شناسهٔ خبر: 29959439 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سورياالان: دور جديد انتقال تروريست‌ها به ادلب

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- برخي منابع آگاه در ادلب از ورود حدود 400 نيروي مسلح وابسته به تشکيلات القاعده به استان ادلب سوريه در دو ماه اخير از طريق مرزهاي ترکيه خبر دادند.
پايگاه "سورياالآن" درگزارشي به قلم «نواف ابراهيم» نوشت: درحاليکه تلاش‌هاي زيادي براي بيرون راندن تروريست‌هاي مسلح خارجي از سوريه بر اساس توافق‌هاي حاصله ميان اين کشور و هم پيمانانش و کشورهاي ضامن آتش بس در سوريه صورت مي‌گيرد، برخي منابع آگاه در ادلب اعلام کردند حدود 400 نيروي مسلح وابسته به تشکيلات القاعده در دو ماه اخير از طريق مرزهاي ترکيه، وارد استان ادلب در سوريه شده‌اند.
منابع آگاه ياد شده به خبرگزاري اسپوتنيک روسيه گفتند: بيش از 400 نيروي مسلح که همگي تابعيت خارجي دارند و وابسته به تشکيلات تروريستي القاعده هستند، در دو ماه اخير از طريق اراضي ترکيه و از طريق مناطق مرزي «أطمه» و«سرمدا» وارد استان ادلب شده‌اند.
منابع ياد شده افزودند: اين عناصر مسلح به شکل گروه‌هاي کوچک 8 تا 15 نفره وارد ادلب شده‌اند. منابع ياد شده همچنين به نقل از محافل وابسته به عناصر مسلح سوري در منطقه، يادآور شدند که «اطلاعات موثقي» درباره انتقال اين عناصر از کشور يمن با نظارت يکي از کشورهاي منطقه وجود دارد.
حال سوال اينجاست که آيا مقامات مسئول سوري چنين اطلاعاتي را دراختيار دارند و آيا اين اطلاعات موثق است؟ اين عناصر مسلح چگونه وارد اراضي سوريه شده‌اند؟ و در صورت اثبات دست داشتن ترکيه در انتقال آنان، آيا اين کشور مورد بازخواست قرار خواهد گرفت؟ سوال ديگر اينکه، با اطلاع از اينکه هزاران نفر از اين تروريست‌هاي خارجي در ادلب حضور دارند، ماموريت واقعي محول شده به آنان چيست؟ آيا آمادگي‌هايي براي مقابله با اين عناصر مسلح صورت مي‌گيرد؟ هويت اين عناصر مسلح چيست و آن‌ها به کدام کشور وابسته‌اند؟
سرتيپ «علي مقصود» کارشناس مسائل نظامي راهبردي و تحليلگر مسائل سياسي درباره واقعيت اين اطلاعات و نحوه ورود اين عناصر مسلح به سوريه و اينکه ورود آنان با هماهنگي کدام طرف‌ها بوده است، گفت: بدون ترديد، آمريکا و برخي از هم پيمانان اين کشور، وقتي که پايان قطعي نبرد باديه سوريه و از دست رفتن آخرين مواضع آنان در تلول‌الصفا در افق نمايان شد، تلاش کردند تا در پيشروي ارتش سوريه مانع تراشي کنند، آمريکا بدين منظور سلسله حملات تروريستي را در برخي مناطق و روستاهاي شرق فرات اجرا کرد.
اين گونه اقدامات به شهر ادلب مربوط مي‌شد، زيرا آمريکايي‌ها به جبهه النصره تکيه کردند که گمان مي‌کردند قدرت مقابله با دولت سوريه را دارند و مي‌توانند با بازگشت به موقعيت قبلي، دمشق را تهديد و ارتش سوريه را تضعيف کنند، در نتيجه، آمريکا به همراه برخي کشورهاي منطقه و درصدر آنان ترکيه، تروريست‌هايي را که به گروه موسوم به حراس الدين و به جنبش التوحيد پيوستند، به سوريه منتقل کردند.
در واقعيت، آن‌ها اين تروريست‌ها را از کشور برادر يمن به منظور تهديد امنيت سوريه و براي ابراز قدرت گروه‌هاي تروريستي مسلح وابسته به جبهه النصره به سوريه آورده‌اند تا مانع از اجراي عمليات نظامي ارتش سوريه در شهر ادلب شوند. آن‌ها گروه‌هاي تروريستي مسلح و وابسته به تشکيلات القاعده را به سوريه آوردند تا بر آن‌ها به اين جهت که از توانايي‌ها و تجربيات جنگي به ويژه در «سرمدا» و «اطمه» برخوردارند، تکيه کنند.
هدف واقعي از اين اقدام، تهديد مناطق غربي شهر حلب است تا ارتش سوريه نتواند محاصره‌اي را که درتلاش است در اطراف منطقه خلع سلاح شده ايجاد کند، تکميل کند. بدين‌ترتيب، بايد حمله‌اي از سه محور به مواضع ارتش سوريه صورت گيرد. اين گروه‌هاي مسلح و گروه‌هاي ديگر و جبهه‌النصره، گروه‌هايي هستند که درحال حاضر، حملات و عملياتي را براي سلطه بر جاده حلب – لاذقيه و قطع کامل ارتباط اين جاده اجرا مي‌کنند، در اينجاست که تلاش ترکيه از طريق ادعا و انتشار گزارش‌هايي مبني بر اينکه مقامات نظامي ترکيه به سرکردگان گروه‌هاي مسلح اعلام کرده‌اند که درصورت آغاز عمليات نظامي ارتش سوريه، ارتش ترکيه بي طرف است، قابل درک است.
اين تحليلگر نظامي درباره هويت تروريست‌هايي که اخيراً به سوريه آمده‌اند و درباره ماموريت‌هاي اصلي محول شده به آنان گفت: در واقع، توصيف اين گروه‌ها و دسته‌بندي آن‌ها که از کشور يمن آمده اند، وجود ندارد، اما اسرايي که در نزد نيروهاي سوريه دموکراتيک هستند، ثابت کرده که عناصري از فرانسه، آلمان، عربستان سعودي، و از کشورهاي ديگر آمده‌اند، اما مخالفت شديد با تعامل و بازجويي با اين عناصر مسلح، از طرف کشورهاي غربي است که از طرف گرو‌ه‌هاي مسلح دچار اين لعنت شده‌اند. اين ناآرامي‌ها در فرانسه آغاز شده و ممکن است درآينده، فضايي ايده آل را براي اين گروه‌هاي تروريستي به وجود بياورد و تهديدي براي همه کشورهاي اروپايي محسوب شود.
وي افزود: نبرد ادلب، واين مخالفت کشورهاي غربي و درصدر آن آمريکا به اين دليل است که آن‌ها از پيامدهاي تحرکات گروه‌هاي تروريستي نگران هستند. آن‌ها همچنين از يکسره شدن نبرد سرنوشت‌ساز در ادلب نگران هستند و اين بدين معناست که اين راه به سمت شمال شرق سوريه ادامه خواهد يافت، جايي که آمريکا حضور غيرقانوني دارد. بنابراين، کشورهاي غربي و درصدر آن‌ها آمريکا، همه تلاش خود را در جهت جلوگيري از اجراي عمليات نظامي به کار مي‌گيرند و ترکيه دراين زمينه، نقشي محوري را ايفا کرد و آمريکا آن کشور را براي به تاخير انداختن و بازي از طريق توافق‌هاي آستانه و سوچي به منظور به تاخير انداختن اين عمليات به خدمت گرفت و درنتيجه، آمريکا که طبق اذعان پنتاگون و سازمان اطلاعات اين کشور در همه نبردهاي سياسي و نظامي خود شکست خورده است، حداقل بايد در اين نبرد پيروز شود.
اينجاست که مي‌بينيم که آمريکا براي وارد کردن هم پيمانان خود در کميته تدوين قانون اساسي سوريه تلاش مي‌کند، اما تاکيد مي‌کنم که هيچ فرصتي براي اجرايي شدن هيچ يک از اين سناريوها که آمريکا به دنبال تحقق آن است، وجود ندارد. ما در شرايطي قرار داريم که هر لحظه احتمال شروع عمليات ادلب وجود دارد و شايد شمال شرق سوريه درآينده نزديک صحنه مقاومت باشد.
مترجم: کبري آقايي
کليدواژه آمريکا سوريه ادلب

نظر شما