شناسهٔ خبر: 30002037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

آمریکا درخواست وزیردفاع روسیه برای مذاکره را بی پاسخ گذاشت

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آمریکا به دو نامه حاوی درخواست وزیر دفاع روسیه برای مذاکره در زمینه سوریه و پیمان منع موشک های کوتاه و میان برد پاسخ نداده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، «ایگور کوناشنکوف» با بیان این مطلب افزود: سرگئی شایگو در چند روز گذشته دو نامه به جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نوشته است اما هنوز پاسخی به این نامه ها داده نشده است.

 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه این نامه ها توسط وابسته نظامی سفارت آمریکا در مسکو به طرف آمریکایی تحویل شد، اظهار داشت: رفتار آمریکا حاکی از عدم تمایل این کشور برای گفت وگوی مستقل با روسیه است. 

 

وی افزود: نامه نخست درباره تشدید اختلافات و تنش ها بین اعراب و کردها در مناطق تحت کنترل آمریکا در شرق رودخانه فرات در سوریه است و روسیه از آن ابراز نگرانی کرده است. 

 

کوناشنکوف خاطرنشان کرد: در نامه دوم وزیر دفاع روسیه پیشنهاد شد که دو طرف در مورد اختلافات موجود بر سر پیمان منع موشک های کوتاه و میان برد گفت وگو کنند.

 

گفتنی است آمریکا روسیه را به نقض پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد متهم کرده است.

 

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز ۱۴ آذر خبر داد که سفارت آمریکا در مسکو یادداشتی را مبنی بر تعلیق اجرای پیمان موشکی به وزارت خارجه روسیه ارسال کرده است.

 

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

 

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

 

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال ۱۹۹۱ حدود دو هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

 

سال ۲۰۰۲ آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست. 

 

برچسب‌ها:

نظر شما