شناسهٔ خبر: 30007964 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام کرد

ارائه ۳۵۰ هزار گزارش اقدام پژوهی توسط معلمان/ معلم تمام وقت و پاره وقت نداریم

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه جدا کردن دانش‌‌آموزان برای آموزش با اصل پرورش خلاق سازگار نیست، گفت: ۳۵۰ هزار گزارش اقدام پژوهی توسط معلمان انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری در حاشیه مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر آموزش و پرورش که سالن همایش خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ما برنامه‌های متعددی را برای این هفته طراحی کردیم که دو برنامه تجلیل از دانش‌آموزان پژوهنده و معلمان پژوهنده اجرا شد.

وی ادامه داد: ما به عنوان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، کارهایمان به دو بخش تقسیم می‌شود که در بخش اول، فعالیت‌های پژوهشی انجام داده، مقاله پژوهشی نوشته و نشست و کارگاه پژوهشی برگزار می‌کنیم و از طرف دیگر به عنوان بازوی پژوهشی آموزش و پرورش هستیم.

کریمی با بیان اینکه ساختاری از سال ۶۸ با عنوان شورای تحقیقات در آموزش و پرورش ایجاد شد که این شورا بعدها پژوهشگاه تعلیم و تربیت را پیشنهاد داد، افزود: در ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش، ۱۱ فعالیت عمده را طراحی کردیم که گل سرسبد آن معلم پژوهنده است؛ فعالیت اقدام پژوهی امسال بیست و یکمین دوره آن است.

وی با بیان اینکه اقدام پژوهی از سال ۱۳۷۵ آغاز شد، اضافه کرد: ۳۵۰ هزار گزارش اقدام پژوهی توسط معلمان انجام شده است یعنی پژوهش به سر کلاس درس می‌رود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: امسال ۵۳ هزار معلم پژوهنده، آثار خود را ارائه دادند که ۱۳۴ اثر به تهران آمد که بهترین‌ها توسط وزیر آموزش و پرورش تجلیل شدند.

وی گفت: دومین فعالیت، انتخاب پژوهشگران برگزیده بر اساس ملاک وزارت علوم است و ما گسترش فرهنگ پژوهش، تفکر و پرسشگری را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

کریمی در خصوص خرید و فروش پایان‌نامه‌ها، اظهار کرد: اینکه پایان‌نامه‌های دانشگاهی خرید و فروش می‌شود حرکت شنیع و پلیدی است و باید برخورد شود.

وی درباره حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط در آموزش و پرورش افزود: ما از پایان‌نامه‌های قوی که مشکلات آموزش و پرورش را حل می‌کند، حمایت می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص گلایه وزیر آموزش و پرورش از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت: اینکه چرا باید آموزش و پرورش، پژوهشگاه داشته باشد هدف این بود که زمینه نشست و برخاست پژوهشگران و صاحبنظران با آموزش و پرورش وجود داشته باشد. 

وی افزود: اگر مدرسه را رها کنیم، هیچ موضوعی برای کار کردن نداریم و یکی از برنامه‌های‌مان این است که حتما به مدارس برویم و ارتباط‌مان با مدارس بیشتر شود و همینطور حلقه واسط بین آموزش و پرورش و مراکز پژوهشی باشیم.

کریمی در پاسخ به ترویج روحیه پرسشگری در مدارس با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی و کپی تحقیقات مدارس، گفت: ما نمی‌توانیم برای معلمان تعیین تکلیف کنیم که متن پروژه‌ای ندهند ولی باید به سمت فضایی برویم که دانش‌‌آموزان تولید مطلب کنند تا قوه نوشتن در دانش‌‌آموزان تقویت شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر فعالیت‌های آموزش و پرورش پیوست پژوهشی دارد، گفت: در چارچوب زیرنظام پژوهش، تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید پیوست پژوهشی داشته باشد و به این سمت حرکت کنیم البته گاهی اوقات رعایت نمی‌شود چون گاهی پژوهش در این زمینه نیست و فرصت هم برای پژوهش نیست و از روش نظر نخبگانی استفاده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار  فارس درباره وجود پژوهش برای حذف آزمون سمپاد، اظهار کرد: اینکه مدارس خاص داشته باشیم، تصمیم سیاستی است اما سیاست دنیا تلفیق است؛ جدا کردن دانش‌‌آموزان برای آموزش با اصل پرورش خلاق سازگار نیست. 

وی درباره وجود پژوهش در زمینه مشکلات کتب کمک درسی در مدارس، افزود: شاهد رشد کتاب کمک درسی هستیم که متن کتاب را به نوعی دیگر بازنویسی کرده، سوال درمی‌آورند که بیشتر تستی است و مانع خلاقیت و تفکر دانش‌آموزان می‌شود؛ کتاب‌های کمک درسی همان حل‌المسائل است که دانش‌آموزان به جای فکر کردن، راه جلویشان قرار می‌‌گیرد.

کریمی درباره حجم کتب درسی و انتقاد از حجم برخی کتب درسی، گفت: حجم بالای کتاب درسی باید به اندازه‌ای باشد که دانش‌آموزان را از درس خواندن زده نکند.

وی درباره معلم تمام وقت اظهار کرد: آیا حرفه‌های ما تمام وقت هستند یا پاره وقت؟ معتقدم معلم تمام وقت و پاره وقت نداریم، معلم یک شغل دارد و آن هم معلمی است و باید در این شغل از همه ابعاد تأمین شود. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: طرح معلم تمام وقت که اخیرا مطرح شده یک دیدگاه و اندیشه است و می‌توان روی آن بحث کرد؛ سریعا نسبت به طرح‌های جدید موضع نگیریم؛ تا این لحظه پیش‌نویسی درباره معلم تمام وقت ندیده‌ام و باید منتظر ماند که پیش‌نویسش ارائه شود.

وی ادامه داد: تلاش کردیم ارتباط محکم با حوزه ستادی برقرار کنیم؛ در زمینه نیازسنجی و تعیین اولویت‌ها کارهای مهمی انجام داده‌ایم؛ روی ارتباط با مدرسه و سند تحول سرمایه‌گذاری کردیم و بالغ بر 34 پژوهش در این حوزه انجام دادیم. به پژوهشگاه انتقاد وارد است اما در مقایسه با سایر پژوهشگاه‌های وزارت علوم بسیار بهتر کار کرده است.
انتهای پیام/

نظر شما