شناسهٔ خبر: 30010923 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جزئیات هشتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران

دبیر آیین‌نامه تندیس فداکاری از جزئیات هشتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -
جزئیات هشتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایرانبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فارسی دبیر آیین‌نامه تندیس فداکاری هشتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران که در دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: فداکاری موضوعی است که ارزش آن بالاترین مراتب ایمان، عالی‌ترین فضیلت اخلاقی، بالاترین بزرگواری، برترین سخاوت معرفی می‌شود و از جمله آثار و برکات آن، رستگاری، آموزش، شفاعت و رسیدن به مقام عرفان است.

وی ادامه داد: فداکاری دمیدن روح به اندام کرخت جامعه انسانی و تزریق خونی تازه بر پیکر اجتماع است؛ آری منطق فداکاری و ایثار منطق حماسه‌آفرینی و دور اندیشی و آینده‌نگری است زیرا ایثار و فداکاری در هیچ سطح و قالبی هدر نمی‌رود بلکه تکثیر می‌شود و جوانه می‌زند.

فارسی در ادامه با  اشاره به برگزاری این آیین‌نامه در کشور گفت: تاکنون 279 اهدای تندیس و تقدیر داشته‌ایم که از این تعداد 248 مورد فردی و 31 مورد گروهی بوده و در این بین 152 نفر و گروه مربوط به دانشگاه‌های دولتی و 72 فرد و گروه مربوط به دانشگاه آزاد است؛  67 برگزیده از دانشگاه تهران و 152 برگزیده از سایر نقاط کشور هستند.

دبیر آیین‌نامه تندیس فداکاری ادامه داد: همچنین از سه دانشجوی خارجی و یک دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در خارج نیز تقدیر شده است و همچنین دو خبرنگار شهید نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

تقدیر از 2 فرد غیردانشجو در آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران

وی در ادامه حضور 7 وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی را در این مراسم مهم خواند و گفت: پس از اعلام فراخوان در تاریخ 29 مهر ماه سال جاری، تا پایان مهلت 30 آبان ماه تعداد 108 ثبت نام کننده داشته‌ایم که پس از تفکیک و دسته بندی به دستگاه‌های ذیربط ارجاع شده و پس از امتیازبندی اختصاصی در 6 جلسه فشرده چند ساعته افراد و گروه‌های برگزیده برای دریافت تندیس معرفی شده‌اند، که شامل 18 فرد و 9 گروه هستند، همچنین با نظر شورای سیاست‌گذاری از دو فرد غیر دانشجو نیز تقدیر به عمل می‌آید.

فارسی تصریح کرد: همچنین از جمع افراد برگزیده  4 نفر از خواهران و 14 نفر از برادران، 10 نفر از برگزیدگان مربوط به استان تهران و 19 برگزیده از سایر استان‌های کشور هستند، همچنین 15 مورد افراد و گروه های برگزیده مربوط به دانشگاه‌های سراسری نظیر 7 نفر دانشگاه آزاد، دو نفر پیام نور و یک نفر دانشگاه علمی کاربردی حضور دارند؛ از بین دستگاه‌های مشارکت‌کننده یک دستگاه به عنوان دستگاه برتر معرفی خواهد شد.

پیام رئیس مجلس شورای اسلامی  به هشتمین آیین تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران

احد آزادی‌خواه عضو سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را به هشتمین آیین تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران قرائت کرد که متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ایثار از مفاهیم بلند و فضیلت‌های والای فطرت انسانی و نشأت گرفته از فرهنگ توحیدی است، در فرهنگ اسلامی دیگری را برای خدا بر خود مقدم دانستن و از منفعت خود چشم پوشی کردن محصول اعتقاد به این حقیقت متعالی است که (اعتماد به خدا بهای هر کالای گرانبها و نردبان صعود به درجه بلندی است).

که اینکه والاترین و عالی‌ترین مراتب ایثار و مصداق اعظم آن که در مشی و سیره سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین(ع) و یاران باوفایش به جهانیان معرفی شد، تبلور عینی این اخلاق و سنت نیکو و دیرین است.

ارزش معنوی ایثار همان‌گونه که تاکنون بقای دین را تضمین نموده ضامن همبستگی، پیروزی و سعادت جامعه است خواه در شرایط جنگ سخت و رویارویی متقابل با دشمن و خواه در میدان تعارضات نرم که در دنیای کنونی فراوان مشاهده می‌شود.

ایثار به عنوان فرهنگ ریشه دار خود یک راه حل اجتماعی است برکات نهادینه کردن این فرهنگ و منش اسلامی ایرانی در طول تاریخ حیات جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست، حال اگر در ساحت دانشگاه به عنوان مبدأ تحولات بزرگ عینی نهال امیدبخش ایثار و فداکاری غرس شود، ثمره آن پیوند مبارک علم با ارزش‌ها خواهد بود که آینده‌ای روشن و درخشان را نوید می‌دهد.

اینجانب فرصت برگزاری هشتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران را غنیمت شمرده و از همه دانشجویانی که با توکل بر خدای متعادل و احساس مسئولیت اجتماعی به یاری هم‌نوعان خود شتافته‌اند و مهربانی و فداکاری را اشاعه دادند حق شناسی کنیم.

همچنین لازم می‌دانم از جهاد دانشگاهی به عنوان متولی برنامه ریزی و برگزاری این رویداد فرهنگی دانشی سپاسگذاری کرده و توسعه این اقدام ارزشمند را خواهانم.

عزت، سربلند و موفقیت بیش از پیش را از خداوند سبحان مسئلت می‌نمایم.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام /

نظر شما