شناسهٔ خبر: 29988650 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

باندهای تبهکار ترکیه در کمین ایرانیان

گروگانگیری و ایجاد رعب و وحشت با هدف اخاذی؛ شیوه ای از جرایم سازمان یافته که در هفته های اخیر چندین شهروند ایرانی را در استانبول دچار مشکل کرد.

صاحب‌خبر -

­

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از استانبول، در دو هفته اخیر دستکم هفت مورد گروگانگیری از اتباع ایران به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول گزارش شده است؛ در حالی که به نظر می رسد آمارها بیش از این باشد.بیشتر قربانیان نگران از انتقام تبهکاران، تمایلی به افشای ماجرا ندارند.باندهای تبهکاری به شیوه های مختلف طعمه خود را از میان انبوه گردشگران ایرانی انتخاب می‌کنند.نقطه شروع برخی اقدام‌ها از داخل ایران و از طریق تبلیغ در شبکه های مجازی آغاز می‌شود.
اخذ ویزای اروپا و اقامت، کاریابی، خرید ملک و سرمایه گذاری پرسود و مطمئن و در نهایت قرار ملاقات در استانبول !!

<div id="video-display-embed-code_2948691" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2302908/2948691?width=400&height=300"></script></div>


یکی از قربانیان گروه‌های تبهکاری می‌گوید از طریق شبکه‌های مجازی با گروهی به نام کاریابی و مهاجرت آشنا شده و برای اخذ ویزای کانادا اقدام کرده است؛ گروهی که با اسم و رسم و بیش از هزار عضو هم اکنون هم در حال فعالیت است.
این پزشک ایرانی همراه همسرش در تاریخ معین شده برای انگشت نگاری و روند سیر کارهای اخذ روادید به استانبول سفر می‌کند و ماجرا از اینجا شروع می‌شود.
کسانی در هتل به استقبال می‌آیند تا آنان را به محل کنسولگری کانادا منتقل کنند اما سر از خانه ای در می‌آورند که اسارت گاهشان می‌شود.
تهدید و زخمی می شوند، به ناچار در پیامی ازخانواده هایشان در ایران درخواست واریز ارز می‌کنند.
پس از سی و دو ساعت و واریز ده هزار دلار به حساب تبهکاران در یک از شعب بانک های داخلی ایران سرانجام آزاد می شوند.
این زوج بلافاصله به یکی از پاسگاه‌های پلیس استانبول مراجعه کرده و با حمایت نیروهای عملیاتی ، خانه مورد نظر شناسایی و شماری از گروگانگیران که همگی از اتباع افغانستان بودند، دستگیر می شوند.
خانواده گروگان‌ها هم در ایران با مراجعه به پلیس و شرح ماجرا ، شماره حساب تبهکاران را اعلام می کنند.
هرچند پلیس نام و نشان صاحب حساب را شناسایی می کند اما اعلام می شود به دلیل وقوع جرم در کشور ترکیه فعلا تا طی مراحل قانونی امکان دستگیری فرد میسر نیست.
اخیرا دو گروه بیست و سی نفره از فوتبالیست‌های جوان و نوجوان ایرانی هم تحت عنوان جذب در تیم های اروپایی در دام تبهکاران افتاده اند.
هر یک از این افراد بین پنجاه تا صد میلیون تومان به کلاهبرداران در استانبول پرداخت کرده اند اما ره به جایی نیافته اند.
خرید ملک و سرمایه گذاری پرسود در خارج و تمایل مهاجرت برخی ایرانیان به اروپا ، زمینه مناسبی را برای تبلیغات فریبنده گروه‌های تبهکاری به شیوه های مختلف فراهم کرده است.
تنها در یک مورد،آپارتمانی را در شهر توریستی آنتالیا به بیست تبعه ایرانی فروخته اند. نمونه‌های بسیاری از کلاهبرداری‌ها هم از طریق ثبت شرکت و اخذ اقامت گزارش شده که قربانیان صرفا با اعتماد به تبلیغات در دام افتاده اند.
سرقت گذرنامه اتباع خارجی و خرید و فروش آن بین دو تا پنج هزار دلار برای استفاده در قاچاق انسان از موارد رایج در استانبول است.

نظر شما