شناسهٔ خبر: 29996164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

اندونزي خواستار به رسميت شناختن فوري کشور فلسطين شد

وزارت امور خارجه اندونزي در واکنش به اعلام انتقال سفارت استراليا در اراضي اشغالي به بيت المقدس، با صدور بيانيه اي از استراليا و سازمان ملل متحد خواست تا به فوريت کشور فلسطين را به رسميت بشناسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز:  وزارت امورخارجه اندونزي روز يکشنبه در اين بيانيه تأکيد کرد: بيت المقدس يکي از شش مسأله اي است که بايد در چارچوب حل و فصل مسأله فلسطين با توجه به طرح دو دولت، در مورد آن گفت وگو و تصميم گيري شود.
طبق گزارش خبرگزاري رسمي اندونزي `آنتارا` وزارت امور خارجه اندونزي از همه کشورهاي عضو سازمان ملل خواسته است تا در واکنش به اقدام استراليا در اعلام انتقال سفارتش به بيت المقدس، کشور فلسطين را به فوريت به رسميت بشناسند.
اندونزي همچنين اعلام کرد که به حمايت هاي خود از فلسطين در مجامع بين المللي ادامه خواهد داد.
اسکات موريسون نخست وزير استراليا روز گذشته به طور رسمي در يک موضع ضد فلسطيني اعلام کرد که کشورش در آينده، سفارت خود را به بيت المقدس غربي منتقل مي کند.
وي افزود: در زمان کنوني يک دفتر دفاعي و تجاري در بيت المقدس غربي ايجاد مي شود تا شرايط براي اين انتقال فراهم آيد.
پيش تر، رسانه «اس بي اس» استراليا هزينه 200 ميليون دلاري اين انتقال را مانع از جابه جايي سريع سفارت کانبرا اعلام کرده بود.
روابط کانبرا- جاکارتا پس از اظهارات اسکات موريسون نخست وزير استراليا در مورد انتقال احتمالي سفارت اين کشور به بيت المقدس، با تنش هاي فزاينده روبرو بوده به گونه اي که امضاي بزرگترين قرارداد تجاري دوجانبه آنها به ارزش 11 ميليارد دلار را به تعويق انداخته است. 
اگرچه مسئولان استراليايي اعلام کردند که تعويق امضاي اين قرارداد مرتبط با تصميم اعلام شده کانبرا در مورد فلسطين نبوده، اما برخي ناظران منطقه موضوع ديگري را مطرح مي کنند.
اهميت امضاي اين قرارداد براي استراليا به گونه اي است که تاکنون وزير امور خارجه اين کشور و مالکوم ترنبول نخست وزيرپيشين خود را به جاکارتا براي رايزني در اين زمينه فرستاده است.
تاکنون فقط آمريکا و معدودي از کشورهاي متحد وي مانند گواتمالا سفارت خود را در اراضي اشغالي به بيت المقدس منتقل کردند و اسکات موريسون هم در تبعيت از آمريکا اعلام کرده که دولتش قصد اقدام مشابهي را دارد.
اتحاديه عرب ،تصميم استراليا را براي انتقال سفارتش به قدس غربي به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي محکوم کرده و آن را ناقض تمامي قطعنامه هاي شوراي امنيت ارزيابي کرده است.
«سعيد ابوعلي» معاون دبيرکل اتحاديه عرب در امور فلسطين و اراضي اشغالي درواکنش به اين موضوع گفت: استراليا با تصميم آشکارا از مواضع و سياست هاي رژيم صهيونيستي حمايت کرده و مسئولان اين رژيم را به استمرار تجاوزات خود عليه ملت فلسطين و نقض ابتدايي‌ترين حقوق آنان تشويق مي کند.
او با غيرمسئولانه خواندن تصميم استراليا افزود: اين اقدام ضمن ناديده گرفتن حقوق فلسطينيان، احساسات همه مسلمانان جهان را جريحه دار کرد.
وي همچنين تأکيد کرد: اتحاديه عرب با جديت پيگير اين تصميم استراليا بوده و قطعاً شاهد تأثيرات منفي آن بر روابط اتحاديه عرب با اين کشور خواهيم بود.
«صائب عريقات» دبير کميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) نيز در واکنش به تصميم استراليا براي انتقال سفارتش از تل آويو به بيت المقدس گفت: کشورهاي عربي بايد در اعتراض به اين اقدام روابط خود با کانبرا را قطع کنند.
عضو سازمان آزاديبخش فلسطين، اين اقدام موريسون را در واقع باج دادن به لابي صهيونيست براي حمايت آنها در انتخابات پارلمان استراليا دانست و خواستار برخورد قاطع کشورهاي مختلف به ويژه کشورهاي اسلامي با استراليا شد.


نظر شما