شناسهٔ خبر: 30031793 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| تمرکز ۷۵ درصد آموزش در فنی و حرفه‌ای بر دوره‌های مهارتی

R41346/P41362/S6,51/CT7

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه ۷۵ درصد آموزش در فنی و حرفه‌ای روی دوره‌های مهارتی تمرکز دارد، گفت: این سازمان تاکید بسیاری روی آموزش‌های مهارتی دارد و یکی از این خروجی‌ها، برگزاری نمایشگاه‌هاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عباس مهدیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای مهارت آموختگان مراکز فنی و حرفه‌ای با اشاره به لزوم همکاری تنگاتنگ شهرداری و فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: این همکاری می‌تواند نقش مهمی در استفاده بیش از پیش مردم از خدمات سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش‌های دولتی و آموزشگاه‌های خصوصی داشته باشد.

وی افزود: آ‌نطور که باید و شاید مردم از فعالیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای، اطلاعات کافی ندارند، به ویژه آنکه استفاده از آموزش‌های مهارتی و غیر رسمی در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای کاملا رایگان است و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانند مهارت کسب کنند.

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه 75 درصد آموزش در فنی و حرفه‌ایی روی دوره‌های مهارتی تمرکز دارد، گفت: این سازمان تاکید بسیاری روی آموزش‌های مهارتی دارد و یکی از این خروجی‌ها، بحث برگزاری نمایشگاه‌هاست که با همکاری شرکاء اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله کارهای ارزشمند که در این نمایشگاه‌ها به چشم می‌خورد، رویکرد مهارتی افراد است و حرفه‌آموزان زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای به آموزش استاندارد روی آوردند و از آموزش‌های مورد تائید در همه جا برخوردار شده‌اند.

مهدیان تصریح کرد: دولت به اشتغال بانوان جوان در زمینه مشاغل خانگی تاکید دارد و استفاده از چنین ظرفیت‌هایی در زنجیره‌های اشتغال‌زایی، می‌تواند زمینه‌های بازاریابی و فروش را فراهم کند.

30 غرفه در نمایشگاه "زندگی با طعم مهارت" فعالیت دارند

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به فعالیت 30 غرفه در نمایشگاه زندگی با طعم مهارت، که توانمندی‌های بانوان هنرمند به منظور ایجاد اشتغال پایدار را به نمایش گذاشته است، اظهار داشت: در این 30 غرفه، محصولات حرفه آموخته مراکز فنی و حرفه‌ای به نمایش درآمده و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به نمایشگاه از دست‌آوردهای آنان بازدید و خرید کنند.

وی افزود: آموزش کوتاه مدت یک تا دو ساعته مهارت‌ها، رویکرد جدیدی است که در کنار این غرفه‌ها به چشم می‌‌خورد و این امکان برای بازدیدکنندگان وجود دارد تا در کنار دیدن هنرها و محصولات، بتوانند همان جا در زمان کوتاهی با آن هنر آشنا شوند.

مهدیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که فنی و حرفه‌ایی دنبال می‌کند، تنوع بخشی دوره‌هاست و سعی می‌کنیم دوره‌های جدیدی را برای حرفه‌آموزان برگزار کنیم و در این راستا، امسال توانستیم 50 عنوان دوره را به دوره‌های قبلی اضافه کنیم.

فنی‌وحرفه‌ای به دنبال شناسایی شرکای فرهنگی و اجتماعی است

در ادامه این نشست  رئیس اداره آموزشگاه‌های آزاد سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به تغییر رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سال‌های اخیر، اظهار داشت: این سازمان به دنبال شناسایی شرکای فرهنگی و اجتماعی برای تلفیق پتانسیل و ظرفیت‌های موجود شرکاء با مباحث مهارتی است.

حسین مصلی‌نژاد افزود: افرادی با وجود تحصیلات آکادمیک و مدارک عالی در جامعه وجود دارند که در بحث مهارت، کارآفرینی و اشتغال توانایی ندارند و به طور کلی بحث مدرک‌گرایی در جامعه بدون مهارت آموزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ مهارت آموزی در جامعه از جمله اهداف برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است، گفت: سازمان در صدد افزایش مهارت‌آموزی افراد است و نکته عطفی که در نمایشگاه وجود دارد، همکاری چند دستگاه مختلف با ظرفیت‌های مختلف در برگزاری نمایشگاه است.

