شناسهٔ خبر: 30008054 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در ابزارسازي موفق عمل کرده‌ايم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ايران گفت: در حال حاضر 650نهاد مالي از جمله کارگزاري، شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و سبدگردان‌ها فعاليت دارند و اين نهادها در عملياتي شدن ابزارها کمک‌ فراواني مي‌کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا، شاپور محمدي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ايران در مراسم آغاز به کار بازار قراردادهاي آتي سبد سهام در بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: از کميته فقهي بورس تشکر دارم که ابزار آتي سبد سهام را تاييد کردند و معاملات آن را از امروز در کشور خواهيم داشت چون ابزارهاي مالي کلاسيک بايد از نظر شرعي مورد تاييد اين کميته باشد.
وي ادامه داد: يکي از اهداف ابزار مشتقه ايجاد فرصت سرمايه‌گذاري براي کساني است که به دنبال بازدهي بيشتر هستند و از آربيتراژ استفاده مي‌کنند. استفاده از فرصت‌هاي آربيتراژ موجب تعادل در بازار مي‌شود و يکي از راه‌هاي جلوگيري از يک طرفه شدن بازار استفاده از ابزارهاي مشتقه است.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ايران تصريح کرد: سازمان بورس پيش از اين قرارداد اختيار خريد و فروش را راه‌اندازي کرده است که هم اکنون نيز معاملات آن انجام مي‌شود اما بايد عمق بيشتري پيدا کند و ابزار آتي سبد سهام ابزار مهمي است که معاملات آن روي هفت نماد از جمله خودرو سازي، بانک‌ها، فلزات اساسي،...از امروز آغاز مي‌شود تا فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذار باشد.
وي در اهميت ابزار آتي سبد سهام گفت: بايد ريسک افراد و صندوق‌ها مديريت شود تا از آزادي عمل بيشتري برخوردار باشند و از اين نظر ابزار آتي سهام مهم است. همچنين با همکاري ارکان بازار تلاش مي‌کنيم تا قراردادهاي فروش استقراضي و وارانت را تا پايان سال به مرحله بهره‌برداري برسانيم.
محمدي خاطرنشان کرد: بازار ايران در ابزارسازي موفق عمل کرده است و همچنين نهادهاي مالي رشد خوبي داشته است به طوري که در حال حاضر 650نهاد مالي از جمله کارگزاري، شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و سبدگردان‌ها فعاليت دارند و اين نهادها در عملياتي شدن ابزارها کمک‌ فراواني مي‌کنند.
در ادامه اين مراسم علي صحرايي، مديرعامل بورس و اوراق بهادار تهران در مورد اين ابزار گفت: اين ابزار حاصل هماهنگي ارگان‌هاي بسياري است و نمونه بارز از کار گروهي در کشور است. هيات مديره بورس تهران دو استراتژي بزرگ کردن بازار و ايجاد ابزارهاي جديد براي پوشش ريسک سرمايه‌گذاران را دنبال مي‌کند.
وي ادامه داد: ابزار آتي تک سهم را پيش از اين داشتيم ولي توفيق خوبي نداشتيم و در کل دنيا نيز جزو سه ابزار کم معامله است، اما ابزار آتي سهام ابزار پرکاربردي است که نزديک به 60درصد معاملات در بورس جهاني را شامل مي‌شود.
به گزارش ايلنا،مدير عامل بورس و اوراق بهادار تهران تصريح کرد: اين ابزار خاصيت اهرمي دارد، مزاياي مالياتي دارد و براي صنايع بزرگ مانند خودرو سازي و فولاد از اين قرارداد آتي سهام استفاده مي‌شود. اميدوارم اين ابزار پوشش ريسک باشد و به کاهش مخاطرات در بازار کمک کند.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما