شناسهٔ خبر: 29999648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کارکرد چاه هاي يزد 2 هزار کيلووات ساعت کاهش مي يابد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - مدير برنامه‌ريزي شرکت آب منطقه‌اي يزد گفت: ساعت کارکرد چاه هاي استان در دشت ها، هفت هزار کيلووات ساعت است که با کاهش پلکاني آن در يک بازه پنج ساله ميزان کارکرد به پنج هزار کيلووات ساعت خواهد رسيد.

به گزارش روز يکشنبه دبيرخانه کانون تفکر آب، جواد محجوبي در سي و نهمين نشست اين کانون در دانشگاه يزد اظهار داشت: کم آبي شامل 2 بخش مقطعي و مزمن است که بخش مقطعي با رفع بحران، کمبودها تامين مي‌شود.
وي ادامه داد: در مقوله مزمن کمآبي ميزان مصرف منابع آبي موجود از آب تخصيص يافته تجاوز مي‌کند که نياز به تامين آب يا کاهش مصرف دارد.
وي با بيان اينکه سازگاري، نوعي هوشمندي و ضرورت بقا و دوام براي توسعه، شناخت محدوديت‌ها و عمل آن است، تاکيد کرد: سازگاري با کم آبي يک مديريت تطبيقي است و به پويايي همه سيستم‌هاي اقتصادي، اجتماعي، امنيتي و طبيعي توجه مي‌کند .
مدير برنامه ريزي آب منطقه اي يزد با اشاره به اينکه هدف، وسيله حرکت و موانع در برنامه مشخص شده و عوامل موثر بر کم آبي در دو دسته طبيعي و انساني طبقه‌بندي شده است ، اضافه کرد: شناخت وضعيت موجود در فصل اول اين برنامه تدوين شده است.
محجوبي تصريح کرد: در فصل دوم، برنامه‌ها شامل مديريت تامين و مديريت مصرف به تفکيک سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با آب (شرکت آب منطقه‌اي، آب و فاضلاب شهري و روستايي، سازمان جهاد کشاورزي، سازمان صنعت، معدن و تجارت) و در سه بخش کشاورزي، صنعت، معدن و خدمات و شرب و بهداشت آمده است.
وي خاطرنشان کرد: در اين بخش برنامه هايي نظير طرح بازچرخاني پساب شهر يزد به منابع شرب چرخاب به منظور تغذيه مصنوعي چرخاب، خاموشي چاه‌هاي کشاورزي در جهت فرهنگ‌ سازي براي تحويل حجمي آب، راه اندازي سامانه دوسويه آب و برق و سامانه قطع کن چاه‌هاي آب کشاورزي، طرح سپاس آب و غيره و در سه مقطع زماني اضطراري (تا پايان سال 1398)، کوتاه‌مدت (1400) و ميان‌مدت (1405) تدوين شده است.
** کاهش 50 درصد مصرف آب کشاورزي
به گفته اين مسئول، برنامه هاي بخش کشاورزي شامل 2 بخش اقدامات سازه‌اي و غير سازه‌اي است که در نهايت منجر به کاهش 50 درصد آب در بخش کشاورزي يعني 350 ميليون مترمکعب خواهد شد.
مدير برنامه ريزي آب منطقه اي يزد افزود: بر اين اساس تمام دستگاه‌هاي اجرايي موظفند براساس بند چهار شامل مسدود کردن چاه‌هاي غيرمجاز، جلوگيري از اضافه برداشت، نصب کنتور هوشمند، اصلاح و تعديل چاه‌ها و بند پنج شامل ترويج الگوي کشت بهينه و توسعه شبکه‌هاي آبياري نوين، به کاهش مصرف آب در اين حوزه کمک کنند.
محجوبي يادآور شد: در 19 منطقه مطالعاتي (16 محدوده ممنوعه و سه محدوده آزاد) مشخص شد که با اصلاح و تعديل پروانه‌هاي چاه‌هاي کشاورزي در هر سال چه ميزان صرفه جويي انجام شود تا در نهايت به هدف کاهش 50 درصد آب کشاورزي برسيم.
** کنتور دار شدن 59 درصد چاه هاي کشاورزي
وي با بيان اينکه در بيشتر دشت‌ها مصرف واقعي بيشتر از مصرف مجاز است و در دشت يزد- اردکان مصرف بيشتر است، گفت: از 2هزار و 253 حلقه چاه کشاورزي، يکهزار و 330 چاه داراي کنتور حجمي يا کنتور هوشمند آب و برق است و مابقي چاه‌ها نيز بايستي مبادرت به نصب کنتور کنند.
وي درباره بخش شرب و بهداشت هم با بيان اينکه در اين بخش مديريت مصرف ، مديريت تأمين و اصلاح و بازسازي شبکه تدوين شد ، افزود: در حوزه آب و فاضلاب روستايي نيز در مديريت مصرف و تامين برنامه‌هايي نظير کاهش هدررفت، آموزش و اطلاع‌رساني و ايجاد تاسيسات جديد تعيين شده است.
مدير برنامه ريزي آب منطقه اي يزد گفت: براي کاهش نيافتن درآمد آب و فاضلاب مقرر شد تا تمام مشترکين آب در حوزه خانگي که زير 20 مترمکعب در ماه استفاده مي‌کنند، تجهيزات کاهنده مصرف دريافت کرده تا صرفه‌جويي در آب افزايش يابد.
محجوبي ادامه داد: در نقطه مقابل، مشترکاني که در ماه بالاي 20 متر مکعب از آب استفاده مي‌کنند نيز بر اساس تبصره 3 ماده قانوني، شامل افزايش تعرفه شوند و نيز با توجه به اينکه 62 درصد از فضاي سبز با آب شرب آبياري مي‌شود جداسازي کامل اين آب از آب شرب هم ضروري است .
** 20درصد آب بخش صنعت، صرف آبياري فضاي سبز مي شود
اين کارشناس درباره وضعيت آب بخش صنعت هم اظهار داشت: صرفه جويي در ميزان آب مصرفي اين بخش به علت سيستم بازچرخاني يا تغيير تکنولوژي هزينه دارد و از سوي ديگر به علت قيمت ارزان آب، انگيزه کافي در اين زمينه وجود ندارد تا جايي که 20 درصد آب مصرفي صنايع ، صرف آبياري فضاي سبز مي‌شود.
مدير برنامه ريزي آب منطقه اي يزد افزود: به همين دليل در اين برنامه پيشنهاد شده که براي هر واحد توليدي ، حد استانداري از آب در نظر گرفته شود و در صورت رعايت نکردن حد استاندارد، تعرفه آب براي آن واحد گران تر محاسبه شود.
محجوبي، انجام اين طرح را به صورت پلکاني و در طول چهار سال قابل انجام دانست و گفت: البته ارائه وام‌هاي کم بهره دولت به صنايع در ايجاد سيستم‌هاي بازچرخاني اثرگذار است که مي توان مدنظر قرار داد.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبي استان يک هزار و 78 ميليون مترمکعب آب استحصال مي‌شود که از اين مقدار 833 ميليون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، 163 ميليون مترمکعب از قنات و بقيه از چشمه‌ تامين مي‌شود.
آب تجديد شونده منابع زيرزميني استان 827 ميليون مترمکعب است ولي کسري مخزن حدود 300 ميليون مترمکعب است که به همين دليل اين امر هرسال موجب افت بيش از 50 سانتي‌ متر سطح آب‌هاي زيرزميني يزد مي‌شود.
آب استحصالي از منابع آب شيرين استان در سال 1387،سه هزار و 166 ليتر در ثانيه بود که اين عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 ليتر در ثانيه کاهش يافت.
بخش ديگر تامين آب استان در کنار منابع زيرزميني داخلي ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود 50 درصد آب شرب استان در فصل سرما و 20 تا 30 درصد در تابستان را تامين مي کند.
1968/ 2047
انتهاي پيام /*

نظر شما