شناسهٔ خبر: 29993737 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی
 با حذف مشق شب از بین می‌رود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حذف مشق شب، تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی موسسات و صداوسیما از بین می‌رود، در توصیه‌ای به وزیر آموزش و پرورش گفت که با دیدار با مراجع آن‌ها را نسبت به درستی تصمیم خود توجیه کند.
به گزارش ایسنا، فاطمه سعیدی نماینده تهران در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر تکلیف شبانه دانش آموزان حذف شود بخش بزرگی از تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی موسسات و صداوسیما از بین می‌رود. وزرات آموزش و پرورش نباید تسلیم فشارها شود. وزیر به دیدار مراجع برود و آنها را نسبت به درستی تصمیم خود توجیه کند.»
امروز رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح تکالیف مهارت‌محور در راستای پرورش خلاقیت محور در واکنش به برخی برداشت‌های اشتباه در این مورد گفت: ما چیزی به اسم حذف تکالیف نداریم، بلکه منظور جایگزین کردن مهارت‌های تکالیف محور به جای مشق شب است.

کیانوش‌راد در گفت‌وگو با ایسنا:
جریان اصولگرا پاسخ دهد که از نفی FATF 
چه هزینه‌هایی بر کشور تحمیل می‌شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اقدام درست مجلس و روسای قوا در تصویب FATF و همچنین اصرار در ماندن برجام حتی با کنار کشیدن آمریکا گویای درک درستی است که در این شرایط حساس تاریخی باید جناح مدعی اصولگرایی هم بدان پایبند باشد.
کیانوش‌راد در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با ضرورت توجه به منافع ملی بجای منافع گروهی در جریان تصمیم‌گیری‌های سرنوشت ساز در کشور اظهار کرد: با توجه به موضع اخیر آقای روحانی که به صراحت اشاره کردند کسانی که با طرحی مخالف یا موافق هستند باید به مردم اعلام نمایند نتایج چنین تصمیماتی چه خواهد بود؛ امروز جریان اصول‌گرا باید پاسخ دهد که از نفی برجام یا FATF چه هزینه‌هایی بر کشور تحمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در دولت آقای احمدی‌نژاد اصولگرایان یک پارچه از هر چه که بود حمایت می‌کردند؛ تنها در دوره دوم که این دولت با منافع آنان همسو نبود مخالفت‌هایی کردند. آنها همه با هم در موضوع پرونده‌های سیاست خارجی از جمله ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت هم‌داستان بودند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امروز جای تعجب است از کسانی که ادعای تبعیت بی‌چون و چرا از رهبری دارند، ‌اما در هنگامی که رهبری به اتخاذ موضعی بپردازند که با موضع آنان همخوان نیست به جریانات ضد رهبری تبدیل می‌شوند.
کیانوش راد در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: البته جناح تندرو می‌تواند با هر امری مخالفت کند، اما تخریب موضوعی که به منافع ملی ایران باز می‌گردد اگر عملی جاهلانه نباشد قطعا در راستای بهره‌برداری خائنانه قرار خواهد داشت و ثانیا رفتار جناح تندرو با ادعای تبعیت از رهبری سازگار نخواهد بود و این چیزی جز عدم صداقت این جناح را نشان نمی‌دهند. آن‌ها در راستای کوبیدن دولت آقای روحانی حاضر هستند منافع ایران و جمهوری اسلامی را به خطر بیندازند.
وی در پایان گفت: اقدام درست مجلس و روسای قوا در تصویب FATF و همچنین اصرار در ماندن برجام حتی با کنار کشیدن آمریکا گویای درک درستی است که در این شرایط حساس تاریخی باید جناح مدعی اصولگرایی هم بدان پایبند باشد.

جهانگیری در دیدار سفیر ایران در هند:
افزایش همکاری تهران و دهلی نو
 به نفع دو کشور و منطقه است

