شناسهٔ خبر: 29991088 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

فرایند نظارت بر محتوای صوت و تصویر در فضای مجازی

کارشناس امور رسانه و فضای مجازی گفت: همه مردم می توانند با ارسال پیام برای سازمان نظارت و تنظیم مقررات بر محتوای سایت ها، نظارت کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
لطف‌الله سیاهکلی در گفتگو با 18:30 گفت: فرایند نظارت بر محتوای صوت و تصویر در فضای مجازی در انحصار صدا و سیما و نظارت مردمی  است.
 
سیاهکلی با بیان اینکه برابر قانون اساسی تا قبل از ظهور فضای مجازی هیچ گروهی بجز صدا و سیما اجازه فعالیت بر محتوای صوت و تصویر نداشت، گفت: با دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهور بعنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی یک گشایش رسانه ای حاصل شد که طبق آن تنظیم مقررات، صدور مجوز، نظارت و پایش صوت و تصویر در فضای مجازی در انحصار صدا و سیما قرار گرفت به این معنی که سازمان صدا و سیما می تواند به داوطلبان این عرصه اجازه فعالیت بدهد.
 
او گفت: 2 سال است که «سازمان تنظیم مقررات بر محتوای صوت و تصویر در فضای مجازی» با مسئولیت صدا و سیما راه اندازی شده است.
 
  فرایند نظارت بر محتوای صوت و تصویر در فضای مجازی
سیاهکلی با بیان اینکه تاکنون 44 سایت مجوز فعالیت گرفته اند و 98 سایت دیگر در نوبت هستند، گفت: این سازمان بر کار سایت ها نظارت کرده است و برای ادامه فعالیت آنها مجوز صادر می کند.
 
او گفت: سایت های تخصصی برای انتشار محتوای تخصصی نیاز به 2 مجوز دارند، یکی از سازمان تنظیم مقررات و مجوز دوم را باید از نهادهای تخصصی بگیرند مانند کسانی که در سایت های تخصصی سلامت و پزشکی فعالیت می کنند.
 
کارشناس امور رسانه و فضای مجازی گفت: در کشورهای اروپایی که بخش خصوصی در حوزه انتشار صوت و تصویر فعالیت می کنند، نظارت بر بخش فضای مجازی راحت تر و قوی تر است.
 
لطف‌الله سیاهکلی با بیان اینکه هر کشوری روشی برای نظارت بر محتوی فضای مجازی ایجاد کرده است، گفت: در انگلستان بخش چگونگی نظارت بر فضای مجازی سازمان برعهده سازمان IWF  است که سال هاست به فعالیت می پردازد و قبل از آنکه صوت یا تصویری در فضای مجازی منتشر شود این سازمان صحت محتوا در فضای مجازی را بررسی می کند.

او افزود: در ژاپن، مردم اجازه دارند از انتشار هر محتوایی بوسیله رسانه ای که صحت نداشته باشد، یا از منابع آنها کپی شده باشد شکایت کنند و در صورت اثبات آن 50 درصد از جریمه ای که نظام قضایی ژاپن صادر کند را به شاکی می دهند.
 
او افزود: در چین برای منتشر کننده اطلاعات غلط در فضای مجازی پیامک هشدار ارسال می شود و در آلمان 24 ساعت به رسانه های که محتوا و اطلاعات نادرست منتشر کرده است فرصت می دهند تا آنرا حذف کند در غیر اینصورت جریمه می شود.

لطف‌الله سیاهکلی روش نظارتی سازمان نظارت در ایران را وابسته به فرهنگ و سبک زندگی و اجتماعی کشور اعلام کرد و افزود: پس از آنکه شبکه ای از ما مجوز گرفت و شروع به تولید محتوا در فضای مجازی کرد بوسیله نرم افزاری آرم و نشانه سازمان نظارت در تمام صفحات آن قرار می گیرد و مردم با کلیک کردن بر روی این آرم صاحب سایت(ادمین) و همزمان سازمان نظارت را از ایراد گرفته شده مطلع می کنند.
 
او افزود: صاحب سایت پس از مطلع شدن در صورد وارد بودن تذکر باید اقدام به اصلاح مطلب کند و سازمان نظارت نیز برای صاحب سایت پیام می دهد که ظرف 24 ساعت مطلب تذکر داده شده از سوی مردم را اصلاح کند.

سیاهکلی با بیان اینکه در فضای مجازی 2 واژه محتوا و خدمات بسیار مهم و متفاوت است گفت: در زنجیره قدرت رسانه، مردم آخرین زنجیره قدرت، ثروت و جایگاه اجتماعی رسانه قرار دارند، چنانچه مردم بتوانند با یک کلیک و اشاره در مورد ارزش و محتوای اطلاعات نظر بدهند بسیار با اهمیت است.
 
وی از مردم درخواست کرد نسبت به صحت و سقم اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی که از ما مجوز گرفته اند نظر بدهند.

سیاهکلی گفت: کسانی که می خواهند مجوز فعالیت تخصصی در فضای مجازی بگیرند، بهتر است تخصصی هم کار کنند.
 
او با بیان اینکه ما در تولید محتوی دقیق و صحیح بوسیله سامانه ارزشیابی مانند الکسا که رتبه بندی می کند به سایت ها ستاره می دهیم گفت: کار صدا و سیما در عرصه فضای مجازی برندسازی است و می تواند به فعالان این عرصه کمک کند تا نیاز مردم به کمک خود مردم تامین شود.
 
او فرایند صدور مجوز برای فعالان در عرصه صوت و تصویر در فضای مجازی را ثبت نام در سایت http://license.avra.ir/register اعلام کرد.
 
 
 

برچسب‌ها:

نظر شما