شناسهٔ خبر: 30033206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

جهش های قیمتی و تکانه های معیشتی

ایرنا- تهران – رسانه های داخلی افزایش بی رویه قیمت کالاها در کشور را به دلیل فاصله زیاد بین دستمزدها تا هزینه ها را مشکل اساسی معیشت مردم دانسته و با عبارت هایی مانند «حال بد اقتصاد کشور در این روزهای پرتنش» و «حکایت حرف و عمل مسئولان درباره کنترل قیمت‌ها» به این موضوع پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز (26 آذر ماه) فضای رسانه ای کشور از انتشار اخبار ، گزارش و تحلیل هایی درباره گرانی و کاهش قدرت خرید مردم حکایت دارد.
مطالبی از افزایش قیمت محصولات کشاورزی و میوه و سبزیجات گرفته تا گوشت قرمز و مرغ و همچنین قیمت خودرو.
رسانه های اصلاح طلب اوضاع اقتصادی کشور را بد و پرتنش می دانند، اما اقتصاد کشور را درگیر ابر تورم نمی دانند. این رسانه ها درباره افزایش قیمت گوشت و مرغ مدعی شدند که مسوولان قاچاق دام را عامل گرانی دانسته، اما کارشناسان، گرانی ها را گامی برای رسیدن به قیمت واقعی می دانند.
رسانه های اصولگرا نیز درباره افزایش قیمت‌کالاهای مختلف می گویند مسوولان دولتی در این زمینه به حرف درمانی بسنده می‌کنند و درباره گرانی خودروها مدعی شدند که بالاخره تهدیدهای خودروسازان اثر کرد و دولت به خواسته های آنان تن در داد و وعده کاهش قیمت ها را به بعد موکول کرد.

رسانه های اصلاح طلب
......................................
**تورم
روزنامه ابتکار در یادداشتی زیر عنوان 'ابرتورم در راه اقتصاد ایران' می نویسد: حال بد اقتصاد کشور در این روزهای پرتنش بر کسی پوشیده نیست. نوسانات ارزی، تحریم و محدودیت به شدت افراد جامعه، مخصوصا قشر آسیب‌پذیر را تحت تاثیر قرار داده و ادامه زندگی را دشوارتر از هر زمان دیگری کرده است.
مردم این روزها برای سپری کردن روزهای‌شان می‌جنگند. از یک طرف بیکاری معضل زندگی‌شان شده و از طرفی دیگر تورم کمرشان را زیر بار هزینه‌ها خم کرده است. عده‌ای آینده ایران را مانند ونزوئلا می‌بینند و عده‌ای دیگر با نگاه مثبت‌شان شرایط را به این شدت اسفبار نمی‌دانند. اما باید منتظر ماند و دید که اقتصاد به کدام سمت و سو می‌رود؟ به سمت بهبود یا تله ابر تورم!

**علائم تورم در جامعه
در بخش دیگری از یادداشت روزنامه ابتکار به نقل از «ابراهیم نکو» نماینده مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص تورم و علائم آن در جامعه آمده است: در شرایط کنونی کشورمان درگیر ابر تورم نیست. هرچند عده‌ای اعتقاد دارند نشانه‌هایی از ابر تورم دیده می‌شود ولی باید بگویم که ما هنوز در شرایطی قرار نگرفته‌ایم که به یک ابر تورم تبدیل شده باشد. در این میان با توجه به شرایط پیش آمده یک سلسله عواملی است که اگر به آنها بی‌توجهی کنیم، در آینده نشانه‌های ابر تورم در ایران ظهور می‌کند و به عبارتی دیگر ما در حال حاضر شاهد ابر تورم در کشور نیستیم اما نمی‌توان منکر این شد که تورم نرخ بالایی دارد و اگر به یک‌سری از موارد توجه نکنیم همین تورم بالا می‌تواند مقدمه یک ابر تورم در ایران باشد.

** افزایش قیمت گوشت قرمز و قاچاق دام
روزنامه قانون درباره ارتباط بین گرانی گوشت و قاچاق دام در کشور می نویسد: در روزهای گذشته قیمت گوشت قرمز از منابع رسمی حدود 70 هزار تومان اعلام شد؛ البته این رقمی است که منابع رسمی اعلام کرده‌اند و اگر سری به قصابی‌ها و سوپرگوشت‌های سطح شهر بزنید با قیمت‌هایی به مراتب گران‌تر مواجه خواهید شد؛ به‌ گونه‌ای که در برخی از قصابی‌ها قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفندی تا 100 هزارتومان نیز رسیده است. برخی از مسئولان یکی از عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت را قاچاق دام بیان کرده‌اند. در مقابل برخی از کارشناسان علت گرانی گوشت را بی‌ارتباط با موضوع قاچاق دام دانسته و آن را به واقعی کردن قیمت این محصول ربط می‌دهند.

