شناسهٔ خبر: 30028521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو حزب‌الله: لبنان با معادله «ارتش، مردم و مقاومت» در برابر تل‌آویو محکم‌تر شده

عضو شورای مرکزی حزب‌الله بر قوی‌تر شدن لبنان در برابر تهدیدات صهیونیست‌ها به سبب معادله «ارتش، مردم و مقاومت» تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله اعلام کرد لبنان به برکت معادله سه‌گانه «ارتش، مردم و مقاومت» در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی محکم‌تر شده است.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، شیخ قاووق افزود این معادله باعث شد دشمن محاصره‌‌شده، امروز اسیر غافلگیری‌ها و معادلات باشد و با بحران روبه‌رو شود به نحوی که قبل از هر تجاوزی به لبنان هزار بار این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

این عضو حزب‌الله در ادامه به گره اصلی در تشکیل دولت لبنان یعنی مخالفت «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف با مشارکت سنی‌های مستقل در کابینه جدید پرداخت و گفت سنی‌های مستقل به بخشی از معادله سیاسی تبدیل شده‌اند و هیچ کسی نمی‌تواند حق آنها را نادیده بگیرد؛ نخست‌وزیر مکلف با رد مشارکت آنها در واقع نتایج انتخابات را منکر می‌شود زیرا این نتایج به آنها حق مشارکت در دولت را داده است.

شیخ قاووق اعلام کرد سعد الحریری باید با سنی‌های مستقل به گفت‌وگو بنشیند و تا زمانی که این کار را انجام ندهد تشکیل دولت به تأخیر خواهد افتاد. این حزب‌الله نیست که به سنی‌های مستقل حق مشارکت در کابینه را داده بلکه صندوق‌های رأی این حق را نصیب آنها کرده است.

وی مخالفت حزب‌الله با تعلق گرفتن «ثلث معطل» به «میشل عون» رئیس‌جمهور را تکذیب کرد و گفت روابط حزب الله با رئیس‌جمهور در بهترین حالت خود است و این جنبش حامی زیاد شدن سهمیه رئیس‌جمهور است زیرا زمانی که رئیس‌جمهور در داخل دولت قویتر باشد تضمین و تأثیرگذاری بیشتر می‌شود؛ حزب‌الله با اعطای 11 یا 12 کرسی در دولت به رئیس‌جمهور و جریانش مخالف نیست بلکه مشکل در اصرار سعد  الحریری بر عدم پذیرش سنی‌های مستقل است.

لبنانی‌ها یک سوم از کرسی‌های پارلمان بعلاوه یک را ثلث معطل می‌خوانند. مثلا اگر تعداد کل وزرای کابینه 30 باشد و یکی از جریان‌ها 11 کرسی در اختیار داشته باشد، ثلث معطل را در اختیار دارد و می تواند در صورتی که صلاح بداند، کابینه را ساقط کند.

سعد الحریری از 207 روز پیش مأمور به تشکیل دولت لبنان شده و این موضوع هنوز عملی نشده است.

انتهای پیام/ص

نظر شما