شناسهٔ خبر: 30018449 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گوترش: بدون صلح، سال 2019 سالی به مراتب بدتر برای یمن خواهد بود

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما به نقل از تلویزیون خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست دوحه هشدار داد در صورتی که صلح در یمن استقرار نیابد، سال 2019 سالی به مراتب بدتر برای یمن خواهد بود.
گوترش گفت :"باید امیدوار باشیم مذاکراتی که در خصوص حدیده امکان پذیر شد، باعث صلح در یمن شود؛ کشوری که امروز بدترین بحران انسانی را تجربه می کند".
دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی روز یکشنبه خود هشدار داد سال 2019 در صورتی که طرف های درگیر در یمن به توافق صلح نرسند و بحران انسانی را متوقف نکنند، سالی "به مراتب" بدتر خواهد بود.
گوترش در نشست خبری که در دوحه برگزار شده بود, گفت: شمار بیشتری از یمنی ها بر اثر "وضع ناگوار" ناشی از کمبود مواد غذایی جان خود را از دست می دهند.
سازمان ملل روز پنجشنبه توافق آتش بسی را بین دولت یمن و جنبش انصارالله میانجی گری کرد که به ترک مخاصمه در بندر حدیده انجامید.
گوترش گفت :"این حقیقت که هنوز در یمن اعلام قحطی نشده است باعث نمی شود چیزی از نگرانی عمده ما به دلیل میزان گرسنگی که در یمن وجود دارد، کاسته شود" و "مردم در وضعیتی بسیار ناراحت کننده جان می بازند. در صورتی که صلحی به دست نیاید، اوضاع در سال 2019 به مراتب بدتر خواهد شد".
یمن از 2014 به این سو، درگیر جنگ است. درگیری ها از سال 2015 با حمله نظامی (به اصطلاح) ائتلاف سعودی و مداخله عربستان در این کشور شدت گرفت.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تا کنون نزدیک ده هزار نفر در جنگ یمن جان خود را از دست داده اند. برخی گروه های حقوق بشری شمار تلفات این جنگ را به مراتب بیشتر می دانند.

نظر شما