**به دنبال واقعی شدن قیمت گوشت
در بخشی از گزارش روزنامه قانون در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز و قاچاق دام در کشور به نقل از «جمشید عدالتیان» عضو اتاق بازرگانی آمده است: قاچاق دام معمولا در مرزها اتفاق می‌افتد و امکان قاچاق آن به کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان وجود ندارد. در واقع دام از کشور ما به عراق قاچاق می‌شود و میزان محدودی نیز به وسیله لنج به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شود. این تبادلات همیشه در مرزها وجود داشته است و به عقیده من نمی‌توان اساس گرانی گوشت در کشور را مرتبط با موضوع قاچاق دام دانست... مساله اصلی این است که همیشه در کشور ما پس از افزایش قیمت دلار بازی‌هایی از این دست اتفاق می‌افتد. به این صورت که ابتدا ریال تضعیف می‌شود و پس از آن سناریو افزایش قیمت کالاها آغاز می‌شود، پس از آن صحبت از افزایش قیمت بنزین برای جلوگیری از قاچاق آن و واقعی شدن قیمت می‌شود و پس از آن ماجرا به کالاهای دیگر مانند دام می‌رسد. به این ترتیب به تدریج قیمت‌ها را به سمت واقعی شدن پیش می‌برند.

**فاصله هزینه های معیشتی با دریافتی های مزدبگیران
به گزارش خبرگزاری ایلنا، اگرچه هزینه‌های معیشت مزدبگیران این روزها سیر صعودی را طی می‌کند، اما با وجود ارتعاشات گرانی و تورم هنوز دولت و طرف کارفرمایی در شورای عالی کار در مقابل افزایش دستمزد مقاومت می‌کنند و طرف‌های کارگری در جلسات متعدد این شورا نتوانستند در میانه سال 97 که سال سختی برای مزدبگیران کشور بوده با افزایش دستمزد، اندکی از بار سنگین روی دوش کارگران بکاهند. دستمزد سالانه اگرچه براساس سبد معیشت خانوار محاسبه می‌شود اما با وجود گرانی‌ها و تورم این رقم روزانه در حال نوسان است. طبق آخرین محاسبات فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای کشور) سبد معیشت خانوار به 4 میلیون و 961 هزار تومان رسیده است.

رسانه های اصولگرا
.................................
**افزایش قیمت کالاها
روزنامه کیهان در تیتر نخست خود زیرعنوان 'دولت حرف خودش را می‌زند قیمت‌ها راه خودشان را می‌روند!' نوشت: در شرایطی که قیمت‌های کالاهای مختلف پیش چشم دولت گران می‌شود، مسئولان دولتی تنها به حرف درمانی بسنده می‌کنند. پاییز 97 هم گذشت و چیزی به پایان ششمین سال دولت تدبیر و امید نمانده است، اما همچنان حکایت حرف و عمل مسئولان درباره کنترل قیمت‌ها، حکایت فاصله زمین و آسمان است...نوسانات قیمتی در شرایطی رخ می‌دهد که دو هفته قبل، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدابیر ویژه دولت برای کنترل قیمت کالاهای پرمصرف به منظور کاهش و یا توقف افزایش قیمت این کالاها خبر داد.
کیهان می نویسد: بررسی روزنامه دنیای اقتصاد از گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که رشد قیمتی کالاهای مشمول ارز 4 هزار و 200 تومانی همپای دیگر کالاها بوده است. این گزارش‌ها تایید می‌کند که سیاست‌های تزریق ارز ارزان‌قیمت برای کنترل قیمت‌های این کالاها، در عمل نتوانسته منجر به ایجاد یک سد قیمتی شود و تورم این کالاها، متناظر با دیگر کالاهایی که ارز یارانه‌ای دریافت نکردند، رشد کرده است.

کیهان همچنین در ستون اخبار ویژه خور زیر عنوان 'برنامه هسته‌ای را با وعده ارزانی حراج کردید، کافی نیست؟!' می نویسد: محسن مقصودی مجری برنامه ثریا در تحلیلی نوشت که آقای روحانی 20 مهر 1394 در آستانه تصویب برجام فرموده بود که تحریم‌ها عامل گرانی 20 درصدی اجناس است. او اخیرا هم وعده داد اگر FATF باشد، اجناس 20 درصد ارزان‌تر می‌شود.
آقای رئیس‌جمهور! با وعده ارزانی بیست درصدی قبلی‌تان، قیمت ارز بیش از 200درصد رشد داشت! خدا به داد ملت برسد با این وعده بیست درصد ارزانی جدیدتان...

**افزایش قیمت خودرو
در بخشی از گزارش روزنامه کیهان آمده است: خودروسازان هم این روزها پا را تا انتها بر پدال گاز فشرده‌اند و با سرعت در حال عبور از روی مردم هستند. پس از نوسانات ارزی که از ابتدای امسال از بازار ارز آغاز و به سایر بازارها سرایت کرد، قیمت‌های بازار خودرو نیز سر به فلک کشید.

