شناسهٔ خبر: 29975162 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

ایستگاه تاکتیک: پایان خیریت؛ عملکرد فنی بازیکنان پرسپولیس در بازی برابر پارس جنوبی جم

مهدی تاج الدینی

در هفته پانزدهم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران، سرخپوشان پایتخت با ارائه یک بازی برتر و جذاب، موفق شدند تیم پارس جنوبی جم را شکست داده و با یک برد شیرین به استقبال تعطیلات نیم فصل بروند.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - پس از دمیدن در سوت پایان بازی از سوی رضا کرمانشاهی، پرسپولیس علاوه بر برد شیرین 1-3 مقابل تیم سخت کوشِ مهدی تارتار، خاطرات تلخ یک سال محرومیت خود را به فراموشی سپرد و هم امتیاز با تیم شایسته پدیده و یک بازی بیشتر از سپاهان با صدر نشینی به استقبال تعطیلات نیم فصل و پنجره هایی که دیگر برای آن ها باز خواهد بود، بروند. در این یادداشت قصد داریم نگاهی کلی به آمار و عملکرد بازیکنان پرسپولیس در هفته پایانی نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر داشته باشیم.

ترکیب ابتدایی و آمار بازی

پارس جنوبی جم پرسپولیس آمار بازی
1 3 گل ها
7 9 اقدام به شوت
2 7 شوت در چارچوب
15 22 خطا
1 2 کارت زرد
0 0 کارت قرمز
48 52 مالکیت توپ

ورزشگاه آزادی در مسابقه روز جمعه، 23 آذرماه 1397 میزبان دیدار دو تیم پرسپولیس تهران و پارس جنوبی جم بود. بازی که از یک نظر برای سرخپوشان و هوادارانش حائز اهمیت بود و آن هم، آخرین روز و آخرین 90 دقیقه ای بود که آن ها با پنجره ای بسته روبروی حریفان خود قرار می گرفتند. پرسپولیس برانکو با عملکرد تحسین برانگیز خود در حالی که محروم بود، توانست به مقام قهرمانی لیگ برتر هفدهم، کسب سوپرجام و مهم تر از آن به فینال مهم ترین رقابت های باشگاهی آسیا برسد. از زمان آغاز محرومیت پرسپولیس از فصل قبل این تیم در 58 دیدار مقابل حریفان خود قرار گرفت که ماحصل آن 33 برد، 17 مساوی و 8 شکست بوده است. اگر تمامی این دیدارها (مسابقات حذفی لیگ و آسیا) را به صورت امتیازی به حساب آوریم، شاگردان برانکو در 58 بازی خود صاحب 116 امتیاز شده اند که میانگین 2 امتیاز در هر بازی را می توان برای آن ها متصور بود. حال سرخپوشان در پنجاه و هشتمین و آخرین بازی خود با پنجره های بسته در مقابل نماینده استان بوشهر قرار گرفتند و با سه گل علی علیپور (دقیقه 30 و 49) و امید عالیشاه (دقیقه 54) در مقابل تک گل روح الله سیف اللهی که در دقیقه 94 و از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، توانست هم امتیاز با پدیده و به دلیل گل زده کمتر در جایگاه دوم لیگ برتر فوتبال ایران قرار گیرد.

پرسپولیس در این دیدار به مانند بازی های قبل خود دو فولبک راست و چپش، حسین ماهینی و محمد انصاری را به دلیل مصدومیت از مدت ها قبل در اختیار نداشت و بشار رسن هافبک طراح، خلاق و بازیساز این تیم نیز به دلیل مصدومیت و کمال کامیابی نیا نیز به علت محرومیت سرخپوشان را در این دیدار همراهی نکردند. برانکو در این بازی از دو بازیکن جوان و کم سن و سال خود در دو نیمه متفاوت بازی استفاده و آن ها را به نوعی تست کرد. در نیمه اول سعید حسین پور جانشین بشار رسن و در نیمه دوم هم حمیدرضا طاهرخانی به جای خود حسین پور در پست هافبک هجومی به کار گمارده شد. تیم برانکو با آرایش 2-1-2-1-4 و تیم تارتار نیز با چینش 2-2-2-4 بازی خود را در عصر آدینه پاییزی ورزشگاه آزادی شروع کردند. بسیاری براین باور بودند که پرسپولیس برانکو پس از فینال بازی های لیگ قهرمانان آسیا و با توجه به بازی های سخت پیش رو، دچار ضعف خواهد شد، ولی سرخپوشان پایتخت در 6 بازی پس از فینال آسیایی  موفق به کسب 4 برد و 2 تساوی شدند؛ 8 گل زده در مقابل 3 گل خورده و کسب 14 امتیاز از 18 امتیاز ممکن که نشان از ثبات بالای تیم برانکو ایوانکوویچ داشته است. در سوی دیگر میدان نیز شاگردان مهدی تارتار نیز در 6 بازی آخر خود متحل 3 شکست، 2 برد و یک تساوی و کسب 7 امتیاز از 18 امتیاز شده بودند.

بهترین خط دفاع لیگ برتر در کنار استقلال؛ باصلابت هم چون سید جلال و شجاع خلیل زاده

پرسپولیس تا قبل از بازی با پارس جم با تنها 5 گل خورده، عنوان بهترین خط دفاعی لیگ را یدک می کشید و پرسپولیس برانکو نشان داد باز هم علاقه بسیاری در زمینه شکستن رکوردها هرچند در دوران محرومیت دارد. شاید اگر خطای دقیقه 94 سیامک نعمتی روی سیف اللهی نبود، حال سرخپوشان به تنهایی درصدر بهترین خط دفاعی لیگ برتر قرار می گرفتند و باز هم صاحب رکورد دیگری می شدند. اما گل هافبک تعویضی پارس جم سبب شد تا پرسپولیس این رکورد در خط دفاع را با رقیب دیرینه اش، استقلال تهران شریک شود. این رکورد فوق العاده در حالی به دست می آید که پرسپولیس از هفته هشتم و بازی دربی حسین ماهینی و از بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان، محمد انصاری دو دفاع راست و چپ ارزشمند خود را به دلیل مشابه مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی در اختیار نداشته و از بازیکنانی به مانند سیامک نعمتی و آدام همتی در پست غیر تخصصی آن ها در دفاع راست استفاده کرده است.

هرچند نباید از بازی های خوب شایان مصلح در دفاع چپ پرسپولیس که به خوبی جای محمد انصاری مصدوم را پرکرده است، گذشت ولی دلیل اصلی ثبات بالای خط دفاعی پرسپولیس و به نحوی صدرنشینی این تیم را باید در دو مدافع ارزشمند این تیم، سید جلال حسینی و شجاع خلیل زاده به حساب آوریم. بر طبق آمار این دو مدافع سخت کوش سرخ ها علاوه بر بازی های بی نقص خود، بیشترین دقایق بازی را هم در ترکیب سرخپوشان پشت سرگذاشته اند به گونه ای که هر کدام از این دو بازیکن 1350 دقیقه در ترکیب پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر به میدان رفته اند و پس از آن ها علی علیپور با 1314 دقیقه، امید عالیشاه با 1164 دقیقه و احمدنوراللهی با 1138 دقیقه در رتبه های بعدی قرار می گیرند. شجاع خلیل زاده که هواداران به او لقب پرنده و سرطلایی جدید سرخپوشان را داده اند؛ بر طبق آمار سایت متریکا، در بازی امروز برابر پارس جم در 15 نبرد تن به تن شرکت داشت که در 13 مورد آن موفق بود و درصد 86.7% را در دوئل های تن به تن در این بازی به نام خود ثبت کرد. در جدول زیر عملکرد خلیل زاده در بازی با پارس جم را به شما نشان داده ایم.

عملکرد شجاع خلیل زاده در بازی برابر پارس جنوبی جم در هفته 15

هفته لمس توپ عملکرد دفاعی موفق تعداد دوئل های موفق درصد دوئل های موفق بازپس گیری توپ
15 80 (رتبه دوم) 8 (رتبه دوم) 13 (رتبه اول) 86.7% 5 (رتبه اول)

همچنین در تصویر زیر که از سایت متریکا گرفته شده می توان بازیکنان پیروز در نبردهای تن به تن را نیز ملاحظه کنید.

بازیسازی از خط دفاع

علیرضا بیرانوند، گلر ملی پوش پرسپولیس بازی قابل قبولی را در مقابل پارس جم به معرض نمایش گذاشت و حتی تا آخرین دقایق بازی می توانست هشتمین کلین شیت فصل خود را ثبت نماید. بیرانوند در رقابت های لیگ در 11 بازی در ترکیب پرسپولیس قرار گرفته و با ثبت 7 کلین شیت، پس از مهدی رحمتی که با 9 کلین رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده در جایگاه دوم لیگ برتر ایران قرار می گیرد. گلر 195 سانتیمتری پرسپولیس در بازی برابر پارس جم 44 پاس ارسال کرد که تنها 2 مورد آن‌ به مقصد نرسید. دقت پاس های بیرانوند 95.5% بود که آمار خوبی برای یک دروازه‌بان به حساب می آید. برانکو به نوعی در چند بازی اخیر پرسپولیس بر بازیسازی از خط دفاع و پاس های متعدد بین دروازه بان و مدافعان این تیم، تاکید ویژه ای داشته است. چهار مدافع پرسپولیس در کنار علیرضا بیرانوند، موظف بودند تا در سخت ترین شرایط و پرسینگ بازیکنان پارس جم به خصوص پس از دقیقه 30 به بعد که این تیم عقب افتاده بود، بدون هیچ اشتباهی بین خود پاس های متوالی را رد و بدل کرده تا بتوانند بدین نحو مهاجمان و هافبک های تیم پارس را به سوی خود کشانده تا خط جلوی پرسپولیس آزادی عمل بیشتری داشته باشد. در تصاویر زیر می توانید چگونگی رد و بدل کردن این پاس ها در خط دفاعی پرسپولیس را ملاحظه کنید. نتیجه چنین پاس کاری هایی که البته با ریسک بالایی نیز برخوردار است، باز شدن بازیکنان حریف و ایجاد فضای بیشتر برای هافبک های تیم خواهد بود.

خط هافبک پرسپولیس؛ عالیشاه و نوراللهی خستگی ناپذیر در میانه میدان

حضور عالیشاه آماده در سمت چپ خط هافبک پرسپولیس، آن هم در روزها و هفته هایی که پرسپولیس با فقدان شدید بازیکن همراه بود، خبری خوب برای برانکو و هواداران پرسپولیس محسوب می شد. در اکثر حملات پرسپولیس در دیدار برابر پارس جم، از جناحی طرح ریزی می شد که امید عالیشاه در آن منطقه حضور داشت. شماره 2 پرسپولیس تاکنون توانسته با ثبت 6 پاس گل، آقای پاس گل لیگ برتر در نیم فصل اول لقب گرفته و در کنار علی علیپور ستاره سرخپوشان در این بازی به حساب بیاید. امید به راحتی در سمت چپ هجومی پرسپولیس و راست دفاعی پارس جم، جایی که سعید محمدفر حضور داشت، مانور می داد و برای هم تیمی های خود موقعیت خلق می کرد.

به حرکت عالیشاه در دقیقه 30 بازی که منجربه ثمر رسیدن گل اول پرسپولیس شد، دقت کنید. طبق تصاویر زیر عالیشاه با یک دو با مصلح و البته اشتباه مدافع پارس جم توپ را گرفته و به سمت دروازه زردپوشان بوشهری هجوم می آورد. سپس در حضور محمدفر با ارسال یک سانتر دیدنی زمینه ساز گل اول پرسپولیس، توسط علیپور می شود تا بدین ترتیب آمار پاس گل های خود را به عدد 6 رسانده و به تنهایی بالاتر از بازیکنانی نظیر محمد قاسمی نژاد از پدیده و محمد کریمی از سپاهان که هر دو 5 پاس گل به ثمر رسانده اند، قرار گیرد.

 برانکو برای کم کردن فشار از سمت راست خود جایی که آدام همتی جوان و کم تجربه قرار دارد، بیشتر حملات خود را از جناح چپ پایه ریزی می کرد. همکاری خوب شایان مصلح و عالیشاه در بازی با پارس جم سبب شد از همان دقایق ابتدایی بازی، پرسپولیس نبض بازی را در اختیار گرفته و حملات گسترده ای را از این سمت شکل دهد. امید در 89 دقیقه ای که در این بازی حضور داشت مدام در بین دو مهاجم پرسپولیس (علیپور و منشا) قرار می گرفت و مصلح نیز تقریبا موازی با هافبک راست پرسپولیس دیده می شد.عالیشاه 11بار به مصلح پاس داده و 19بار نیز از او توپ دریافت کرده است. طبق آمار سایت متریکا، امید عالیشاه با چهار پاس کلیدی، یک پاس گل بیشترین خلق موقعیت را در بین تمامی بازیکنان حاضر در زمین داشت و با گلی که در دقیقه 54 بازی به ثمر رساند، با نمره عالی 8.9 دومین بازیکن برتر پرسپولیس، پس از علی علیپور به حساب می آمد. در دو جدول زیر به ترتیب می توانید آمار خلق موقعیت و پاس های کلیدی که بازیکنان در این بازی ایجاد کرده اند و همچنین عملکرد فردی عالیشاه در هفته پایانی نیم فصل اول را مشاهده کنید.

بازیکنان برتر بازی پرسپولیس-پارس جم در خلق موقعیت و ارسال پاس کلیدی

ردیف نام بازیکن تعداد ارسال پاس کلیدی تیم
1 امید عالیشاه 4 پرسپولیس
2 گادوین منشا 2 پرسپولیس
3 شایان مصلح 1 پرسپولیس
4 علی علیپور 1 پرسپولیس
5 شهرام گودرزی 1 پارس جنوبی جم

 عملکرد امید عالیشاه در بازی برابر پارس جنوبی جم در هفته 15

هفته گل پاس گل شوت پاس کلیدی خطای متحمل شده
15 1 1 2 4 5

گل سوم پرسپولیس و تک گل عالیشاه را می توان زیباترین گل این بازی و تاکتیکی ترین آن به حساب آورد. جایی که او توپ را از منشا در سمت چپ گرفته و با تکنیک ناب خود به قلب دفاع پارس جم زده و با یک ضربه دیدنی گل سوم سرخپوشان را در این بازی به ثمر رساند. به نظر می رسد با حضور مهدی ترابی و امید عالیشاه در سمت چپ سرخپوشان، سرمربی کروات این تیم دغدغه شیرینی از لحاظ بازی دادن به ستارگان خود در این جناح داشته باشد و باید انتظار یک پرسپولیس تمام هجومی و ترسناک را در نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا داشت.

به احمد نوراللهی می رسیم؛ بازیکن کم ادعا، بی حاشیه و سر به زیر پرسپولیس که در کنار کمال کامیابی نیا و برخی مواقع به مانند این بازی در نبود او در پست هافبک دفاعی پرسپولیس، در میانه میدان سرخ ها جولان می دهد. احمد به مانند بسیاری از بازیکنان این پست، نظم دهنده ریتم بازی تیم خود بوده و هم در کارهای دفاعی و هم در حملات پرسپولیس نقش تعیین کننده ای دارد. به خصوص اگر در دیدارهایی یاران کناری او به مانند کمال و بشار نیز در بازی حضور نداشته باشند. احمد در بازی برابر پارس جم با 94 لمس توپ و 10 واکنش دفاعی، نفر اول این دیدار به شمار رفته و عملکرد دفاعی او در دیدار برابر پارس جم حتی از بازیکنی به مانند شجاع خلیل زاده نیز بیشتر بوده است. نوراللهی با دقت پاس بالای 90 درصد خود نیز در میانه میدان بازیکن مطمئن برانکو به حساب می آمد و توانست علاوه بر تخریب بازی حریف، به حملات تیم خود نیز نظم خاصی بخشد. در جدول زیر عملکرد احمد نوراللهی در هفته پانزدهم لیگ برتر را با هم بررسی می کنیم.

 

عملکرد احمد نوراللهی در بازی برابر پارس جنوبی جم در هفته 15

هفته لمس توپ دقت پاس عملکرد دفاعی بازیابی توپ
15 94 (رتبه اول) 90.4% (رتبه دوم) 10 (رتبه اول) 3 (رتبه دوم)

در این بازی عملکرد سیامک نعمتی و آدام همتی نیز چشم نواز بود و آن ها هم توانستند بازی خوبی را از خود در سمت راست دفاعی و هجومی پرسپولیس به نمایش بگذارند. در نیم فصل دوم با حضور مهدی شیری که از سرعت بالا و سانترهای دقیقی برخوردار است، خیال سرخپوشان از بابت مدافع راست راحت بوده و نعمتی می تواند در پستی که علاقه و تخصص لازم در آن را دارد، حضور به هم رسانده و برقدرت خط آتش پرسپولیس در بازی های پیش رو بیفزاید.

منشا-علیپور؛ زوج خط حمله روزهای محرومیت پرسپولیس

برترین بازیکن این دیدار که زننده دو گل از سه گل پرسپولیس بود و بارها خط دفاع پارس جم را با حرکات ویرانگر خود، آزار می داد بدون هیچ شک و تردیدی علی علیپور، مهاجم 23 ساله سرخپوشان بوده است. علیپور با رفتن مهدی طارمی از پرسپولیس، در کنار منشا و برخی مواقع به تنهایی جور خط حمله پرسپولیس را می کشد و زننده 7 گل از 17 گل پرسپولیس در رقابت های لیگ تاکنون بوده و سهم 41% از کل گل های سرخپوشان را برعهده داشته است. آقای گل فصل پیش لیگ برتر در فصل 97-1396 در رقابت های آسیایی نیز 5 گل به ثمر رسانده و از عوامل مهم صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا بوده است. این مهاجم قائم شهری فوتبال ایران در نیم فصل نخست لیگ برتر در مجموع 36 شوت را روانه دروازه حریفان کرده که با توجه به 7 گل این بازیکن، می توان برای او نرخ 19 درصدی تبدیل شوت به گل را به حساب آورد که نسبت به فصل قبل افت قابل توجهی داشته است.

جالب است که بدانید در تیم برانکو و در لیگ هجدهم، شجاع خلیل زاده با نرخ تبدیل شوت به گل 25 درصدی خود (8 شوت در مقابل 2 گل) در جایگاه نخست قرار داشته و گادوین منشا نیز تنها با 4% (25 شوت در مقابل 1 گل) در پایین ترین رتبه از این حیث قرار گرفته است. اما باید این را هم در نظر گرفت که در فصل قبل عناصر هجومی چون وحید امیری، محسن مسلمان، صادق محرمی و فرشاد احمدزاده نیز در این تیم حضور داشتند که می توانستند برای علیپور و منشا موقعیت های گل بیشتری را فراهم سازند. هر چند با توجه به این 7 گل، علیپور پشت سر کی روش استنلی از سپاهان با 9 گل زده و آنتونی استوکس از تراکتورسازی با 8 گل زده در جایگاه سوم قرار گرفته است.

می توان با توجه به تقویت پرسپولیس در نیم فصل دوم و حضور عناصر هجومی و بازیسازی چون مهدی ترابی، سروش رفیعی و حتی مهدی شیری انتظار گل های بیشتری را از این مهاجم جوان پرسپولیس داشت تا هم بر شمار گل های خود در این فصل بیفزاید و حتی عنوان آقای گلی خود که در این سالیان، بردن آن برای پرسپولیسی ها تبدیل به یک عادت شده است را تکرار نماید. در سوی دیگر گادوین منشا قرار دارد که در 12 بازی خود در مسابقات لیگ تنها توانسته یک گل به ثمر برساند؛ آماری که اصلا در شان یک مهاجم نبوده و صدای بسیاری از هواداران پرسپولیس را نیز درآورده است. اما باید توجه داشت که در سیستم برانکو و با توجه به محدودیت در بازیکنان در بازی هایی که پرسپولیس پشت سرگذاشته، منشا در بسیاری از مقاطع در حکم هافبک بازیساز نیز ظاهر شده تا با خلق موقعیت و هم چنین به نوعی درگیر کردن مدافعین حریف به خود، فضای بیشتری برای تحرک علی علیپور در خط حمله پرسپولیس ایجاد نماید.

چنان که گل سوم این بازی که توسط امید عالیشاه در دقیقه 54 به زده شد، از روی پاس گل این بازیکن به ثمر رسید. آمار دوندگی منشا در طول هر بازی بالا بوده و این نشان از تحرک بالای این مهاجم در بازی های سرخپوشان دارد. حال باید دید که در ادامه فصل چه سرنوشتی در انتظار شماره 90 پرسپولیس خواهد بود و آیا او با حضور بازیکنان بازیسازی چون بشار رسن، سروش رفیعی و مهدی ترابی می تواند به همان منشای آماده و «الماس سیاه» پرسپولیس تبدیل شود یا خیر؟ بازیکنی که در انتهای فصل قرارداد او نیز به پایان می رسد و صحبت هایی نیز از تمایل تیم های عربی به او در حواشی نقل و انتقالات به گوش می رسید. باید به نظاره نشست و دید که زمان به ما در مورد این مهاجم نیجریه ای چه پاسخی می دهد؟

نتیجه گیری

پرسپولیس برانکو با تمامی سختی ها و مشقاتی که در طول محرومیت خود داشت، با بازی های چشم نواز و جذاب خود، دل تمامی هواداران سرخ دل پرسپولیسی را به دست آورده و به گواه هواداران، این تیم یکی از دوست داشتنی ترین تیم های تاریخ پرسپولیس بوده و خواهد بود. تیمی که در برابر مشکلات و محرومیت خم نشد، نشکست و بازیکنان و سرمربی این تیم، خم به ابرو نیاوردند. آن ها در سه جبهه لیگ، حذفی و آسیا توانستند بازی های درخورتوجهی را از خود به معرض نمایش بگذارند و در حضور تیم های متمول منطقه غرب آسیا و جایی که شاید خوشبین ترین هواداران نیز شانسی به صعود این تیم به مراحل بالاتر و پایانی را نمی دادند، این برانکو و شاگردانش بودند که در برابر طوفانی از مشکلات ایستادگی کردند. بازی روز جمعه 23 آذرماه پایانی بر پنجره های بسته این تیم بود و پرسپولیس از نیم فصل دوم با اضافه شدن بازیکنان جدیدش و هم چنین برخی از بازیکنان در پست هایی نظیر خط حمله، دفاع وسط، دفاع چپ و حتی هافبک دفاعی می تواند تیم قدرتمندی را روانه مسابقات مختلف نماید.

هواداران پرسپولیس با بازی های چشم نواز بازیکنان خود در مسابقات مختلف و بازی برابر پارس جم به هفته های آتی و بازی های پیش روی این تیم بسیار امیدوار هستند و از هم اکنون به فکر سومین قهرمانی متوالی و یا به نوعی هت تریک در لیگ برتر هستند؛ کاری که با توجه به حریفان سرسختی چون سپاهان اصفهان، استقلال تهران، پدیده و تراکتورسازی کاری سخت به نظر می آید. اما شاگردان برانکو نشان داده اند که همگی مرد روزهای سخت بوده اند و از مشکلات و سختی ها واهمه ای ندارند. در پایان این یادداشت، لیست نمرات بازیکنان پرسپولیس در بازی برابر پارس جنوبی جم که از سایت متریکا، گردآوری شده است را به حضور شما رسانده و امید است که در یادداشت ها و تحلیل های فنی پیش رو، به خصوص تحلیل بازی های تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا و دیگر تیم های مدعی در این رقابت ها که به زودی در کشور امارات برگزار می شود، همراه ما در طرفداری باشید.

نظر شما