شناسهٔ خبر: 30029120 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عرب ها بر اساس منافع خود در روابط با اسرائیل، حقوق ملت فلسطین را نادیده می گیرند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه الجزیره گزارش داد: کشورهای عربی به تدریج با توجه به منافع خود در روابط با اسرائیل، در حال چشم پوشی از حقوق ملت فلسطین هستند.
صهیب العصا گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره، گفت: این بار بحرین توسط وزیر امور خارجه خود با انتشار توئیتی از بیانیه اتحادیه عرب در اعتراض به تصمیم استرالیا برای به رسمیت شناختن غرب قدس به عنوان پایتخت اسرائیل انتقاد کرد. این تصمیم استرالیا واکنش منفی فلسطینی ها و در پشت سر آنها عرب ها را برانگیخت. در حالی که اعضای اتحادیه عرب این روزها به ندرت درباره چیزی به توافق نظر می رسند، در بیانیه اعتراض به استرالیا توافق کردند. اما وزیر بحرینی از دفاع از حداقل باقی مانده از مسئله فلسطین هم انتقاد کرد. وزیر بحرینی در توئیت خود به اقدام عرب ها در به رسمیت شناختن اسرائیل در طرح صلح عربی اشاره می کند. این طرح که در سال 2002 ارائه شد هر نوع گامی برای عادی سازی روابط با اسرائیل را به برقراری صلح و تشکیل کشور فلسطین مشروط کرده است. بنابراین هر نوع عادی سازی روابط با این رژیم به معنای زیر پا گذاشتن حقوق فلسطینی هاست.
در ادامه این گزارش آمده است: صائب عریقات دبیرکل کمیته اجرایی ساف با انتقاد ضمنی از سخنان وزیر امور خارجه بحرین، به طرح موسوم به معامله قرن هم حمله و تاکید کرد اجرای این طرح در عمل در زمینه های شهرک سازی و آوارگان آغاز شده است. نخستین بار اصطلاح معامله قرن به طور رسمی از زبان یک رئیس جمهور عربی شنیده شد که میهمان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود. عبدالفتاح السیسی در دیدار با ترامپ به این طرح اشاره کرد که به معنای بازنگری در مسئله فلسطین بر اساس خواست اسرائیل است. به نظر می رسد خواست اسرائیل با منافع پایتخت های عربی مانند ریاض همسو است. این پایتخت های عربی تصمیم گرفتند با نادیده گرفتن موضع فلسطینی ها، به پیگیری اجرای معامله قرن ادامه دهند. هنوز انتقاد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از فلسطینی ها به علت مخالفت با معامله قرن، فراموش نشده است.
گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: گفته می شود معامله قرن که همه فلسطینی ها با آن مخالفت می کنند به رویای فلسطینی ها برای تشکیل کشور فلسطین بر باقی مانده سرزمین شان پایان می دهد، اما زمینه گسترده برقراری روابط بین عرب ها با اسرائیل را فراهم می کند. روابطی که به نظر می رسد از مرحله عادی سازی فراتر رفته و به مرحله همکاری و هماهنگی مشترک رسیده است. خبرهای درز کرده در بسیاری از مطبوعات غربی بیانگر این مسئله است. سال ها پیش زمانی که فلسطین مسئله همه عرب ها بود، حقوق فلسطینی ها هم حقوق همه عرب ها محسوب می شد.

نظر شما