روزنامه جوان در گزارشی زیر عنوان 'دولت زیر چرخ خودروسازان داخلی رفت' نوشت: چندی پیش یک مدیر از دایره خودروسازان دولتی در تهدیدی شدیداللحن دولت را خطاب قرار داد که اگر قیمت خودرو‌های داخلی را گران نکند، خودروسازان خط تولید خودرو را در جاده کرج تعطیل و سیل بیکاران را روانه جامعه خواهند کرد! پس از چند روز سکوت دولتی‌ها در مقابل این تهدید، یک خبر غیرمستقیم از رئیس‌جمهور منتشر شد که «روحانی مخالف گران شدن خودرو است». دیروز نیز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که روحانی پارسال دوبار مکدر شد؛ دفعه اول بر سر قیمت خودرو بود و دفعه دوم بر سر بالا رفتن تدریجی قیمت دلار. ظاهراً این تکدر‌ها از جنس اخم و تخم پدربزرگ‌ها با نوه‌ها است که در پشتش مهربانی و شیفتگی عمیقی نهفته است! ...خودروسازان داخلی که «انحصار در تولید» و «تحکم در فروش» دو ویژگی فطری آن‌ها در سال‌های گذشته بوده است، یک بار دیگر مردم و دولت را زیر چرخ‌های خود له کردند.

** افزایش 15 تا 400 درصدی هزینه‌های شب یلدا
روزنامه فرهیختگان با اشاره به نزدیک شدن به شب یلدا نوشت: کمتر از چهار روز دیگر تا پایان فصل پاییز و فرارسیدن شب یلدا باقی مانده است...ادای این سنت دیرینه اگرچه هرساله میان ایرانیان به اشکال و شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، اما رسم ثابت شب‌نشینی‌های شب یلدا، خوردن میوه به‌ویژه هندوانه و خوردن آجیل و شیرینی بوده است... شرایط نابسامان اقتصادی کشور و افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها و اقلام خوراکی، سفره شب یلدای امسال را نه‌تنها کوچک‌تر کرده بلکه به‌نظر می‌رسد بساط شب‌نشینی‌‌های این شب را نیز در بسیاری از خانواده‌‌های کم‌درآمد برچیده است.

**افزایش قیمت مرغ و گوشت
خبرگزاری مهر به نقل از «محمد یوسفی» رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره گرانی مرغ نوشت: محمد یوسفی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر در بازار گفت که این روزها با پرداخت یارانه نقدی، قدرت خرید مردم افزایش یافته و همین مساله روی قیمت مرغ تاثیرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه قیمت سایر محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز و ماهی خیلی بالاتر از مرغ است، افزود: به همین دلیل تقاضای مردم برای مرغ بیشتر است.
یوسفی اظهارداشت: قیمت این کالا در هفته آینده متعادل تر خواهد شد.

خبرگزاری فارس در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز به نقل از «فرهاد آگاهی» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نوشت: واقعیت این است که تحلیل درستی نمی‌توان از دلایل افزایش قیمت دام زنده ارائه کرد، چرا که قیمت نهاده‌های دامی، اغلب به همان قیمت مصوب عرضه می‌شود و افزایش سایر مولفه‌های تولید نیز آن چنان نیست که به افزایش 100درصدی قیمت گوشت تولیدی منجر شود.
وی افزود: به نظر می‌رسد در شرایطی که دامداری‌ها به دنبال تامین نقدینگی هستند، یک شبکه غیر رسمی شکل گرفته که دام‌ها را به صورت نقدی از دامداری‌ها خریداری کرده و آن ها را به بازارهایی غیر از بازار داخلی سرازیر می‌کنند.

**سیر صعودی کالاها به رغم کاهش قیمت ارز
رجا نیوز نوشت: «داود محمدی» نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی می گوید که علی رغم کاهش قیمت ارز با کمال تاسف همچنان قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم سیر صعودی را طی می‌کند و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.
وی افزود: با نزدیک شدن ایام عید این مشکلات بیشتر شده و دولت مکلف است با کنترل تورم و گرانی و بهبود شرایط اقتصادی آرامش را به خانواده‌ها بازگرداند تا مردم بیش از این در تنگنا و فشار نباشد.

**گرانی خودرو
تارنمای الف درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی نوشت: بالاخره بعد از ماه ها سردرگمی و افزایش چند باره قیمت خودرو، دولت به فرمولی برای تعیین قیمت خودروها دست یافته است؛ فرمولی که برخواسته از نظرخودروسازها و به کام آنهاست و به ضرر مصرف کننده ها یعنی مردم است...قیمت گذاری جدید (5 درصد کمتر از بازار) در حالی است که رضا رحمانی 7 آذر در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود که قطعا آن چه که درباره فروش خودروی خودروسازان به قیمت پنج درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نخواهد ‌شد. آن چه که در این زمینه مطرح شد آن بود که برخی از خودروسازان پیشنهاد داده بودند خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند را به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند تا قیمت‌ها کاهش یابد. اما در این زمینه قطعا کارگروه تنظیم بازار افزایش معقولی را تصویب خواهد کرد.

*گروه نشریات خبری
**پژوهشم**9054**1025

نظر شما