شناسهٔ خبر: 29958909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساز ناکوک انگلیس در اتحادیه اروپا

کارشناس روابط بین الملل: تک روی انگلیسی‌ها در سیاست سبب خروجشان از اتحادیه اروپا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری صدا وسیما، مجید عباسی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: انگلیسی ها به خاطر موقعیت ژئوپولیتیک و جزیره ای شان همواره قصد جدا سازی خود از تحولات اروپا را داشته اند مگر زمانی که موازنه ­قدرت در اروپا به خطر می افتاد، ­در آن هنگام انگلیسی ها وارد ماجرا شده و دخالت می کردند تا موازنه قدرت به سود انگلیسی ها باقی بماند آنها منافعشان را بیشتر در خارج­ از اروپا دنبال می کردند تک روی انگلیسی ها در دنیای سیاست سبب شد تا تصمیم به جدایی و خروج از اتحادیه اروپا بگیرند.

<div id="video-display-embed-code_2943595" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301781/2943595?width=400&height=300"></script></div>


رضا میرطاهر دیگر کارشناس روابط بین الملل در سوی دیگر استودیو گفت: برگزیت یکی از مهمترین تحولات است که انگلیس در سال های اخیر با آن برخورد داشته است زیرا اگر جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا محقق شود تحول مهمی در انگلیس رخ خواهد داد اما اگر برگزیت با وضع پرنوسانش ادامه یابد نتایج مثبتی برای انگلیسی ها به همراه نخواهد داشت.
تقریباً 51% مردم انگلیس مخالف خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند.
او ادامه داد: به ­نظر می رسد اقشار خاصی از جمله ثروتمندان انگلیس طرفدار جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا بودند یا هستند زیرا معتقدند اگر این جدایی صورت پذیرد آزادی عمل انگلیسی ها بیشتر خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_2943596" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301781/2943596?width=400&height=300"></script></div>


پیدکاک­ نویسنده و تحلیلگر سیاسی در ارتباط تصویری زنده از انگلیس با این برنامه گفت: مامجبور شدیم به اتحادیه اروپا بپیوندیم و متاسفانه ما مشابه اتفاقات و تحولاتی که در فرانسه در حال رخداد است سال ها در انگلیس داشتیم .
او ادامه داد: مردم انگلیس و اقعاً­ متاسف­ و نا امیدند زیرا شاهدند هیچ دولتی­ برای تامین منافع آنها وجود ندارد آنها معتقدند برگزیت می تواند آغاز روندی برای بازگشت ارزش پول انگلیس باشد.

<div id="video-display-embed-code_2943597" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301781/2943597?width=400&height=300"></script></div>


عباسی نیز گفت: یکی از ریشه های اختلاف های انگلیس اینست­ که چرا خانم ترزا می به عنوان نخست وزیر این کشور شرایط و طبقه بندی های روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را که در سند 590 و خرده ای صفحه به جلسه گذاشته شده پذیرفته است یکی از نکات یاد شده در این سند این است که انگلیس بعد از 29 مارس 2019 یک دوره انتقالی را طی خواهد کرد و در این دوره به تدریج از دیگر نهادهای اروپایی خارج خواهد شد این اتفاق تا دسامبر 2020 باید رخ دهد و یکی از بندهایی که ترزا می پذیرفته این است که انگلیس باید 39 میلیارد پوند در قالب معوقات به اتحادیه اروپا از جمله حق عضویت در اتحادیه پرداخت و تسویه کند.
رضا میرطاهر نیز گفت: عواقب اقتصادی برگزیت از دید میشل بارنیه، یک بازی دو سر باخت است یعنی اتحادیه اروپا و انگلیس هیچکدام از خروج انگلیس سودی نخواهند برد بلکه هر دوطرف متحمل زیانهای عظیمی ­می شوند پیشتر­گزارشی منتشر شده بود که طبق آن احتمال می رفت انگلیس درچند سال اول خروج از اتحادیه اروپا متحمل صد میلیارد پوند ضرر اقتصادی خواهد شد و دیگر اینکه اگر برگزیت محقق شود احتمال خروج یا تعطیلی شرکت های خارجی موجود در انگلیس خواهد بود .
همچنین میزان سرمایه گذاری، اشتغال، نیروی کار در انگلیس با مشکل برخورد می کند. از آنجا که انگلیس از تامین کنندگان اصلی بودجه اتحادیه اروپاست ، خروج این کشور از اتحادیه­ سبب می شود بار سنگین تامین بودجه از سوی انگلیس برگردن دیگر کشورها بیفتد.
گفتنی است انگلیس در سال گذشته پنجمین اقتصاد برتر دنیا بوده است.
مهدی ترابی کارشناس مسایل سیاسی هم گفت: خروج این کشور از اتحادیه اروپا به نفع ایران است گرچه اتحادیه اروپا تضعیف خواهد شد اما می تواند به صورت جداگانه و بدون مزاحمت انگلیسی ها، با ایران وارد مذاکره شود.

<div id="video-display-embed-code_2943598" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2301781/2943598?width=400&height=300"></script></div>


عباسی نیز گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به معنای تضعیف رقیب سیاسی آمریکا در عرصه بین الملل است .
میرطاهر هم گفت: یکی از­ بزرگترین امیدهای انگلیس این است که با خروج از اتحادیه اروپا با آمریکا وارد نوعی اتحاد ­­استراتژیک در همه ابعاد شود و البته این موضوع هم به ضرر ایران خواهد بود .

نظر شما