شناسهٔ خبر: 30018588 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بررسی فعال محیط زیست از اجرای یک طرح شهری ،

طرح سه شنبه های بدون خودرو چطور شکست می خورد؟

یک فعال محیط زیست با اشاره به اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو گفت: آغاز این طرح باید قبل از اجرا ابتدا با ارائه آموزش به جامعه هدف، شروع شود پس از آن، با انتخاب بهترین شیوه و در نظر گرفتن تمامی جوانب، مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، با قوت گرفتن اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو و حمایت برخی از مسئولان از اجرای آن، با یک فعال محیط زیست در خصوص ابعاد این طرح گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

بهروز بهزاد، فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به ناپختگی و اجرای زودهنگام طرح سه شنبه های بدون خودرو گفت: آغاز این طرح باید قبل از اجرا ابتدا با ارائه آموزش به جامعه هدف، شروع شود پس از آن، با انتخاب بهترین شیوه و در نظر گرفتن تمامی جوانب، مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه جدیدی بدون آموزش جواب نخواهد داد، تصریح کرد: مهمترین ضعف  این طرح، فقدان آموزش است که عمدتا از طریق رسانه های گروهی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و ... می توانیم فرهنگ اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو را با موفقیت گسترش دهیم.

این فعال ادامه داد: در حال حاضر معابر، آماده اجرای این طرح نیستند در واقع باید بخشی از مناطق به صورت پایلوت به منظور دستیابی به نقطه ضعف ها برای اجرای طرح در نظر گرفته شود تا پس از بررسی های کارشناسانه و حذف نقطه کم و کاستی ها، به تمامی مناطق و استان ها تعمیم داده شود.

وی بیان کرد: ما در حالی شهروندان را به دوچرخه سواری تشویق کرده ایم که هنوز نمی توانیم دوچرخه تولید کنیم و این ابزار به صورت وارداتی در دسترس عموم قرار گرفته است، حال باید گفت چگونه اقشار متوسط و کم درآمد می توانند از پس خرید دوچرخه های گران قیمت برآیند؟ بنابراین برای اجرای درست این طرح، گام بعدی در دسترس بودن دوچرخه های ارزان قیمت و کرایه ای در ایستگاه های مشخص، با قیمت مناسب است.

بهزاد افزود: فاکتورهای زیادی باید برای اجرای موفق این طرح بررسی شوند به طور مثال توجه به حجم ترافیک، انتخاب مسیر با استفاده از نرم افزارها و تهیه بسترهای مناسب بعنوان کاربردی ترین راهکار در اجرای این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار است  در واقع باید یکسری قوانین  تصویب شود چرا که بدون طراحی های فضا و مناسب سازی تنها یک طرح  نمادین خواهد بود و هیچ اثری نخواهد داشت.

 

نظر شما