتفاق نيافتاد و داور تصميم درستي در عدم اعلام پنالتي براي پرسپوليس داشت.
قبل از گل دوم پرسپوليس، منشا خطايي روي محسن بنگر مرتکب نشد.
خطايي که انتظاري روي خليل‌زاده در ميانه زمين مرتکب شد، نياز به اخراج نداشت و کارت زرد در اين صحنه کفايت مي‌کرد.
در زمان کرنر پرسپوليس از سمت چپ زمين، مدافع پارس جنوبي جم روي بازيکن سرخ پوشان مرتکب خطاي پنالتي شد که در اي صحنه خطايي اعلام نشد.
عليپور با دست مدافع پارس جنوبي را هُل داد و به درستي گل او مردود اعلام شد.
سيامک نعمتي پاي سيف‌اللهي را زد و داور تصميم درستي در اعلام پنالتي به سود پارس جنوبي داشت.

روانخواه: 90 درصد بازيکنان ليگ‌هاي يک و دو شرط‌بندي مي‌کنند
اميد روانخواه، سرمربي سابق سپيدرود رشت در گفت‌وگويي ضبط شده با برنامه نود اظهار کرد: همانطور که مي‌دانيد، شرط بندي موضوع نوظهوري نيست که تازگي داشته باشد؛ اما الان وضعيت به شکل خطرناکي است و شايد کليت فوتبال را تحت الشعاع قرار دهد. او ادامه داد: در شرط‌بندي بعضي مواقع بازيکنان در نتايج تاثيرگذار هستند ولي بعضي مواقع خود بازيکنان هم شرط‌بندي مي‌کنند؛ 90 درصد بازيکنان ليگ‌هاي يک و دو شرط بندي مي‌کنند و حتي ديديم بين دو نيمه بازيکنان در رختکن گوشي‌هاي خود را چک مي‌کنند تا وضعيت شرط بندي را ببيند. روانخواه تصريح کرد: در ليگ دو و يک رقم قراردادهاي بازيکنان بالا نيست و آنها خيلي راحت به سمت سايت‌هاي شرط بندي کشيده مي‌شوند؛ پيشنهاد سکه به بازيکنان مي‌دهند؛ در ليگ برتر هم به بازيکنان پيشنهاد 30 تا 40 سکه پيشنهاد دادند.
او با بيان اينکه با صراحت مي‌گويم که شرط‌بندي وجود دارد، ابراز کرد: خودم ديدم که در ليگ دو بازي را خارجي گزارش مي‌کنند؛ مسابقه‌اي که حتي پخش تلويزيوني شبکه‌هاي ايران را ندارد؛ يعني نماينده آن سايت خارجي در ورزشگاه بازي ليگ دو است؛ در بازي‌هاي ليگ دو به من مي‌گويند يک نفر آن بالا نشسته و بازي را خارجي گزارش مي‌کند؛ بازي‌هاي ليگ دو حتي فيلمبرداري نمي‌شود. سرمربي سابق سپيدرود عنوان کرد: الان تربيت فرزندان براي پدر و مادر سخت شده و الان وضعيت بازيکنان فرق کرده و متفاوت شدند؛ نمي شود الان با عصبانيت آنها را کنترل کرد و بايد بازيکنان را متقاعد کنيم.

عمران‌زاده: مي‌خواستند در دربي شرط‌بندي کنم
حنيف عمران‌زاده، مدافع سابق استقلال در مصاحبه‌اي ضبط شده با برنامه نود راجع به شرط بندي در فوتبال اظهار کرد: زماني که در استقلال به همراه آقاي قلعه‌ نويي بودم و آن هفته دربي داشتيم، يک نفر زنگ زد و گفت مي‌خواهم شما را ببينم؛ با توجه به اينکه شماره‌اش هم رُند بود، قيافه‌اش نمي‌خورد مزاحم باشد و عنوان کرد بحث ما کاري است.
او ادامه داد: آن فرد به من گفت سايت شرط‌بندي و خيلي بازيکن داريم؛ گفتم منظورت چيست؛ گفت در ليگ‌هاي يک و دو بازيکن زيادي داريم؛ در اين هفته بازي دربي است و شرط مي‌بنديم؛ به من گفت ضريب مي‌دهد که گفتم يعني چه؛ گفت مثلا من يک ميليارد مي‌گذارم و 10 ميليارد مي‌گيرم که يک ميليارد را به تو مي‌دهم؛ گفتم چطور؟ گفت دقيقه 80 به بعد دربي يا گل به خودي بزني، يا پنالتي بدهي يا اخراج شوي. عمران‌زاده تاکيد کرد: بازيکن بايد اعتبارش را به چه چيزي بفروشد؟ به نان و پول حرام؟ پارسال يک بازي براي يکي از تيم‌هاي سابقم رفتم که فقط گل مي‌خوردند؛ چوب مي‌گذاشتي در آن صحنه‌ها گل نمي‌خورد.