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که افزایش همکاری میان تهران و دهلی نو به نفع دو کشور و منطقه است، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه مناسبات ایران و هند در همه سطوح استفاده کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری بعد از ظهر امروز - شنبه - در دیدار سفیر ایران در دهلی نو افزایش سطح همکاری‌های دو کشور بزرگ ایران و هند را به نفع دو کشور و منطقه ارزیابی کرد و گفت: این همکاری‌ها می‌تواند به ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه کمک کند.
جهانگیری بر گسترش روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در همه زمینه‌ها تاکید کرد و خواستار استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ارتقا سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور شد.
وی با اشاره به سفر و دیدار رییسان جمهوری دو کشور ابراز اطمینان کرد که‌ تهران و دهلی نو می‌توانند با اتکا به منابع، دستاوردها و اهداف مشترک در حوزه‌های اقتصادی،‌ سیاسی و فرهنگی گام‌های بلندی بردارند.
جهانگیری همچنین بر ضرورت پیگیری اجرایی شدن قراردادها و نیز تصمیمات کمیسیون مشترک ایران و هند از سوی سفیر ایران در این کشور تاکید کرد.
علی چگنی سفیر ایران در هند نیز گزارشی از محل ماموریت خود ارائه کرد.
ایران و هند در حوزه انرژی، معادن، فلزات و ساختارهای ارتباطی همکاری‌های موثری با یکدیگر دارند به نحوی که حجم تجارت دو کشور در سال 2017 بالغ بر 30 میلیارد دلار بوده است.
نقش بندر استراتژیک چابهار برای توسعه مناسبات ایران و هند بخصوص در دوران تحریم بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند حجم تجارت دو کشور را بصورت چشمگیری افزایش دهد.


لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از ۱۰ سال از مرحله تقنین به نظارت وارد شده است

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر منتظر ابلاغ نهایی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هستیم، گفت: پس از ۱۰ سال این لایحه از فرآیند تقنین به مرحله نظارت وارد شده است.
ناهید تاج‌الدین در گفت و گو با ایسنا در خصوص لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کلیات و جزئیات این لایحه در مجلس بررسی و به شورای نگهبان ارجاع شد. شورای نگهبان ایرادات جزئی به این لایحه گرفت که توسط مجلس برطرف شد و در حال حاضر منتظر ابلاغ نهایی این لایحه هستیم.
وی افزود: نزدیک به ۱۰ سال است که فرآیند تقنین این لایحه به طول انجامیده، اما امروز باید گفت که این لایحه از مرحله تقنین عملا وارد مرحله نظارت شده است و نمایندگان باید در مورد این لایحه از این به بعد از وظایف و اختیارات نظارتی خود استفاده کنند.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان دارای ضمانت‌های اجرایی فراوانی است و دست نمایندگان را برای نظارت باز گذاشته است، فصل سوم لایحه در مورد جرایم و مجازات‌ها تنظیم شده و مفاد فراوانی از این لایحه به ضمانت‌های اجرایی تخصیص یافته است.
تاج‌الدین در پاسخ به این سوال که چرا در این لایحه همه چیز به پس از وقوع اتفاق ختم شده و پیشگیری کمتر در آن مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: انتقاد کلی ما به قوانین این است که اکثر قوانین حمایتی و  قوانینی که تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان یا حمایت از خانواده مطرح است بیشتر جنبه حفاظتی دارد تا حمایت و معنای سلبی از حمایت را در بر می‌گیرد. مثلا در  قانون حمایت از خانواده فصل اول مربوط به طلاق است در حالی که قانون حمایت باید ایجابی و جامع باشد.
وی اضافه کرد: در مورد حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز چنین است، اما پیشگیری صرفا امری نیست که بتوان در قانون گنجاند و بیشتر امری آموزشی است و به ارتقای مهارت‌های اجتماعی جامعه بر می‌گردد، البته  در  ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز نسبت به بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره شده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی  الزام قانونی پیدا کرده است.

تشرف بیش از 900 هزار زائر زیارت اولی و محروم به حرم مطهر رضوی

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از تشرف بیش از 900 هزار زائر زیارت اولی و محروم به حرم مطهر رضوی با مساعدت آستان قدس رضوی خبر داد.
مصطفی خاکسار قهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از اوایل تابستان 1395 و با دستور تولیت آستان قدس رضوی برنامه اعزام زائران زیارت اولی استان‌های سراسر کشور را در دستور کار قرار داده است و تاکنون بیش از 900 هزار زائر محروم و زیارت اولی به مشهد مقدس مشرف شدند.
وی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه بیش از هزار زائر زیارت اولی با مساعدت آستان قدس رضوی وارد شهر مشهد می‌شوند، تصریح کرد: این زائران در قالب «کاروان‌های مهر درخشان رضوی» با این پیش شرط که سن این افراد بالای 40 سال، محرومیت شان محرز و یا از آخرین سفرشان به مشهد سال‌های زیادی گذشته باشد، به حرم منور رضوی مشرف می‌شوند. خاکسار گفت: علاوه بر زائران زیارت اولی که تاکنون نتوانسته‌اند به مشهد سفر کنند، ایتام و گروه‌های کم بضاعت، طلاب، دانشجویان، زوج‎های کم‌برخوردار، نخبگان بی‌بضاعت، مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و بیماران خاص نیز تحت پوشش این طرح آستان قدس رضوی قرار دارند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما