شناسهٔ خبر: 30029158 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت هفته پژوهش

مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت هفته پژوهش بیانیه ای صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت هفته پژوهش بیانیه ای صادر کرده است که در ادامه می خوانید؛

امروزه دانایی یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می‌رود و سنجش سطح دانایی هر جامعه و کشوری بستگی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ «پژوهش» و اعتلای دانایی درجامعه و ارج نهادن به مقام شامخ «پژوهشگران»، ‪۲۵‬ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی» کشور به نام «روز پژوهش» نامگذاری شده است. ‬‬

مجمع جهانی صلح اسلامی که با مشارکت و همراهی جمعی از نخبگان و پژوهشگران ایرانی و نخبگانی از سراسر جهان در راستای صلح، عدالت و حفظ کرامت انسانی به امر مهم پژوهش و تولید ادبیات علمی مرتبط با این حوزه مشغول به فعالیت می باشد، ضمن گرامیداشت این روز و تبریک به تمام پژوهشگران، استادان، دانشجویان و اندیشمندان، به ویژه پژوهشگران عرصه صلح و عدالت، بر این اعتقاد است که علت نامگذاری چنین روزی این است که در این روز، مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی شهروندی آشنایی بیشتری پیدا کنند و همچنین این روز فرصتی است تا مردم و دوستداران علم و پژوهش با یکدیگر به تعامل بپردازند و مردم بیشتر در جریان فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در بخش‌های گوناگون کشور قرار گیرند.

به نظر ما، هفته‌ پژوهش فرصتی مغتنم جهت تقدیر از پژوهشگران پرتلاش و ارج نهادن به مساعی ارزشمند علمی دست اندرکاران این حوزه است. اندیشمندانی که با ایده های خلاقانه و نوآوری های خودمی توانند گام های موثری در حل مشکلات کشور برداشته و زیربنای مناسبی جهت تحقق چشم انداز پیشرفت ایران اسلامی باشند.

تمام ادیان الهی و به طور ویژه دین مبین اسلام، برای پژوهش و جستجو در عالم علم اهمیتی ویژه و وافر قائل است، تا آنجا که مداد علما را برتر و والاتر از خون شهدا می‏‌داند و دانش‏‌اندوزی و طلب علم در پیشگاه خداوند بسیار مهم و گرامی می‏‌شمارد.

در این مقطع زمانی که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم، تمام تلاش خود را  با هدف ایجاد اختلاف در میان مسلمانان، سیاه نمایی، وارونه سازی و انحراف از مسیر اسلام حقیقی به کار گرفته اند، وظیفه و تعهد نخبگان و پژوهشگران مسلمان است که در دایره معارف و آموزه های دین مبین اسلام و با بهره بردن از اخلاق و سنت حسنه نبی مکرم اسلام، به مقوله همگرایی و هم افزایی برای شناسایی و تحقق بسترها و راهکارهای تقویت و تعمیق وحدت مذاهب اسلامی و پیشرفت جوامع مسلمان بیندیشند.

مجمع جهانی صلح اسلامی معتقد است؛ هفته پژوهش فرصت فرصت مغتنمی جهت ایده¬پردازی و برنامه ریزی پژوهش محور در راستای طی نمودن مسیر توسعه است و برای اینکه از حرکت پرشتاب علمی در دنیا عقب نمانیم یکی از اساسی ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه هر کشوری پژوهش است و باید در حوزه پژوهشی سرمایه گذاری کنیم و در حقیقت قدرت و استقلال کشور را بر پژوهش و تولید علم استوار سازیم.

در پایان ضمن تبریک به تمام تلاشگران عرصه پژوهش به ویژه پژوهشگران و نخبگانی که این مجمع را در تویعۀ گفتمان »صلح عادلانه« یاری می نمایند؛ اعلام می کنیم، به لطف توجه به این بعد مهم و با ارج نهادن به پژوهش، پژوهشگران و نخبگان، جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر توانسته است در زمینه تولید علمی رشد قابل توجهی داشته باشد و همین امر وظیفه دولتمردان و پژوهشگران را در عرصه پژوهش بسیار خطیر و با اهمیت تر از قبل نموده است.

مجمع جهانی صلح اسلامی
۲۵ آدرماه ۱۳۹۷

نظر شما