ورود پليس فتا به شرط‌بندي در فوتبال
سرهنگ نيک‌نفس، معاون پليس فتا در گفت‌وگوي تلفني با برنامه نود درخصوص شرط‌بندي در فوتبال ايران اظهار کرد: از ابتداي سال 97 ، سايت‌هايي که در حوزه قمار و شرط‌بندي فعاليت مي‌کردند، 1500 سايت بود که شناسايي شد؛ 913 فقره پرونده در سراسر کشور تشکيل شد و مبلغ مسدودي که در قالب اين پرونده‌ها مشخص شد، 71 ميليارد و 800 ميليون تومان بود. او با بيان اينکه گردش مالي اين سايت‌ها قابل توجه بوده که مسدود شدند، گفت: در سه سايت مطرح بيش از 209 هزار نفر کاربر اقدام به شرط‌بندي مي‌کردند.
معاون پليس فتا تصريح کرد: قماربازي و همينطور داير کردن قمارخانه جرم انگاري شده و مجازات سنگيني هم براي آن در نظر گرفته شده است؛ کاربران اين سايت‌ها نيز قمارباز محسوب مي شوند و 74 ضربه شلاق و يک تا 6 ماه زندان مجازات آنها خواهد بود. سرهنگ نيک‌نفس تصريح کرد: داير کردن قمارخانه در فضاي مجازي يا حقيقي تفاوتي ندارد و تا دو سال مي‌تواند زندان در پي داشته باشد؛ اين موضوع آلودگي و فساد در فوتبال ايجاد مي‌کند و حساسيت زيادي براي وجود دارد؛ اين موضوع آنقدر اهميت زيادي دارد که اينترپل عمليات بين‌المللي را براي آن طراحي کرده است. اينترپل گزارشاتي داده که از سال 2007 تا سال 2014 ، 8400 مورد دستگيري انجام شده و عمدتا دستکاري نتايج و کلاهبرداري بوده است.
او با اشاره به اينکه اين موضوع به يکي از خط قرمزهاي دستگاه قضايي تبديل شده است، گفت: موضوعي که وجود دارد، اين است که ما خيلي شديد نياز به کمک دلسوزان فوتبال داريم؛ زماني که برخوردها از سمت سيستم‌هاي انتظامي قضايي تشديد مي شود، اين جرايم زيرزميني اتفاق مي‌افتد و مشخص نمي‌شود شرط‌بندي کجا انجام مي شود و شايد اين اتفاق از ديد پليس و مردم مخفي باشد. معاون پليس فتا يادآور شد: از سال گذشته هميت جدي در دستگاه‌هايي از جمله پليس فتا، دستگاه قضايي، بانک مرکزي و ... که در اين حوزه وظيفه دارند، شکل گرفته و همه ما پاي کار هستيم تا اين معضل را جمع کنيم. سرهنگ نيک‌نفس ادامه داد: بيش از 210 هزار درگاه بانکي که خدمات پرداخت به سايت‌هاي شرط بندي ارائه مي کرده، بسته شده و بانک مرکزي همکاري خوبي در اين زمينه دارد ولي اکنون تراکنش‌ها به مرور زمان به ابزارهاي پنهان و پول نقد تبديل شده است.
او تاکيد کرد: آمار پرونده‌ها نشان مي‌دهد افرادي که در سنين پايين هستند و در اين سايت‌ها شرط‌بندي مي‌کنند، تعدادشان بالا است و نياز به توجه بيشتر والدين دارد. اکبر يوسفي، مدير فني باشگاه شهداي بابلسر در گفت‌وگوي تلفني با برنامه نود توضيحات تکميلي راجع به اظهاراتي که در کليپ ضبط شده عنوان کرده بود، داشت.

عادل فردوسي‌پور و نويد مظفري توضيحاتي راجع به سود و زيان 16 تيم ليگ برتري از داوري‌ها عنوان کردند که در آن عنوان شد ذوب‌آهن و نساجي بيش از همه تيم‌ها از داوري متضرر شدند و پيکان و پديده منفعت بردند.
-

سود و زيان تيم‌هاي ليگ برتر در نيم‌فصل 98-97



نظر شما