شناسهٔ خبر: 29988722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آشنا در پرسش و پاسخ مدیران استانی ایرنا:

رسانه برای تاثیرگذاری بیشتر مطالبه گری خود را تقویت کند

تهران-ایرنا- تلاش دولت برای کاستن از فاصله اصحاب رسانه با مسوولان از رهگذر تقویت و اصلاح کارکرد روابط عمومی ها، تبیین رابطه خبرگزاری های رسمی با دولت و مردم مهمترین محور نشست مدیران، سردبیران و دبیران ایرنا با مشاور رییس جمهوری بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایرنا، حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهوری و رییس مرکز بررسی های استراتژیک در جمع مدیران، سردبیران و دبیران ایرنا حضور یافت که بخشی از آن به نشست مدیران و سردبیران استانی ایرنا با مشاور رییس جمهوری به پرسش و پاسخ درباره دغدغه های خبررسانی به ویژه در شهرستان ها اختصاص داشت.
در این نشست مدیران و روسای مراکز ایرنا در شهرستان ها مشکلات حوزه خبررسانی به ویژه در حوزه مربوط به دولت و نهادهای زیرمجموعه آن را با مشاور رییس جمهوری در میان گذاشتند. آشنا هم ضمن پاسخگویی به سوالات قول پیگیری برخی کاستی ها را به خبرنگاران ایرنا داد.
آشنا در پاسخ به سوالی درباره جایگاه خبرنگاران ایرنا نزد مدیران بدنه دولت، تاکید کرد: اینکه گفتند خبرنگاران ایرنا در جلسات استان‌ها اصلا دعوت نمی‌شوند، این را وظیفه دارم پیگیری کنم. به نظرم آقای شجاعی کیاسری مسئول روابط عمومی وزارت کشور باید در این جلسه حتما دعوت می‌شدند، تا استانداری‌ها نیز هماهنگ شوند.
پرسش دوم درباره راهی برای تنظیم رابطه ایرنا و روابط عمومی‌های نهادهای اصلی زیرمجموعه دولت بود که منجر به ایجاد خلا اطلاعات و دیتا شده است، آشنا در پاسخ، گفت: جواب طولانی است اما تا مطالبه‌گر قوی نباشد، هیچ کسی خودش را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند. باید تلاش کنیم که بخش مطالبه گری را تقویت کنیم، طوری که آن شخص نتواند فرار کند. وقتی نتوانست فرار کند، مجبور است که پاسخ‌دهی را یاد بگیرد. اگر بخواهیم مطالبه گری را قوی کنیم، پاسخ‌دهی خودش را با مطالبه‌گری هماهنگ می‌کند.
مشاور رییس جمهوری همچنین درباره این دیدگاه که روابط عمومی‌ها را تبعیدگاه سازمان‌ها شده اند و نیازمند تدوین آیین نامه ها و جذب نیروهای با دانش هستند، اظهار کرد: امیداور هستیم که در دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، در این مورد کاری انجام شود که شیوه نامه پاسخگویی روابط عمومی‌ها، شیوه نامه ارتباطی روابط عمومی‌ها باشد. وقتی سواد خبری عموم را بالا می‌بریم، سواد آنها هم بالا می‌رود. البته آموزش‌های ویژه‌ای هم باید ببینند. مسئولان ما خیلی کارها را یاد نگرفته‌اند.
جایگاه منافع ملی در بحث پولشویی و برخوردهای دوگانه با این موضوع پرسش دیگری بود که آشنا در پاسخ به آن یادآور شد: در موضوع منافع ملی شورای عالی امنیت ملی نظر می دهد اما اتفاقی که اکنون در مجلس افتاده، یک کار سیاسی است. بالاخره دوستان زحمت می‌کشند کار سیاسی هم عجیب نیست، اما این ربطی به امنیت ملی و منافع ملی ندارد. چون هیچ کسی غیر از اینها این حرف‌ها را نمی‌زند. در خارج، هیچ کس به آقای ظریف استناد نکرده که ایشان اعتراف به پولشویی در ایران کرده است. ولی آقایان ناگهان یادشان می‌افتد که خارج، مهم است. صحبت‌های خودشان یادشان نمی‌آید.
پرسش دیگر خبرنگاران ایرنا از مشاور رییس جمهوری درباره فیلتر توییتر بود. آشنا با اشاره به اینکه توییتر یکی از جاهایی است که همه در آن هستند ولی درباره آن صحبت نمی‌کنند، افزود: دولت موافق باز شدن توئیتر است. استدلال‌های مفصلی هم وزیر ارتباطات و وزیر ارشاد، در این باره داشته اند. دولت به طور کلی مخالف بستن هر پیام رسان اجتماعی بوده است. اما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. یعنی دولت فشار می‌آورد که کارگروه جرائم تشکیل شود، با حضور وزرا، و درباره این موضوع رای گیری قطعی شود.
آشنا درباره دوگانه صدای مردم و دولت نیز گفت: چه‌ کار کنیم هم دولت راضی باشد هم مردم. مردم را باید راضی کرد. دولت نباید بتواند از شما گاف بگیرد. اما مردم باید راضی شوند. این چیز ظریفی در خط مشی است.
آشنا درباره سفرهای استانی رییس جمهوری و نحوه تعامل با خبرنگاران هم گفت: این رییس جمهوری اولین کسی است که در مصاحبه خبری پایان سفرش می‌گوید این مصاحبه استانی است. یعنی اصلا به رسانه‌های استانی اجازه می‌دهد که بیایند و بحث کنند. این کار هم هدف‌دار انجام شد، برای این که به تدریج سطح و کیفیت رسانه‌های استانی بالا بیاید، در این سطح که احساس کنند باید از رییس جمهوری سئوال کنند.
آشنا تصریح کرد: ایرنا خبرگزاری نظام است. نظام یعنی حاکمیت به اضافه مردم به اضافه ساختار روابط مردم و حاکمیت. یعنی این سه است. اینها را نباید در مقابل هم قرار دهیم. وقتی می‌گوییم ما خبرگزاری نظام هستیم، این نه یعنی که خبرگزاری مردم نیستیم. یعنی مردم، نظام و رابطه این دو با هم را برقرار می‌کنیم. من می‌گویم نظام.
‌سیام**9402**1535

نظر شما