رئیس اداره آموزشگاه‌های آزاد سازمان فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: دستگاه‌های مختلف سعی می‌کنند هر کدام جداگانه به وظیفه خودشان عمل کنند و به بحث ارتباط با سایر دستگاه‌ها نپردازند، خوشبختانه در این نمایشگاه سازمان فنی و حرفه‌ای با بخش خصوصی و دولتی، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، شورای شهر و شهرداری همکاری داشته و توانسته چنین نمایشگاهی را برپا کند.

ضرورت تعامل صنعت و دانشگاه

رئیس  کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان نیز در این نشست با اشاره به حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه، اظهار داشت: راستای تعاملی که باید صنعت و دانشگاه داشته باشند، حلقه مفقوده‌ای به نام آموزش‌های مهارتی وجود دارد.

فریده روشن وی افزود: از جمله اهداف نمایشگاه زندگی با طعم مهارت، گسترش آموزش‌های مهارتی است که خلاء بین دانشگاه و صنعت را پر کند.

اشتغال‌زایی بانوان هنرمند استان اصفهان از جمله اهداف نمایشگاه زندگی با طعم مهارت است

وی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: اشتغال‌زایی بانوان هنرمند یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه است و زمانی که تصمیم داریم به سمت شهر توسعه یافته حرکت کنیم باید از حداکثر ظرفیت سرمایه انسانی استفاده کنیم و منابع انسانی که توان و قدرت اجرایی در بحث اشتغال‌زایی داشته باشند را فراموش نکنیم و یک اشتغال پایدار برای شهر و جامعه به وجود بیاوریم، چه بسا مشاغل خانگی می‌توانند نقش مهمی را در کمک به امرار معاش خانواده داشته باشند.

وی ادامه داد: اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده و با فعالیت  196 رشته هنری ، توانسته خودش را به ثبت جهانی یونسکو برساند و شاید بتوان گفت، بیشترین ظرفیت در اختیار هنرمندان به ویژه بانوان است و عقل سلییم حکم می‌کند باید از این ظرفیت و پتانسیل به نحو احسنت استفاده شود.

روشن تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، علی رغم صرف زمان و هزینه برای تحصیلات، نمی‌توانند وارد بازار کار شوند و این مساله به خاطر حلقه مفقوده مهارتی است که مهارت و توانایی لازم را برای ورود به بازار کار ندارند و ادر اینجا نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی خودش را نشان می‌دهد و باید توجه بیشتری به آن کرد.

ستاد کارآفرینی در مدیریت شهری تشکیل شد

رئیس  کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی و فرهنگ کار، اظهار داشت: سال گذشته مصوبه‌ای را در شورای شهر به نام ستاد توسعه کسب و کار و کارآفرینی تنظیم شد که پیرو آن ستاد کارآفرینی در مدیریت شهری تشکیل شد.

وی افزود: در آن مصوبه، قرار شد که یکصد هزار کارآفرین آموزش ببینند و بین تمام ارگان‌های متولی ارتباط برقرار شود و همچنین هم افزایی لازم بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف برای بهبود کسب و کار و فرهنگ فراهم شود.

روشن خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای از جمله ارگان‌هایی بود که این ارتباط را با سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی برقرار کرد و طی تعاملی با خانه جوان به عنوان یکی از فرهنگ‌سراهای تخصصی سازمان فرهنگی اجتماعی، برگزاری نمایشگاه زندگی با طعم مهارت خروجی آن ارتباطات و همکاری‌هاست.

رئیس  کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه مراکز تخصصی فنی و حرفه‌ایی در این زمینه همکاری داشتند، گفت: مرکز فن‌آوری‌های نوین، مرکز تخصصی نساجی، مراکز خواهران دهنو، زینبیه و خوراسگان به بحث مهارت‌های آموزشی  و به اشتغال‌زایی می‌پردازند و دستاوردهای خودشان را در نمایشگاه به عرضه می‌گذارند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما