شناسهٔ خبر: 29967662 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

در استان

صاحب‌خبر -

 با ايجادپارک فن‎آوري هاي نوين:

تحقق ساختاري مناسب براي انرژي پاک

اصفهان-بهمن راعي

همه ي ما قبض برق را مي دهيم اين مبلغ در واقع هزينه ي مستقيم سوخت هاي فسيلي است که از جيب مي پردازيم. اما اين تمام هزينه اي نيست که ما به صورت فردي يا جامعه اي براي سوخت هاي فسيلي مي پردازيم. هزينه هاي ديگري نيز وجود دارد به عنوان هزينه هاي پنهان سوخت هاي فسيلي شناخته مي شوند. اين هزينه اثراتي جدي بر محيط زيست و سلامت ما دارد.

فرايند استخراج مي تواند باعث آلودگي هوا و آب شود و به جوامع محلي آسيب برساند. درک اين اثرات بر ارزيابي هزينه هاي واقعي سوخت هاي فسيلي و انتخاب ما از انرژي مورد استفاده تاثير زيادي دارد و تخريب زيست گاه هاي بومي حيوانات را موجب مي شوند و جوامع ناگزير بايد به سوي تبديل انرژي هاي خود و تشويق سياست‌ها و شيوه هاي استفاده از انرژي پاک حرکت کنند. امروزه به واقع در شرکت هايي که خدمات فسيلي از جمله شرکت گاز يا شرکت هاي توليد برق صورت مي گيرد و بايد به سمت مديريت انرژي حرکت کنيم و اکوسيستم و هواي پاک را در برنامه ها و اهداف خود قراردهيم و فرايندهاي صحيحي را شکل دهيم.

در اين راستا شرکت توزيع برق اصفهان با ايجاد پارک فن آوري هاي نوين صنعت توزيع برق توانسته ساختار مناسبي را براي انرژي پاک محقق نمايد و در کنار آن به آموزش هاي کارگاهي شناخت تاسيسات و تجهيزات مختلف بپردازد . مهندس غلامرضا نوري رييس پارک فن آوري هاي نوين صنعت توزيع برق گفت:پارک فن آوري هاي نوين با ساختار شبکه توزيع متناسب با محيط انجام گرفته است و اين ساختار ميکروگريدي در قالب اتوماسيون شبکه فراهم گرديده است

وي تصريح کرد :پست زميني ، پد مانتد ، دفني و ترانس هوايي همراه با کارگاههاي لوازم اندازه گيري عادي و ديماندي طراحي و تجهيزات آن آماده نصب است و از طرفي نيز محوطه سازي زيبا همراه با چمن مصنوعي منطبق با فضاي سبز در اين مکان ايجاد و آماده بهره برداي شده است و سولارهايي که بر روي نماي ساختمان وجود دارد با توان نامي 9 کيلووات و با خروجي به طور متوسط 5 کيلووات تامين کننده انرژي سبز کل اين مرکز است .

نوري در ادامه افزود :آبنماهايي که در اين مرکز استفاده شده مصرف برق آن صفر است و هيچ ارتباطي با شبکه هاي الکتريکي و برقي ندارد و کل انرژي از صفحات خورشيدي دريافت مي شود اين سلول هاي خورشيدي بر روي پايه هايي قرار گرفته که به طور اتوماتيک در طي روز با جهت خورشيد تغيير و رهگيري مي‌شود و به عبارتي دو مجموعه سلول خورشيدي که آب نما را به جريان مي اندازد برابر با 1080 وات است

وي تصريح کرد : اين امکانات ويژه بايک نرم افزار اندرويدي تلفن همراه به منظور دريافت اطلاعات الکتريکي و مکاني صفحات خورشيدي نصب شده است و اطلاعات ،موقعيت و ولتاژ را دريافت مي کند به عبارتي فرمان از راه دور صورت مي گيرد .گفتني است :پارک فن آوري هاي نوين صنعت توزيع برق بر روي google map و نقشه هاي آن لاين قابل جستجو و پيگيري مي باشد .

سرپرست معاونت امور جوانان استان گلستان:

افتتاحيه هفتمين دوره طرح دادرس در كلاله

گرگان-قهرمان

آئين افتتاحيه هفتمين دوره طرح ملي دادرس در شهرستان كلاله با حضور سرپرست معاونت امور جوانان و مسئولين جمعيت هلال احمر و آموزش وپرورش شهرستان در مدرسه منتخب استاني(دبيرستان نمونه دولتي بنت الهدي صدر) كه حائز كسب رتبه برتر در ششمين دوره المپياد آماده كشوري شده بود، برگزار گرديد.

معاون امور جوانان با حضور در اين مراسم در جمع اعضاي کانون دانش آموزي دخترانه بنت الهدي صدر اعلام کرد که اين طرح براي هفتمين سال متوالي در سراسر کشور کليد خورده است و هم اکنون در حال اجرا مي‎باشد.

وي بيان داشت:هدف از برگزاري اين طرح، تعليم و تربيت دانش آموزان، بالا بردن سطح آمادگي آنها در مقابل حوادث مختلف ، آموزش وتقويت مهارتهاي خود امدادي و دگر امدادي آنان در مدارس مي‌باشد.

طبسي افزود:"حادثه خبر نميکند"، شايد يک زلزله اتفاق بيافتد و ما در حين بروز زلزله در کلاس مدرسه حضور داشته باشيم.اهميت اجرايي و عملياتي شدن اين طرح براي ما مشخص مي‌کند تا در همچنين مواقعي چه واکنشي را نشان بدهيم كه نه تنها خود دچار آسيب نشويم بلکه بتوانيم ازآسيبهاي احتمالي به همنوعمان بكاهيم.

رئيس آموزش و پرورش شهرستان كلاله ضمن قدرداني از زحمات جمعيت هلال احمر بر ضرورت اجراي اين طرح در مدارس تأکيد کرد و گفت:يکي از بحث‌هايي که همواره بايد به آن توجه نمود طرح دادرس مي‌باشد و دانش آموزان علاوه بر يادگيري اين مهارت، بايد در بحث امورات فرهنگي در بين همسالان و ديگر دانش آموزان اقدام کنند.

در گفتگو با آفرينش مطرح شد؛

افزايش يک هزار و 100 عددي آمار وحوش در شميرانات

شميرانات-ايرج صادقعلي

رييس اداره حفاظت از محيط زيست شميرانات از افزايش يک هزار و 100 عددي آمار وحوش در شميرانات نسبت به سرشماري سال گذشته خبر داد و گفت:امسال حدود 3 هزار عدد وحوش سرشماري شدند.

شيخ زاده اقدم در حاشيه سرشماري زمستانه حيات وحش شهرستان شميرانات در گفتگو با خبرنگار آفرينش اظهار داشت:اين سرشماري سالي 2 بار انجام مي‌شود، آمار وحوش بسته به فصل به صورت تصاعدي زياد مي‌شود و از طرف ديگر بيماري‌ها و يا وجود گرگ در منطقه سبب کاهش و يا افزايش تعداد وحوش مي‌شود.

وي وجود سگهاي بي‌صاحب و نيز گرگ در شميرانات را معضل اصلي حيات وحش اين شهرستان دانست و افزود:اين حيوانات از وحوش تغذيه مي‌کنند.

رييس اداره حفاظت از محيط زيست شميرانات ادامه داد:در قسمت جنوبي «ورجين» ، گرگ، ميش، شغال، روباه، کفتار، پلنگ به تعداد کم، خرس و ...وجود دارد، اما آن حيواني که در قسمت شمالي «ورجين» و در اطراف فشم اضافه مي شود، کل بز است.

وي گفت:از پرندگان نيز کبک تيهو و فاخته را داريم، که داخل منطقه حفاظت شده بوده و شکار آنها ممنوع است.

شيخ زاده اقدم گفت:آمار وحوش نسبت به سال گذشته خوشبختانه افزايش داشته است، سال قبل حدود يک هزار و 900 عدد بوده اما امسال حدود 3 هزار تا است، که يک مقدار کل و بز و يک مقدار قوچ و ميش است، که براي تامين علوفه اين وحوش درخواست اعتبار داده‌ايم.

نظر شما